11 september 2010 – Blog a Koran Day

FOREIGN BLOG FRIENDS PLEASE CLICK HERE AND SCROLL DOWN FOR THE ENGLISH TRANSLATION OF THIS BLOG POST

Op uitnodiging van misschien wel de bekendste christelijke blogger op deze planeet (ik weet niet of er bekende christelijke bloggers op andere planeten bestaan en dat doet er eigenlijk ook niet toe) doe ik vandaag mee aan Blog a Koran Day. Dit is een gebaar van goede wil naar verdraagzame moslims en een teken van protest gericht tegen intolerante fanatici die heilige boeken van anderen willen verbranden.

De Koran heeft voor mij niet dezelfde betekenis als de Bijbel – ik ben dan ook christen en geen moslim. Maar ik hoop dat welwillende, vreedzame moslims op hun beurt voor mij en mijn geloofsovertuiging zullen opkomen als fanatiekelingen hun redeloze haat op mijn Heilige Schiften los willen laten. Beschaving is niet het exclusieve eigendom van één religie of levensovertuiging. Helaas zijn er veel islamitische landen waar christenen niet de vrijheid krijgen die moslims hier wel wordt geboden. Die situatie veranderen we niet door zelf onverdraagzaam of haatdragend te worden, maar ik wil er hier ook niet gemakshalve aan voorbijgaan. De situatie is gecompliceerd en ligt gevoelig, ik ben me ervan bewust.

نہ اچھائی برائی کے برابر ہو سکتی ہے اور نہ برائی اچھائی کے (برابر)۔ ایسی چیز سے دفاع کر کہ جو بہترین ہو۔ تب ایسا شخص جس کے اور تیرے درمیان دشمنی تھی وہ گویا اچانک ایک جاں نثار دوست بن جائے گا۔ | Het goede en kwade zijn niet gelijk. Daarom weerstaat (het kwade) door hetgeen best is. Dan ziet, degene met wie gij vijandschap hebt, hij zal als uw boezemvriend worden. Koran, Fussilat, hoofdstuk 41:34

Deze tekst uit de Koran haal ik vandaag instemmend aan, als handreiking, eerlijk zoekend naar verzoenende woorden. Zie ook mijn blogpost van 9 september jl om te begrijpen hoe ik over dit onderwerp denk en waar mijn gedachten op gebaseerd zijn. Ook wil ik hier stil staan bij al het leed dat gewelddadige mensen anderen hebben aangedaan in de naam van hun God of religie. Gelukkig de vredestichters, want zij zullen kinderen van God genoemd worden.

TRANSLATION IN ENGLISH

At the invitation of perhaps the best known Christian blogger on the planet (I do not know if there are any well-known Christian bloggers on any other planets and that really does not matter) I will today take part in Blog a Koran Day. This is a gesture of goodwill to tolerant Muslims and a sign of protest against intolerant fanatics who want to burn other people’s holy books.

The Koran (Qu’ran) does not have the same value for me as the Bible – because I am a Christian and not a Muslim. But I hope that benevolent, peaceful Muslims will stand up for me and my faith when irrational fanatics turn their hate against my Holy Scriptures. Civilization is not the exclusive property of one religion or world-view. Unfortunately, in many Muslim countries Christians are not granted the freedom that Muslims enjoy here. This situation does not change by being intolerant or hateful ourselves, but it is not an issue I can conveniently ignore. The situation is complicated and sensitive, I am aware of that.

نہ اچھائی برائی کے برابر ہو سکتی ہے اور نہ برائی اچھائی کے (برابر)۔ ایسی چیز سے دفاع کر کہ جو بہترین ہو۔ تب ایسا شخص جس کے اور تیرے درمیان دشمنی تھی وہ گویا اچانک ایک جاں نثار دوست بن جائے گا۔ | And good and evil are not alike. Repel evil with that which is best. And lo, he between whom and thyself was enmity will become as though he were a warm friend. Qu’ran, Fussilat, Chapter 41:34

I quote this verse from the Qu’ran today approvingly, as a guideline, honestly seeking some conciliatory words. See this blog post (Google translation, so beware of strange errors!) if you want to understand how I think about this issue and how I have reached this point of view. Today I also want to commemorate all the suffering caused by violent people acting in the name of their God or religion. Blessed are the peacemakers, for they shall be called children of God.

6 gedachten over “11 september 2010 – Blog a Koran Day

    1. Mooi. Ik zal kijken en reageren. Het tijdverschil is een gegeven, ik leef aan deze kant van de bol en heb dus gepost toen deze dag begon. De Amerikanen hebben alle tijd om de binnen- en buitenlandse blog posts te lezen 😉

  1. Mooi geschreven Paul!

    Mij vermoeit het ondertussen moet ik je eerlijk bekennen. Al die meningen en al die discussies… gister ‘Door de Wereld’ (eerste item rond ‘islam’) gezien? Ook kerken en voorgangers moeten nu een mening hebben over islam: islam als religie, islam als politieke stroming, islam als buurman, etc. Ook de man op straat wordt gevraagd naar zijn mening en die geeft hij dan ook ongezouten want tsja, een mening moet je hebben toch? Dat die mening gebaseerd is op weinig tot geen inhoudelijke kennis en voorkomt uit frustratie omdat men het allemaal niet begrijpt en angst voor het onbekende doet er schijnbaar niet toe…

    Zolang mensen blijven reageren uit angst voor het onbekende en zelf niet weten wie ze zijn (wat hun bestaansrecht is) komen we hier niet uit, naar mijn idee. Wij als kinderen van God zouden toch beter moeten weten? Angst hoeven we niet te hebben als we op God vertrouwen en in Hem weten we wie wij zijn en wat ons bestaansrecht is toch? We kunnen dus in alle rust de onrust in de wereld aanschouwen en op ons eigen niveau (in contact met de islam buurman) doen wat Jezus deed; in liefde de ander benaderen.

    En wanneer ons dan wordt gevraagd wat wij vinden van islam kunnen we met een gerust hart zeggen, ‘daar weet ik eigenlijk niet veel van, maar ik ben bevriend met m’n buurman’.

    Bart

Zeg iets terug op Vrijspraak

