Carcassonne – een toeristisch hoogtepunt

Ik heb erg veel foto’s gemaakt tijdens onze laatste vakantie. Het lijkt me leuk om er een aantal met jullie te delen, maar waar moet ik beginnen? De typische vakantiefoto’s zal ik jullie besparen, maar het is misschien wel aardig om wat indrukken door te geven uit de mooie plaatsen die wij bezocht hebben. Mocht je iets herkennen, een vraag of een opmerking hebben, laat dan een comment achter. Hieronder een aardige serie beelden van Carcassonne – ik heb ze in een slideshow gezet en geef daaronder nog wat indrukken in woorden door.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Carcassonne was zeker een van de hoogtepunten van onze vakantie. Letterlijk, want het is een wat hoger gelegen vestingplaats die nog helemaal ommuurd is. Dat wil zeggen: het oudste deel, want aan de voet van deze vesting ligt nog een groot deel van de stad. Binnen de muren wonen bijna geen mensen, zo begreep ik, het is eigenlijk een soort openluchtmuseum. Het was er ook ongelofelijk druk en dat vond ik eerlijk gezegd jammer. Maar uiteraard kun je verwachten dat zo’n toeristische trekpleister in augustus met veel drukte te maken krijgt en zelf liep ik ook in korte broek, met camera en zonnebril (en dan lekker klagen over ‘al die toeristen die hinderlijk in de weg lopen’).

Ik probeerde binnen de muren wat plaatjes te schieten zonder al te veel mensen in beeld, maar dat bleek vrijwel onmogelijk. Omdat de rest van ons gezelschap wilde shoppen (daar vind ik niet veel aan, ik ga op zo’n plek liever naar de stillere straatjes op zoek naar mooie beelden), trok ik er alleen op uit. Eerst buiten de muren. Ik liep rond de vesting en nam ook wat foto’s vanaf een kerkhof – dat leverde aparte beelden op van grafzerken, kruizen, muren en torens. Daarna ging ik terug het oude gedeelte in om iets van de sfeer mee te pikken en nog wat te fotograferen.

Bij thuiskomst merkte ik dat het eigenlijk wel leuk is om wat mensen in beeld te hebben. Het is goed om aan de hand van een menselijke gestalte iets van de verhoudingen te zien, maar mensen brengen ook leven in een foto (zie mijn laatste blogposts). Ik stond bijvoorbeeld een tijd te wachten om een foto van een kasteel te maken, maar een man bleef lange tijd in beeld staan. Toen hij weg was, werd zijn plaats direct ingenomen door een jongedame die ook de tijd nam om een foto te nemen. Ik maakte een foto met en zonder haar en zag naderhand dat de foto met het meisje eigenlijk leuker is dan het beeld zonder haar. (Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen). Beide foto’s komen in de slideshow voorbij, maar staan ook hieronder. Oordeel zelf maar.

2 gedachten over “Carcassonne – een toeristisch hoogtepunt

  1. Ik vind de foto met het meisje beter, hij heeft een betere verhouding anders is er zo’n leeg plein.
    Carcassonne bezocht 30 jaar terug, toen was het nog rustig kuieren. Ben er een 5-tal jaar ook terug geweest en ben er gaan lopen van al de mensen die er waren.
    Carcassonne is trouwens één van de verblijfplaatsen van de Catharen. Geen sporen gevonden?

    1. Ja, ik heb me in het verleden (voor de lerarenopleiding Geschiedenis) in dit gebied laten informeren over de katharen / Albigenzen. Deze omgeving staat bol van de geschiedenis. Nu lijkt het erop dat religie helemaal iets van het verleden is, iedereen is vooral aan het genieten in dit toeristische gebied. Op zich helemaal niets mis mee, maar er is meer in het leven – als je het mij vraagt. Vreselijk idee dat er zoveel bloed gevloeid is door onverdraagzame mensen die elkaar het licht in de ogen niet gunden.

Zeg iets terug op Vrijspraak

