Oogverblindend mooi en geurloos

Er zijn maar een paar speelfilms die zo’n indruk op me gemaakt hebben dat ik ze, zoals een uitzonderlijk goed boek, nooit meer uit mijn hoofd kan wissen. American Beauty is zo’n film.

Als toeschouwer word je een blik gegund in het leven van een welgesteld, ‘typisch Amerikaans’ middenklassegezin. De vader, een prachtrol van Kevin Spacey, is begin 40 en vertoont alle kenmerken van een midlifecrisis. Zijn huwelijk, zijn gezinsleven, zijn baan… het ziet er op het eerste gezicht aantrekkelijk uit, maar zijn leven is één grote leugen.

You see a street like any other street. Look closer. You see a man who’s hardly there. Look closer…

Waar verwijst de titel naar? Mannen als ik hoeven daar niet lang over na te denken. American Beauty moet wel over de prachtige Mena Suvari gaan. Look closer. De verleidelijke, schaamteloze blondine blijkt bij nadere beschouwing een onzeker en broos meisje te zijn.

Ik las dat American Beauty ook de naam is van een prachtige roos. Oogverblindend mooi en geurloos.

Ontluisterend en ontroerend. Dat zijn de woorden waarmee ik deze film kan samenvatten. Kijk wat dieper achter de schermen, achter de valse wimpers, achter de witgepleisterde gevels. Maar ook: kijk welke schoonheid er schuil gaat achter kwetsbare gezichten. In jouw stad. Straat. Huis. Spiegel.

Column geschreven voor Geloven in de stad / Gidsbulletin in verband met filmcyclus november 2010 van Stem in de stad en de Filmschuur in Haarlem. American Beauty wordt daar niet vertoond, maar ik geloof zeker dat de geselecteerde films ook tot de verbeelding, het hoofd en het hart zullen spreken.

Zeg iets terug op Vrijspraak

