Ik wil een Lang Lang langspeelplaat

Mocht Sinterklaas dit lezen, dan weet hij alvast dat ik graag een Lang Lang langspeelplaat wil. Of nog beter: een Lang Lang CD. Of ook goed: een download van iTunes. Wat nu? Ben ik plots into klassieke muziek? Ach, ik heb altijd al van pianomuziek gehouden en – geloof het of niet – ik luister graag naar klassieke muziek. Het liefst live, maar dat gebeurt veel te weinig en daar ga ik in 2011 maar eens iets aan doen.

Vorige week donderdag was ik met mijn broer en muziekvriend Rob voor het eerst van mijn leven in de Rode Hoed te Amsterdam. Daar werd de wereldberoemde Chinese pianist Lang Lang geinterviewd door AVRO-presentatrice en webredacteur voor de Radio 4 site Maartje Stokkers.

De bijeenkomst was een initiatief van het John Adams Institute. Op mijn Posterous site kun je twee fragmenten horen die ik met de iPhone heb opgenomen. Op YouTube zijn betere geluids- (en beeld)opnamen te vinden, maar dit is dan toch maar mooi mijn eigen bootleg-recording van Lang Lang in Amsterdam! Als je de speakers luid zet, hoor je ons bij een van de twee opnamen ook wat mompelen over oude melodieën, maar daarna begint toch echt de pianomuziek!

Ik heb ook een boek met het levensverhaal (the story so far…) van Lang Lang gekocht: Journey of a Thousand Miles. Als ik het gelezen heb zal ik er hier nog wel iets over schrijven, denk ik. Ook in het Nederlands verkrijgbaar: Van Oost naar West.

A Conversation, with Music

Location: De Rode Hoed, Keizersgracht 102 Amsterdam
Date: Thursday 18 November 2010 – 8pm

“The hottest artist on the classical music planet” (in the words of the New York Times) also has a remarkable life story. He grew up in northeastern China, won his first piano competition at age 5, and has played in virtually every major concert hall in the world. His performance at the Beijing Olympics in 2008 was watched by billions of people. His autobiography, Journey of a Thousand Miles, recounts the enormous distance he has covered in only 28 years–from his birthplace in China to his new home in New York.

Een gedachte over “Ik wil een Lang Lang langspeelplaat

Zeg iets terug op Vrijspraak

