Oog in oog met het beerdiertje

Oog in oog met het beerdiertje? Dat is lastig, want beerdiertjes zijn extreem klein en – hoe goed ik ook mijn best doe – ik kan geen oogjes ontwaren. We hebben het over een beestje met een grootte van 0,1 tot 1,5 mm. Het lijkt alsof het beerdiertje een soort survivalpak draagt en voorzien is van een gasmasker. Ik heb geprobeerd om een afbeelding te googelen (zelf een foto maken zal me dit keer niet lukken), maar daar vond ik niet een foto die zo scherp was als het indrukwekkende plaatje dat Quest ons laat zien op pagina 14 van het septembernummer 2010. Je kunt wat afbeeldingen zien als je zoekt op Tardigrada – zonder dat ik iemands beeldrechten schend, maar ik ben toch ook zo vrij geweest om met mijn mobiel een detailfoto te maken van de afbeelding in Quest (die pic staat dus in deze blogpost). Het gaat mij namelijk om het snuitje van het beerdiertje. Kijk eens goed naar die vorm – dat ziet er toch bijna mechanisch uit?
Ik heb helemaal geen verstand van leven – en al helemaal niet op deze extreem kleine schaal – maar zo’n foto zet me wel even stil. Kijk nou eens aandachtig naar dat snuitje… Ik moet gewoon denken aan een stofzuigerzak! En zo’n zak is misschien niet een prijswinnend ontwerp van menselijke industrial designers, maar het is wel onmiskenbaar een product van de geest en in al zijn lelijkheid uiterst praktisch en functioneel. Zomaar wat gedachten die bij mij als eenvoudige leek en verbaasde waarnemer opkomen. Wat denk jij?

Meer weten over het beerdiertje? Klik hier.

Zeg iets terug op Vrijspraak

