Ne nous soumets pas à la tentation

De dagelijkse routine is allang weer teruggekeerd, maar zoals je op dit blog kunt merken verkeer ik zo nu en dan toch weer in Franse sferen. Noem het nagenieten, een omgekeerde vorm van heimwee of een poging de zomer nog wat vast te houden. Ik heb er in ieder geval plezier in. Hier en op mijn fotoblog laat ik graag wat beelden zien uit Languedoc-Roussillon, Zuid-Frankrijk.  Misschien zijn er plaatsen die je herkent. Ik schreef al over Carcassone, Vias, Avignon en Montpellier en ben nog van plan wat beelden en indrukken uit Orléans door te geven.

Vandaag ga ik terug naar al het moois dat Pézenas te bieden heeft. Voor ons was dit stadje een aangename verrassing en als je naar de slideshow hieronder kijkt snap je waarschijnlijk wel waarom. De eerste indruk van deze plaats was helemaal niet zo overweldigend. Pas toen we wandelend het oude centrum binnenkwamen gaf Pézenas haar schoonheid prijs.

Ik probeerde in de vakantie veel te wandelen en niet te veel toe te geven aan de verleiding te snaaien en te snoepen. Dat is redelijk gelukt, maar gemakkelijk was het niet. Zo kwamen we in Pézenas bij een suikerzoete koek- en snoepwinkel met onweerstaanbare aantrekkingskracht. Bij de ingang van deze winkel wordt de argeloze klant vriendelijk toegelachen door meisjes met koektrommels. Als je kans ziet om vriendelijk doch beslist ‘non, merci’ te zeggen, sta je toch al in een soort hemel voor smulpapen. En als je eenmaal over de drempel bent, moet je wel heel sterk in je schoenen staan om zonder zoetwaren in je tas of mond weer naar buiten te lopen. Maar het is mij gelukt, waarschijnlijk ook omdat ik slechts kort binnen was en gauw de straten en stegen indook om me te vergapen aan alle andere verleidelijkheden van Pézenas die wel een lust voor het oog zijn, maar gelukkig geen gewicht in de weegschaal leggen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.


Over verleiding gesproken. Als ik op zoek zou zijn naar een mogelijkheid om met een in Nederland nog onbekende franchise winkelformule geld te verdienen, dan zou ik vandaag nog contact opnemen met La Cure Gourmande. Ik heb er niet echt verstand van, maar ik maak me sterk dat je in vrijwel elke Nederlandse stad een winkel kunt openen die direct razend populair zal zijn bij snoepkonten en tandartsen. Dit is mijn zakelijke tip en verleidelijke gedachte van de dag… wie weet laat iemand zich via dit blogje op een idee brengen en moet ik straks ook in eigen land bepaalde winkelstraten en dames met koektrommels gaan vermijden. Ik ontvang wel graag een uitnodiging voor de feestelijke winkelopening, mocht het ooit zo ver komen: se souvenir de moi…

Een gedachte over “Ne nous soumets pas à la tentation

Zeg iets terug op Vrijspraak

