De bedoeling is nog steeds dat wij ons verbijsteren

Volgens Cokky van Limpt van dagblad Trouw is Hans Dorrestijn ‘De grappigste droeve man van Nederland’. Dat vind ik een rake typering. En deze uitspraak van Dorrestijn uit de krant van vandaag zet me aan het denken:

Ik geloof niet in een God. Darwin klopt, maar toch is er meer. Ik zie in de natuur zoveel dingen waarvan ik denk dat het te veel is voor een mechanisch gevolg van een scheikundige gebeurtenis. Het is te veelvormig en te verwonderenswaardig. Ook de grote geleerden hebben geen afdoende antwoord. De kosmos blijft vol vraagtekens, godzijdank. De bedoeling is nog steeds dat wij ons verbijsteren.

Het zijn woorden die me aanspreken – lees mijn recente blogpost over Stephen Hawking en je zult vergelijkbare gedachten aantreffen. Met één groot verschil: ik geloof dus wél in God. Darwin heeft een belangrijk mechanisme ontdekt en ons een wetenschappelijke theorie nagelaten die als model zeker inzicht en verklaringen geeft. Maar de veelvormigheid en schoonheid in de natuur is daarmee niet volledig verklaard. Het is goed dat er open vragen blijven, dat ben ik zeer met Dorrestijn eens, maar die verwondering zou toch ergens toe moeten leiden. Als ik ‘God zij dank’ zeg, dan bedoel ik dat ook letterlijk. En als ik een bedoeling achter de werkelijkheid vermoed, dan zal dat toch ook Iemands bedoeling moeten zijn. Waarom schrikt de grappigste droeve man van Nederland voor deze conclusie terug?

Foto gemaakt in Frankrijk, juli 2008. Klik één- of tweemaal op de afbeelding voor grotere weergave en verwonder je.

Zeg iets terug op Vrijspraak

