Wat te denken van Wikileaks en de ‘heldenstatus’ van Julian Assange?

Ik lees op de NOS-site een achtergrondverhaal bij de arrestatie van Julian Assange, oprichter van Wikileaks. De misdaad waarvan Assange verdacht wordt is het hebben van onbeschermde seks met twee Zweedse vrouwen – waarbij ook sprake zou zijn van dwang. De NOS baseert zich op een artikel uit een Zweedse tabloid – je kunt je afvragen hoe betrouwbaar die bron is. Nog belangrijker is de vraag of deze zaak werkelijk op zich staat of dat er een aanleiding gezocht is om Assange te arresteren vanwege zijn Wikileaks activiteiten.

Als Assange tegen de wil van de twee Zweedse vrouwen zonder condoom of met een bewust kapot gemaakt condoom seks met hen gehad heeft, dan hebben zij een grondige reden om hem aan te klagen. De vrouwen waren sympathisanten van Assange, hun aanklacht komt in die zin niet ‘uit verdachte hoek’. Wel valt mij op dat ze relatief laat op het idee gekomen zijn om naar de politie te stappen met hun verhaal. Voelden zij zich vooral achteraf – na het horen van elkaars verhaal – bedrogen, misbruikt en/of tot seks gedwongen?

Een andere vraag die ik mezelf stel: hebben de internationale autoriteiten een stok gezocht en gevonden om een hond te slaan? Volgens de Zweedse justitie staat de aanklacht van seksueel misbruik los van de Wikileaks-kwestie. Mij valt dan toch de timing op – je zou bijna vermoeden dat het wel erg goed uitkomt om juist nu tot arrestatie over te gaan. Maar het verhaal van de twee vrouwen mag anderzijds niet lichtvaardig opzij geschoven worden, het lijkt me dat ze niet zomaar met hun verhaal naar de politie zijn gestapt – dat is ook een pijnlijk proces voor hen zelf.

Geheel los van de beschuldigingen uit Zweden voel ik persoonlijk geen bewondering voor de man die in de ogen van velen een soort Robin Hood-figuur is. Ik kan me voorstellen dat het in sommige gevallen goed is om ‘de vuile was buiten te hangen’, bijvoorbeeld als overheden of gezagsdragers zich duidelijk bedienen van (oorlogs)propaganda en/of leugens. Maar Wikileaks maakt zoveel informatie openbaar dat het er op gaat lijken dat het lekken een doel op zich geworden is.

Ik vind vooral de publicatie van geheime diplomatieke stukken zeer bedenkelijk. Tussen regeringen en hun vertegenwoordigers moet vertrouwelijke communicatie mogelijk zijn en je moet wel heel goede redenen hebben om dergelijke documenten in de openbaarheid te brengen. Het moet daarbij niet om ‘nice to know’ maar om ‘need to know’ informatie gaan en het belang van openbaarmaking moet dan duidelijk veel groter zijn dan de nadelen die deze publicatie voor personen en regeringsautoriteiten met zich meebrengt. Ik zie persoonlijk nog niet in welk belang hiermee gediend is, maar misschien moet ik dat standpunt later herzien. Sowieso denk ik dat we wat langer moeten wachten met ons oordeel over de ‘helden- of schurkenstatus’ van Julian Assange. Zowel op het gebied van zedenzaken als op het terrein van gedragingen van overheden en gezagsdragers is er de mogelijkheid om naar de rechter (of zelfs een internationaal gerechtshof) te stappen. Dat lijkt me de enige juiste weg – zelf rechter spelen is zelden een goed idee, al was het maar omdat slechts weinig mensen in staat zijn om de juiste conclusies te trekken uit een grote hoeveelheid informatie of een heel klein beetje bewijsmateriaal…

Een gedachte over “Wat te denken van Wikileaks en de ‘heldenstatus’ van Julian Assange?

  1. mee eens, ik denk ook dat Assange als rechtgeaarde anarchist gewoon de bestaande orde wil ondermijnen en misschien niet altijd nadenkt over het nut cq de noodzaak van de publicaties.

    toch zie je dat hele volksstammen zich achter hem scharen en hem als een held vereren, haast met messiaanse trekken. hij is een symbool geworden, een fenomeen. dat is op zich dan weer heel interessant, hoe dat werkt…

    http://relirel.wordpress.com/2010/12/09/het-messiaanse-karakter-van-wikileaks/

    groet,

    peTer

Zeg iets terug op Vrijspraak

