Canal du Midi: waterweg van Atlantische Oceaan naar Middellandse Zee

Voor onze vakantie had ik me niet al te zeer verdiept in de bezienswaardigheden in Languedoc-Roussillon. We gingen met twee gezinnen op reis en mijn zwager is aan het herstellen van een hartoperatie, we hadden ons dus voorgenomen het een beetje rustig aan te doen (daar zijn vakanties in feite ook voor bedoeld). Het hele jaar door doe ik zittend werk en thuis ga ik daarom graag met de camera in de aanslag een stuk lopen. Tijdens onze vakantie kon dat ook prima, zonder het gezamenlijke programma te verstoren. Al gauw vond ik een plek waar ik kon wandelen en genieten: langs het Canal du Midi in de buurt van Vias.

Ik heb nooit geweten dat er in de tweede helft van de 17e eeuw een kanaal is gegraven dwars door Frankrijk. De man achter dit enorme project was Pierre-Paul Riquet. Hij overleed in het jaar vóór de voltooing van zijn levenswerk…

Vandaag wil ik graag wat beelden laten zien van een sluizensysteem in dit Canal du Midi dat zich op een steenworp afstand van ‘onze’ camping Les Ondines, Vias Plage, bevond. Het gaat om een ingenieuze ‘waterkruising’ van het kanaal en de rivier de Libron. De rivier stelde niets voor op het moment dat wij er waren, maar als het rivierwater stijgt ontstonden er vroeger problemen op dit kruispunt. De rivier voerde slib aan en belemmerde de scheepvaart op het Canal du Midi. Aanvankelijk werd dit probleem opgelost met pontons, maar later werd er hier een geavanceerder sluizensysteem geconstrueerd dat nog altijd operationeel is.

Tijdens een van mijn eerste wandelingen ontdekte ik deze Les Ouvrages du Libron en maakte ik bovenstaand filmpje en een paar foto’s die ik graag hier met jullie deel. Ik laat in de slideshow ook wat beelden zien van het kanaal en de directe omgeving. Daarnaast zie je foto’s van een ander, veel groter, sluizensysteem: Les Neuf-Ecluses bij Béziers – een waterbouwkundige constructie bestaande uit maar liefst 9 opeenvolgende schutsluizen (ik begrijp nu dat het 9 sets sluisdeuren zijn en niet echt 9 sluizen, maar dat is een detail). Het leuke is dat het systeem nog volop in gebruik is – niet voor vrachtvaart (die functie heeft het kanaal niet meer sinds de spoorwegen voor een veel snellere verbinding over land zorgen), maar wel voor pleziervaart. Ik heb een ansichtkaart gefotografeerd en in de slideshow gevoegd om aan te geven waar de foto’s van Les Ouvrages du Libron overgaan in afbeeldingen van Les Neuf-Ecluses.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Een gedachte over “Canal du Midi: waterweg van Atlantische Oceaan naar Middellandse Zee

Zeg iets terug op Vrijspraak

