Morzine, woensdag 20 juli 1983 – mijn foto’s van Laurent Fignon en Theo Koomen

Vandaag hoorde ik dat tweevoudig tourwinnaar Laurent Fignon op 50-jarige leeftijd is overleden. Ik wist dat hij ernstig ziek was en had gehoord dat hij tijdens de afgelopen Tour nog wel wat commentaar voor de Franse televisie gegeven had en dat dit een zware inspanning voor hem was.

Mijn gedachten gaan terug naar 20 juli 1983. Niet dat ik die datum paraat had, maar ik wist wel dat ik ooit in Morzine een foto maakte van een man in het geel. Geen idee wie die man was, ik was nog nooit bij een Tour aanwezig geweest en dat is sindsdien ook nooit meer gebeurd. Voor de aardigheid schoot ik een foto van de man in het geel, Fransman Laurent Fignon. Later bleek dat deze sportman die trui tot in Parijs zou blijven dragen en ook het jaar daarop werd hij de trotste winnaar van de Tour de France.

De foto’s die ik maakte zijn nooit ingeplakt, maar ik hoefde niet lang te zoeken om het mapje terug te vinden. Achterop de foto stond dat Kodak dit in 1983 heeft afgedrukt en ik wist zelf nog dat de aankomstplaats Morzine was. Met behulp van Wikipedia weet ik nu ook dat deze foto gemaakt moet zijn op woensdag 20 juli 1983 bij de finish. Je ziet dat Fignon geïnterviewd wordt. Hij was toen nog niet heel erg bekend, reed pas voor de tweede dag in de gele trui nadat zijn landgenoot Pascal Simon dit 7 opeenvolgende dagen gedaan had.

Nu bedenk ik dat ik destijds ongeveer even oud was als Fignon – ik ben nu 48 en deze grote sportman is slechts 50 geworden. En als ik nog even door het mapje foto’s blader kom ik nog een foto van een legendarische man tegen: sportverslaggever Theo Koomen. Ook deze man mocht helaas niet oud worden, want hij kwam door een verkeersongeluk om het leven in het jaar nadat ik deze foto maakte – om precies te zijn op 5 april 1984.

Er zijn ontelbare foto’s gemaakt van Laurent Fignon en Theo Koomen, dus ik heb hiermee niet echt waardevolle kiekjes in bezit. Maar deze foto’s heb ik destijds wel zelf gemaakt en dat maakt het – helemaal op deze dag – voor mij toch wel heel bijzonder…

2 gedachten over “Morzine, woensdag 20 juli 1983 – mijn foto’s van Laurent Fignon en Theo Koomen

Zeg iets terug op Vrijspraak

