Vrijheid voor Linh – het verhaal achter een bijzonder boek (2)

In aansluiting op mijn blogpost hieronder wil ik nu iets over mijn persoonlijke verhaal bij dit boek vertellen. Tijdens de Willow Creek Global Leadership Summit in 2008 sprak Gary Haugen het publiek toe. Dit publiek bestaat wereldwijd uit mensen die een leidinggevende positie hebben in kerken en/of christelijke organisaties. Ik was een van de mensen die de presentatie zag op een groot videoscherm in De Pijler te Lelystad. En het is juist deze presentatie die zeer veel bij mij heeft losgemaakt.

Haugen vertelde dat hij als Harvard jurist een mooie carriere maakte. Hij werd in 1994 uitgezonden naar Rwanda om onderzoek te doen naar de massamoorden die daar hebben plaatsgevonden (de bloedige strijd tussen Hutu’s en Tutsi’s). De aanblik van zoveel gruwelijkheden en zoveel onrecht vormde een schril contrast met de veilige, welvarende omgeving waar Haugen zelf vandaan kwam. Hij vroeg zich af hoe het mogelijk was dat mensen konden terugvallen tot zo’n staat van rechteloosheid en barbarij. Blijkbaar kan de situatie in een land dramatisch achteruit gaan als bepaalde onderdelen van het rechtssysteem niet (meer) functioneren. In Rwanda was dat het geval. Mensen konden massaal bloedvergieten zonder gearresteerd, veroordeeld en gestraft te worden. Het ging hierdoor van kwaad tot erger.

Haugen moest als professional tal van moeilijke vragen beantwoorden, maar als christen stond hij ook voor een raadsel. Hoe kon een liefhebbende, reachtvaardige God dit laten gebeuren? Hoe is het mogelijk dat mensen dit elkaar ongestraft kunnen aandoen? Het persoonlijke antwoord waar Gary Haugen uiteindelijk mee kwam maakte diepe indruk op mij: “God has a plan. We are the plan. And he has no plan B.”

Het onrecht dat Gary Haugen met eigen ogen gezien had, zette hem aan tot het oprichten van een eigen organisatie International Justice Mission (IJM). Topadvocaten, politiemensen, hulpverlenders en onderzoekers zetten zich namens IJM in op tal van plaatsen in de wereld waar het recht onvoldoende functioneert. Er worden relaties aangegaan met gewone burgers, maar ook met hooggeplaatste functionarissen die zich in willen zetten voor recht en gerechtigheid. Als er misstanden (uitbuiting, slavernij, seksueel misbruik) worden aangetroffen, dan gaan de onderzoekers van IJM aan het werk. Ze verzamelen bewijsmateriaal en bouwen hun zaak zorgvuldig op. Slachtoffers worden beschermd en met behulp van de plaatselijke autoriteiten bevrijd. Daarna wordt hun een hulpprogramma van nazorg en onderwijs aangeboden. Daders worden voor de rechter gebracht en veroordeeld. In samenwerking met de overheden wordt het onrecht zo aangepakt en teruggedrongen.

God has a plan. We are the plan. And he has no plan B – Gary Haugen

De uitspraak van Gary Haugen (God has a plan. We are the plan. And he has no plan B) is me bijgebleven, en deze woorden hebben me ook in beweging gezet. Als uitgever ben ik in een positie om boeken op onze markt te brengen die mensen informeren over misstanden, maar die hen ook inspireren er actief iets tegen te doen. De boodschap van de Bijbel is niet alleen een boodschap van bevrijding van schuld, maar ook van menselijk lijden en onrecht. Gelovigen zijn geroepen om zich in te zetten voor recht en gerechtigheid – we zijn Gods handen en voeten op aarde en kunnen samenwerken met alle mensen van goede wil.

Ik sprak in de pauze van het GLS-programma met Nederlandse vertegenwoordigers van IJM. Ik kocht een boek van Gary Haugen en ging dit lezen. Later meldde ik me aan voor de nieuwsbrief van het Nederlandse kantoor. Ik kwam in contact met Ann-Nicole Hofman van IJM-Nederland en van het een kwam het ander. We besloten om één van Gary’s boeken samen in het Nederlands uit te geven en dat is dus VRIJHEID VOOR LINH geworden.

Voor meer informatie kun je kijken bij de speciale website die we voor dit boek gemaakt hebben. Ik roep lezers van mijn blog ook op zich te verdiepen in het goede werk van IJM en deze organisatie actief te gaan steunen. Lees ook dit persbericht dat werd uitgegeven na de boekpresentatie in Den Haag.

Hieronder twee beelen van de boekpresentatie die afgelopen maandagavond in Den Haag plaatsvond. De eerste exemplaren van VRIJHEID VOOR LINH werden overhandigd aan Nationaal Rapporteur Mensenhandel mevrouw C. Dettmeijer en aan oud-burgemeester van Den Haag, de heer W. Deetman.

Zeg iets terug op Vrijspraak

