Twitterpauze, maar ik blijf bloggen

Beste bloglezers en tweeps… Vanaf vandaag heb ik tot eind dit jaar een twitterpauze ingelast. Ik maak een drukke periode  mee op het werk en denk dat ik er verstandig aan doe om m’n aandacht nu te richten op wat ik écht moet en wil doen. In de zomervakantie en eind vorig jaar heb ik ook een twitterpauze ingelast en dat is me prima bevallen. Voor mij is Twitter geen ‘werk’ maar een leuk en effectief communicatiekanaal waar ik graag gebruik van maak. Dat is alleen interessant als je ook de moeite neemt om de berichten van anderen te lezen, al is er geen enkele noodzaak om dat bij elk bericht te doen. Hoe dan ook, twitteren vergt toch wat tijd en aandacht…

Ik zie Twitter als een drukbezochte receptie of volle bedrijfskantine: je loopt binnen, ziet bekenden en maakt even een praatje. Het is ook een mooie plek om onbekenden te ontmoeten en vrienden te maken. Ik doe er ook m’n best voor om tweeps in het echte leven te leren kennen, want dat blijft toch altijd het leukst. Dat gekwetter op Twitter kan oppervlakkige en gezellige ‘small talk’ zijn – en daar is niets mis mee – maar voor hetzelfde geld beland je in een diepzinnige discussie. Het lukt daarbij niet altijd om gedachten in korte berichtjes te proppen. Onder de oppervlakte van al dat gebabbel is een stille stroom van DM-berichten gaande. Niet alles wat je schrijft is immers bedoeld voor meelezers. Ik maak vaak gebruik van persoonlijke DM-berichten en van de reply-functie om iets terug te zeggen, een vraag te stellen of een persoonlijke opmerking te maken. Dat is leuk om te doen, maar het kost toch wat energie en tijd en daar wil ik in deze drukke periode wat spaarzamer mee omspringen. Ik heb vandaag ook een aantal afspraken en taken afgezegd / afgestoten omdat ik voel dat ik m’n tijd- en energie-grenzen moet bewaken.

Het bloggen gaat gewoon door – dat is voor mij bovenal een creatieve uitlaatklep voor foto’s, gedachten en ideeën. Wees dus niet verbaasd als er af en toe toch een tweet binnenvliegt, want dat doet WordPress geheel automatisch. Ik zal de komende weken ook af en toe wat tweets lezen en soms een DM zenden of beantwoorden, maar verder kruipt deze tweetbird even wat terug in zijn rustige familiekooitje. Veel plezier in de voliere, ik twitter hopelijk in 2011 weer vrolijk mee!

6 gedachten over “Twitterpauze, maar ik blijf bloggen

  1. Ach, ik lees af en toe wel – reageer ook een enkele keer per DM, dus zo’n groot besluit/offer is het nou ook weer niet. De voliere kwettert ook wel vrolijk door als dit vogeltje even z’n snaveltje houdt. Misschien is het voor iedereen wel lekker rustig! 😉
    Zoals hierboven gezegd, volgend jaar twitter ik weer vrolijk mee, maar ik moet mezelf ook ‘disciplineren’ omdat ik nu eenmaal een alles of niets-persoon ben.

  2. Paul, bedankt voor je getuigenis. Respect!
    misschien bevalt het niet-twitteren je straks wel zo goed dat je je definitief bij de ex-twitteraars gaat scharen.
    maar dat moet je zelf natuurlijk in gaan zien, je moet er aan toe zijn…

    😉

    peTer (ex-twitter-verslaafde)

  3. Hoi,

    Ik kwam via de zoekterm ‘twitterpauze’ in Google bij je blog terecht. Wat jij schrijft, doe ik ook, alleen dan maar een week. En ik blog er ook over 🙂
    Effe loskomen van dat ‘moeten tweeten’.

    Succes!

    Lianne (@Lian_O)

    1. Dag Lianne – een weekje niet Twitteren… heel moeilijk kan dat niet zijn! 😉 Ik laat Twitter de hele maand december op een laag pitje staan. Dat wil zeggen: ik lees wel berichten en reageer per DM op mensen die niet van mijn twitterpauze weten of persoonlijk iets aan mij melden. Het past bij een paar keuzes die ik eind november maakte toen ik merkte dat ik het te druk kreeg. Soms moet je je grenzen even bewaken. Leuk dat je dit blog gevonden hebt, ik zal je volgen (als je dat goed vindt) op jouw blog en via Twitter. Hartelijke groet!

Zeg iets terug op Vrijspraak

