Laat je toch geen onzin verkopen

U staat me wel toe dat ik een beetje dwaas doe. Daar hebt u vast geen bezwaar tegen. (…) Ik denk dat ik in geen enkel opzicht de mindere ben van die geweldige apostelen van u. Ook al ontbreekt het mij aan welsprekendheid, kennis bezit ik genoeg.  (2 Korintiërs 11:1, 5 en 6)

We maken tegenwoordig gebruik van een smiley 🙂 (ook wel lachebekje) om in geschreven tekst te laten zien dat we het niet zo serieus bedoelen. Onze tekstjes via SMS, e-mail of Twitter zijn soms zo puntig, dat een ander zich er onbedoeld aan kan bezeren. Naast de lachebekjes hebben we nu een heel arsenaal aan boze, grappige en dwaze zgn. ‘emoticons’ die we kunnen gebruiken om onze woorden af te zwakken of juist kracht bij te zetten. Handig. Maar het zegt ook iets over ons kennelijk onvermogen om emoties in woorden uit te drukken.

Paulus gebruikt geen emoticons maar ironie. Dat is heel duidelijk het geval in 2 Korintiërs 11 waar hij bewust deze stijlvorm hanteert. Waarom doet hij dat? Wil hij de lachers op zijn hand krijgen? Nee, hij bespreekt serieuze onderwerpen. Door zijn toon en woordkeuze wil hij de lezers van zijn brief corrigeren. Die lezers zouden hun oren niet zo gemakkelijk moeten laten hangen naar allerlei zogenaamde leermeesters die het Evangelie van Christus vervuilen met zelfbedachte onzin. Ze maken het hiermee niet gemakkelijker om in het spoor van Jezus te blijven, maar juist moeilijker.

Mensen die onzin uitkramen doen dat niet altijd op een amateuristische wijze. Er zijn vandaag ook mooipraters die zich bedienen van moderne media en die gewetenloos hun zakken vullen door de verkoop van zaken die van Christus wegleiden. Als ze die onzin ook nog eens overgieten met een religieus sausje, zijn er helaas veel goedgelovigen die zich laten inpakken. En wat wil Paulus met die mensen doen? Hij wil ze weer uitpakken en met de naakte Waarheid confronteren.

De boodschap van liefde en genade is niet los verkrijgbaar. Wie vergeving aanneemt, moet ook zichzelf verloochenen en het kruis van Christus opnemen. Wie genade ontvangt, mag zelf niet genadeloos reageren. Paulus klinkt verontwaardigd en zelfs wat boos. Moeten wij ons dat misschien ook aantrekken?

Heer, bewaar ons voor mensen die het alleen maar moeilijker maken U te volgen.

Geschreven voor Preek door de Week van de Meerkerk, Hoofddorp

4 gedachten over “Laat je toch geen onzin verkopen

  1. Ik kreeg ingefluisterd dat het laatste stukje van mijn overdenking wel een beetje in het Christinees geschreven is (kerktaal, zeg maar). Als iemand een toelichting nodig heeft, laat maar weten. Niet dat ik alles zelf snap 😉

    Deze woorden zouden geheimtaal kunnen zijn voor mensen die niet vertrouwd zijn met bijbels taalgebruik: “De boodschap van liefde en genade is niet los verkrijgbaar. Wie vergeving aanneemt, moet ook zichzelf verloochenen en het kruis van Christus opnemen. Wie genade ontvangt, mag zelf niet genadeloos reageren.”

    Geef me nog een kans:

    “Je moet niet de woorden van Jezus over liefde en verontschuldiging omarmen terwijl je zijn oproep om radicaal zijn weg te gaan (ook als dat moeilijk en pijnlijk wordt) in de wind slaat. Het is evenmin oké om wel vergeving aan te nemen terwijl je een ander lekker bij jou in het krijt laat staan.”

    Oef. Zo beter?

    1. Niet mijn preek, hoor. Ik was niet eens in de kerk (bezigheden buiten de kerk hebbende… vrijwilligerswerk in de gevangenis, toch ook wel weer in een dienst, maar weer heel anders). Ik zit in een schrijfteam. Onze bijdragen sluiten (hopelijk) aan op het te be(s)preken thema. We krijgen vooraf wat informatie en sturen dan onze overdenkingen in. Na afloop krijgen bezoekers dit desgewenst mee, maar het is ook vanaf de website te downloaden.

Zeg iets terug op Vrijspraak

