Ik veroordeel u ook niet

David Hayward van Nakedpastor maakt regelmatig tekeningen die me treffen. Maar nooit werd ik zo geraakt door zijn kunst als vanochtend door de tekening de je hierboven ziet staan. (Klik op de afbeelding voor grote weergave)

Mensen die de bijbelverhalen kennen, weten waarschijnlijk direct dat deze afbeelding verwijst naar Johannes 8 waar verteld wordt over een overspelige vrouw die bij Jezus wordt gebracht. Ook als je de geschiedenis kent, vraag ik je deze nogmaals te lezen:

Jezus ging naar de Olijfberg, en vroeg in de morgen was hij weer in de tempel. Het hele volk kwam naar hem toe, hij ging zitten en gaf hun onderricht. Toen brachten de schriftgeleerden en de farizeeën een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en zeiden tegen Jezus: ‘Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan?’ Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’ Hij bukte zich weer en schreef op de grond. Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. Jezus richtte zich op en vroeg haar: ‘Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?’ ‘Niemand, heer,’ zei ze. ‘Ik veroordeel u ook niet,’ zei Jezus. ‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.’ (Uit Joh. 8)

De mannen die met hun zogenaamde morele verontwaardiging een vrouw bij Jezus brachten nadat zij op overspel was betrapt, hadden vooral de bedoeling Jezus in het nauw te drijven. Elk antwoord dat hij kon geven zou Jezus in een moeilijke positie brengen en dat zou de mannen een kans geven hem veroordeeld te krijgen. De vrouw ter dood laten brengen door steniging, zoals de wet voorschreef, daar krijg je bij het volk geen sympathie mee en het is de vraag of dat in praktijk wel zo gebruikelijk was. Haar gedrag goedkeuren dan maar? Dat was ook geen echte mogelijkheid. Jezus wordt hier in het openbaar voor een dilemma gesteld en dat gebeurt over de rug van een kwetsbare vrouw. Hoe laf en gemeen kunnen mensen zijn.

Hoe redt Jezus zich hier uit? Op superieure wijze. Hij houdt de zogenaamd verontwaardigde mannen een spiegel voor en dwingt ze tot eerlijk gewetensonderzoek. De oudsten vertrekken het eerst. Dat is veelzeggend. Uiteindelijk bijft alleen de vrouw achter in de directe nabijheid van de man die werkelijk zonder zonde en vol van liefde en waarheid is: Jezus. En hij staat voor haar op. Dat is geen onbelangrijk detail. De mannen die om een rechterlijke uitspraak vragen krijgen vooral een neergehurkte Jezus te zien die schijnbaar onverstoorbaar iets in het zand schrijft. De spanning verplaatst zich hiermee naar de wachtende mannen die deze reactie vast niet voorzien hadden.

Ik heb wel eens gehoord dat Jezus deze woorden in het zand schreef: ‘Waar is de man?’ Het zou inderdaad een goede vraag geweest zijn, maar we weten niet wat Jezus geschreven heeft. In ieder geval weet ik dat je handschrift in het zand niet lang bewaard wordt. De wind en de regen zullen de tekst uitwissen, wegpoetsen – voorgoed.

De korte dialoog tussen de vrouw en Jezus is adembenemend mooi: ‘Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?’ ‘Niemand, heer,’ zei ze. ‘Ik veroordeel u ook niet,’ zei Jezus. ‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.’

En nu komt het… Hoe denk ik, hoe denk jij over dit verhaal?

‘Ik veroordeel u ook niet…’ – een uitspraak van Jezus die graag wordt geciteerd. Ik heb wel eens mensen horen zeggen: ‘Ja, maar hij zei ook …en zondig vanaf nu niet meer.’ Als die reactie ook bij jou opkomt, moet je dit verhaal lezen en herlezen tot de waarheid tot je hart doordringt. Jezus heeft dit gezegd, maar dat geeft ons niet het recht om ons om te draaien, terug te lopen, een steen op te pakken en deze alsnog naar die arme vrouw te gooien. Dat deden zelfs haar aanklagers niet!

