Ben jij op zoek naar God of is God op zoek naar jou? Allebei misschien?

Binnenkort zendt de EO een nieuwe serie OP ZOEK NAAR GOD uit. Ik vind het een dapper plan. Voor gelovigen is het een avontuur om sceptische mensen mee op reis te nemen – naar onze binnenwereld van vertrouwen en hoop, maar ook naar vreemde snuiters en snoeshanen die binnen de christelijke subcultuur in soorten en maten te bewonderen zijn. God heeft vreemde kostgangers, leert een volkswijsheid – en het is waar: kijk maar naar mij. Voor de Godzoekers is het avontuur nog groter. Zij moeten zich laten binnenvoeren in wat Claudia de Breij (in De wereld draait door) heel treffend een ‘parallel universum’ noemde. En dat is wat mij betreft het interessante aan deze serie: christenen hebben zich veilig teruggetrokken in een eigen wereldje en vertonen daarbij onmiskenbaar wereldvreemde trekken. Naïviteit, dommigheid, hysterie, waanzin en manipulatie – ook dat kom je tegen binnen de benauwde varianten van het christelijk geloof. De EO zet dus ramen en deuren open en laat weldenkende ongelovigen eens rondlopen. Dat levert spannende televisie op.

Gordon had nog nooit van Kees Kraaijenoord gehoord. Dat zegt genoeg over het zelfgekozen isolement van christenen. Kees Kraaijenoord had qua talent ook een gelovige Marco Borsato of Guus Meeuwis kunnen zijn als hij niet alleen voor christenen zou optreden. Dat denk ik.

Ben ik negatief over het christelijke wereldje? Soms wel. Maar ik ben niet negatief over God en ik heb niets aan te merken op Jezus. Bovendien ben ik onderdeel van het probleem. Ook ik leef van m’n geboorte af aan in ‘het christelijke wereldje’. Nu verdien ik er zelfs m’n brood in! Maar ik heb me nooit teruggetrokken in het parallelle universum – ik heb me altijd gemakkelijk bewogen onder gelovigen én ongelovigen en ik kies er regelmatig voor om uit de benauwdheid weg te vluchten om al die leuke, lieve mensen te ontmoeten die de pech hebben dat ze God nog niet hebben leren kennen. Maar het is nog niet te laat en het ‘kennen’ van God is niet mijn verdienste.

BEN JIJ OP ZOEK NAAR GOD OF IS GOD OP ZOEK NAAR JOU?

De vraag hierboven is belangrijk. Veel van dergelijke vragen dwingen schijnbaar tot een keuze. Zoek jij God of zoekt hij jou? Allebei. (Dat is heel vaak een juist antwoord op dilemma’s). Jezus vertelde het verhaal van de verloren zoon. Vader ging niet op zoek naar zijn zoon, hij bleef thuis wachten op zijn terugkomst. In een ander verhaal vertelt Jezus over een herder die zijn kudde achterlaat om één verloren schaap terug te vinden. De liefde wacht en de liefde zoekt – het is allebei waar. De liefde dringt gelovigen ook om anderen te vertellen over wat zij gevonden hebben. Daarbij krijg je als gelovige te maken met afwijzing, spot en soms zelfs haat. Het zij zo. Als je Gods liefde in je leven ontdekt hebt dan laat je je niet meer van de wijs brengen door mensen die dat belachelijk en dom vinden. Maar leuk is het niet en zonde en  jammer is het wel.

GAAT DENNIS DAN NIET NAAR DE HEMEL?

Vreemde types kom je overal tegen – je hoeft er niet speciaal gelovig voor te zijn. Bij sommige ontmoetingen tussen Gordon, Dennis en Lizelotte en gelovigen zal ik zeker met kromme tenen en plaatsvervangende schaamte kijken. Dat voelde ik al toen ik een fragment zag waarin Dennis in gesprek ging met een christelijk vechtersbaasje uit Californië (het filmpje begint met de vraag: Gaat Dennis dan niet naar de hemel?). Als ik die twee mannen bij elkaar zie zitten en hoor spreken, dan kies ik direct partij voor Dennis. Omdat hij groot en sterk is (dat ben ik niet), omdat hij ooit in Haarlem woonde (ik ben er geboren) en omdat hij zich niet zomaar iets wijs laat maken en precies aanvoelt wanneer iets authentiek is of zuivere bullshit. Dennis deugt.

