Robin zoekt problemen en jij kunt hem misschien helpen…

Robin is een probleemloze gast. Ik mag het zeggen, want ik ben zijn vader. Als je de woorden ‘relaxed’ en ‘cool’ opzoekt op Wikipedia, dan komt er zeer waarschijnlijk een foto van Robin in beeld. Dus zo’n jongen wil je graag helpen als hij ergens mee zit. Maar er komt een moment dat je als vader daarbij ook de hulp van anderen nodig hebt. Dat moment is nu gekomen… Lees even wat mijn zoon hieronder te melden heeft en laat een comment achter als je denkt dat je hem aan problemen kunt helpen 😉 

Probleemzoeker

Ik ben op zoek naar een probleem. Ik ben op zoek naar een lastige situatie. Ik wil graag dingen die niet werken. Ik wil graag dingen die lastig te bedienen zijn. Ik wil graag dingen die niet handig zijn. Ik ben op zoek naar een probleem.

Deze week ben ik begonnen aan mijn opleiding Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft, een opleiding waar we leren om producten te ontwikkelen vanaf de ontwerptafel tot het daadwerkelijke product. “Creating succesful products that people love to use” om het in de woorden van de universiteit zelf te zeggen. Bij deze studie worden we getraind om bij het ontwerp niet alleen naar het uiterlijk van een product te kijken. We moeten rekening houden met de ergonomie, de functionaliteit, maar bovenal moeten wij bedenken: lost mijn ontwerp een probleem op? Dat is de essentie van wat wij als productdesigner moeten doen, producten ontwerpen waarmee wij problemen op kunnen lossen, waarmee wij kunnen voldoen aan de behoeftes van de consument, waarmee wij het zogenaamde ‘gat in de markt’ kunnen vullen.

Iedereen komt wel eens een situatie tegen waarbij hij of zij denkt: ‘daar zou iets op gevonden moeten worden’, en dat zijn nou precies de situaties waar ik naar op zoek ben. Voor mijn tweede opdracht moet ik een product ontwerpen voor iemand anders, een ontwerp maken waarbij ik een situatie voor een ander makkelijker maak. Daarbij moet ik een prototype maken, een gebruikerstest doen en aan de hand daarvan het ontwerp nog een keer verbeteren. Voor deze opdracht ben ik dus op zoek naar een probleem.

En daarom dus deze oproep. Stuit jij in het dagelijks leven op een probleem waarvan je denkt: daar zou iets op gevonden moeten worden, of gebruik je een product waarvan je denkt: kan dat niet makkelijker/beter? Laat dat mij dan weten!

Of je dit probleem nou op de werkplaats of in het huishouden tegenkomt, of het probleem nou door lichamelijke beperkingen of gebrekkig ontwerp ontstaat, het is allemaal goed. Hoe meer suggesties, hoe beter! Laat een comment achter of stuur een mailtje naar robinabspoel at gmail dot com

2 gedachten over “Robin zoekt problemen en jij kunt hem misschien helpen…

  1. Hoi, dit is voor Robin,

    Problemen waar ik als fietsende, boodschappende moeder tegenaan loop:
    1) Vaak zijn stuurmandjes slecht te installeren. De mijne (HEMA) ligt als 2 jr in de schuur omdat je 3 of 4 handen nodig hebt, maar de ruimte ontbreekt.
    2) Fietstassen zijn lastig te installeren icm kinderzit groot (Bobike 6jr.+). En ze gaan vaak hangen tegen de spaken.

    Kun jij hier iets mee?
    Groeten, Irene FO

    1. Dank je, ik geef het door. Zelf zag ik onlangs een soort rek voor achterop de fiets waar je je fietstassen overheen kon hangen, zonder dat er iets tussen je spaken kan komen. De naam begon geloof ik met ‘stoer…’ maar ik kan het op internet niet terugvinden.
      Groeten terug!

Zeg iets terug op Vrijspraak