De woorden die Jezus in het zand schreef zijn nergens meer te lezen. De woorden die hij sprak zijn gelukkig wel bewaard gebleven. En datzelfde mogen we zeggen van die kwetsbare vrouw die feitelijk misbruikt werd voor een vies zaakje, maar die op gezag van Jezus vrijuit ging. De enige die het recht en de autoriteit had om haar te oordelen, deed dat niet. Dus ik doe het al helemaal niet.

David Hayward heeft me toestemming gegeven deze tekening hier te plaatsen. Ik verwijs je hierbij naar zijn website voor meer mooie tekeningen en gedachten.

5 gedachten over “Ik veroordeel u ook niet

  1. Na herhaalde malen dit verhaal gelezen te hebben krijg ik sterk de indruk dat de laatste opmerking van Jezus kritisch is bedoeld. Waarom zou de vrouw immers “zondiger” zijn dan de man die met haar overspel pleegde? Die moet ergens ook rondlopen namelijk…

    Het woord “zondig” van “zondig niet weer” moet naar mijn idee begrepen worden als: kijk uit met deze mannen, en met hun visie op “zonde”. Laat je niet meer versieren door die lui, want dan heb je zó weer een enorm probleem en verzeil je opnieuw in een hachelijke situatie als deze. Deze mannen deugen namelijk niet.

    1. Er zijn vast meer interpretaties mogelijk, Jurgen. Het valt mij op dat Jezus zo weinig woorden nodig heeft, zoveel moreel gezag uitstraalt en zoveel liefde doorgeeft. Zelfs door de ‘filters’ van de tijd en de tekst heen. Hij heeft vast niet gedacht dat de vrouw de rest van haar leven als een vrome non verder zou gaan, je kon wel eens gelijk hebben dat hij hiermee vooral een waarschuwing geeft. Een soort gele kaart, in voetbaltermen.
      Zelf meen ik dat Jezus overspel en ontrouw als zodanig hier zeker niet goedkeurt of dat hij het een ‘minor issue’ vindt. Maar hij weet hoe de mens is en wat onze ‘valkuilen’ zijn. Ik denk aan wat Johannes over Jezus schrijft: “…en niemand hoefde hem iets over de mens te vertellen, want hij wist zelf wat er in een mens omgaat.” Joh 2:25
      Jezus de perfecte mensenkenner, de perfecte gentleman, de royale Heer. Je moet Hem wel liefhebben…
      En nee, die mannen deugden niet. Van jou weet ik te weinig, maar ik ben zelf ook een deugniet. Maar wel één die genadebrood eet.

  2. werkelijk een prachtig schilderij. de vrouw naakt ten opzichte van die …mannen. wie zonder zonde is…
    ik werd misschien wel het meest getrooffen door de naktheid van de vrouw op het schilderij. de vrouw was op heterdaad betrapt. wat zal ze zich vies gevoeld hebben. ik kan er om zitten janken. Is jezus nniet geweldig? ik ben zo blij met Hem. hij kent me in mijn vol ornaat. al klaagt iederen me aan , hij ziet me zo als ik ben, maar veracht me niet. Hij veroordeelt me niet. Hij raakt me in alle eenvoudgewoon door me te accepteren.

    nooit zo naar deze tekst gekeken. prachtig aangeraakt. thnx

  3. Toen Adam & Eva van de verboden boom gegeten hadden en zich verstopten, kwam God toch naar ze toe, hij zocht ze en riep ze. Dat is wat God de Vader wil, denk ik, bij de mensen zijn
    De Vader stond iedere dag te kijken of zijn zoon alweer naar huis kwam. Groot is de vreugde toen de zoon weer naar zijn Vader toe kwam.
    Jezus is gekomen om deze wereld (= de mensen) te redden, niet om deze te (ver)oordelen. Ondanks alle fouten die we maken is het diepste verlangen van God de Vader en Jezus en de Heilige Geest om relatie met de mens te hebben. Ik zou ook naakt op die tekening gestaan kunnen hebben. Er is genoeg wat ik niet goed doe en waar moraal ridders mij voor zouden kunnen aanklagen. Maar Jezus veroordeelt mij niet. Hij wil vriendschap met mij hebben. Wat een geweldig is het om die Jezus te mogen kennen. Een erg sprekende tekening.

Zeg iets terug op Vrijspraak

