Jij koopt TOMS en Blake Mycoskie zorgt ervoor dat een behoeftig kind gratis schoenen krijgt

Gisteren kondigde ik aan dat ik vandaag iets zou schrijven over Blake Mycoskie en zijn fantastische marketingstrategie die ik in de titel van deze blogpost al bondig heb samengevat. Zo simpel is het: jij koopt een paar TOMS en zij geven een arm kind een paar schoenen cadeau. Het werkt, het is eenvoudig, praktisch, respectvol, leuk, inspirerend en counter cultural. Ik zit in de boekenbusiness, dus voor mezelf zie ik in de schoenhandel geen taak weggelegd, maar als ik op dit moment geen werk of uitdaging had zou ik zeker een mailtje sturen naar TOMS om de Nederlandse distributie te mogen doen. Maar misschien is dat wel iets voor JOU?

Kijk even naar dit clipje met een fragment uit het gesprek met Blake Mycoskie – het sprankelende brein achter TOMS.

Deze gast heeft een kinderlijk naïeve uitstraling, oogt als een iets te strakke surfer dude, maar hij is als je het mij vraagt volstrekt authentiek. Een slimme zakenman die ‘geven’ als kernwaarde in zijn bedrijfsstrategie heeft opgenomen. Tieners en jongeren willen graag iets voor een ander doen, maar hun mogelijkheden zijn beperkt. Maar als zij schoenen kopen in de wetenschap dat zij daarmee een kansarm kind aan een gratis paar helpen, dan zijn zij al ‘om’. Maar Blake Mycoskie weet niet alleen hoe hij een jonge doelgroep in beweging moet krijgen, hij weet ook hoe hij de geldkraan moet opendraaien bij Microsoft, AT&T en grootverdieners van dat kaliber. Blake Mycoskie wordt gedreven door zijn geloof en passie, maar hij is geen man die je met de Bijbel op je hoofd slaat. Hij doet gewoon wat de Bijbel ons heeft opgedragen en dát spreekt boekdelen. Nog een filmpje… wie doet er mee?

4 gedachten over “Jij koopt TOMS en Blake Mycoskie zorgt ervoor dat een behoeftig kind gratis schoenen krijgt

  1. Mooie manier en zo simpel. Jij doet niet iets met schoenen wel met boeken / lezen. Anafalbetisme is in dit land en deze wereld een issue. Elk verkocht boek een boek naar bijv devoorleesexpress of iets anders? 😉

    1. Good thinking. Maar in feite hebben wij het geven al als kernwaarde in onze organisatie – al bijna 100 jaar lang!
      Ark Mission is de voortzetting van de Vereeniging (met dubbel e) tot Verspreiding der Heilige Schrift en de Bijbel Kiosk Vereniging. Vanuit deze goede doelen organisatie geven wij alles weg. Ark Media, de uitgeverij waar ik leiding aan geef – een initiatief van veel recenter datum – moet zichzelf bedruipen. Nog steeds not-for-profit (or: non-loss ;-)) maar wel bedrijfsmatig en marktconform. Maar ik ga zeker verder denken over een link tussen deze activiteiten – er zijn gebieden waar ik dit zeker in aangepaste vorm kan toepassen!

      http://www.arkmission.nl
      http://www.arkmedia.nl

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s