Orléans – stadse schoonheid in de steigers

We zitten in de tweede helft van september en het wordt nu toch eens tijd om de vakantiefoto’s op te bergen. Dat doe ik ook, al zal ik voor mijn blogposts en op mijn fotoblog de komende tijd nog wel vaak teruggrijpen naar de beelden die ik tijdens onze vakantie in Frankrijk heb vastgelegd. In een vorige blogpost heb ik al een aantal van de onweerstaanbare verleidingen van Pézenas met jullie gedeeld en in dat bericht zie je ook linkjes naar andere plaatsen die we bezocht en bewonderd hebben. Al dat moois is te vinden in Languedoc-Roussillon, maar vandaag ben ik (in gedachten dan) aangekomen in Orléans – pleisterplaats op onze terugweg in het hart van Frankrijk.

We troffen het niet, want de stad wordt op dit moment volledig op de schop genomen. Opengebroken straten, monumenten in de steigers: overal wordt gewerkt aan het behoud van Orléans’ schoonheid. En ach, de combinatie van bouwmaterialen, hekken, graafmachines en bouwlampen levert toch ook weer unieke plaatjes op.

Mijn reisgenoten gingen na het avondeten (op een terras van het Place du Martroi) weer naar het hotel, maar ik besloot om de stille stad in te duiken. Want stil was het, in Orléans. Op een enkel straatje na waar ik een man hoorde schreeuwen en een vrouw hoorde gillen (je weet bij Fransen nooit of het een ernstig conflict is, misschien ging de ruzie gewoon over de afstandbediening), was het hart van Orléans uitgestorven. Rond de schitterende Cathédrale Ste-Croix was nog wel wat gezellige activiteit, want een grote groep skaters zat daar bijeen en draaide z’n rondjes op het plein voor de kerk. En jawel, daar was de gendarme om deze samenscholing uiteen te drijven – compleet met zwaailicht. Je vraagt je af waarom ook het laatste beetje leven uit het hart van een stad verbannen moet worden, maar ik zal wel een domme buitenlander zijn.

Anyway, kijk eens naar m’n foto’s en laat me maar weten of je ook mooie herinneringen aan Orléans hebt of zo…

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Zeg iets terug op Vrijspraak