Ik wil Dennis, Gordon en Lizelotte niet missen in de hemel. Maar dat wil God evenmin. En als God mij toelaat, is er hoop voor iedereen.

In die zin houden die ongelovigen (zijn ze wel echt ongelovig? Ik waag het te betwijfelen…) de gelovigen een enorme spiegel voor. “Wat een wonder dat je hier helemaal naartoe gekomen bent om mij in Californië te ontmoeten. Dat moet een teken van God zijn”. Onzin, je moet gewoon een ticket kopen, op Schiphol inchecken en het juiste vliegtuig nemen. Als je mazzel hebt, zoals Dennis van der Geest, dan betaalt de EO je kaartje en kom je op televisie.

En toch, en toch. Soms gebeuren er dingen in je leven die ‘te mooi voor toeval zijn’. Ook mensen die niet in God geloven zullen dat herkennen. Sommige christenen willen hun ongelovige medemensen echter zo graag overtuigen dat zij meer ‘bewijs’ leveren dan er is. Geloven is namelijk altijd vermengd met twijfel. Je weet niet alles, je begrijpt niet alles. Wees daar alsjeblieft allemaal eerlijk over en geef geen antwoorden die je domweg niet hebt.

ALS JE DE LIEFDE ANALYSEERT MAAK JE HAAR STUK

Geloven heeft met religie te maken. Religie in onderwerping en dat schrikt veel mensen af. Maar als je onderwerping vervangt door het woord overgave en geloven benoemt als vertrouwen, dan klinkt het al een stuk minder bedreigend. Liefde en hoop – dat zijn ook sleutelwoorden. Je hebt God helemaal niet gezien, maar je hebt te veel van hem meegemaakt om hem te kunnen ontkennen. Je put hoop uit wat je hebt leren geloven, je vertrouwt op wat je (nog) niet kunt zien. Je kunt dit het beste vergelijken met hopen en liefhebben in menselijke relaties.

Als je de liefde bewondert, maar je geeft jezelf niet over, dan zul je haar niet ervaren. Als je de liefde analyseert, dan maak je haar stuk. Liefde is geen exacte wetenschap, het heeft meer te maken met heerlijke waanzin. Daarom is dit mijn advies aan ongelovigen: doe eens gek. Roep God aan en vraag hem of hij zich aan jou kenbaar wil maken. Hij kan het en hij doet het, dus je neemt een enorm risico. Als je eerlijk de deuren van je hart en je hoofd openzet, dan komt Gods liefde bij je naar binnen – ik garandeer het. En ik garandeer je ook dat je dan voor een keuze wordt gesteld: aannemen of afwijzen. Liefde dringt zich niet op want dan zou het geen liefde meer zijn. God is liefde en volgens mij heeft hij heel veel geduld. Maar ik zou niet langer wachten.

GEEN BLIKSEMFLITS MAAR EEN PROCES

De EO is goed bezig met dergelijke programma’s. Mensen zijn het betweterige gepreek en het fanatisme van sommige gelovigen spuugzat. Iedereen wil echtheid. Liever een twijfelende, struikelende gelovige dan een gladjanus die alle teksten uit z’n hoofd geleerd heeft. Het leven met God stelt een mens voor enorme raadsels, laten we daar eerlijk over zijn. Maar ik geloof in God omdat ik diep vanbinnen ervaar dat hij van mij houdt en omdat ik steeds meer van hem ga ontdekken omdat ik die liefde met mijn liefde beantwoord. Het is een proces, niet een bliksemflits – althans, bij mij niet. Maar er zijn wel momenten in mijn leven (ik ben 49) die voor mij onmiskenbare tekens van God zijn. Als je er meer van wilt weten, vertel ik je er graag persoonlijk over. Sommiggen zullen dit ‘synchronisity’ noemen: “the experience of two or more events that are apparently causally unrelated occurring together in a meaningful manner”. Dat gevoel bekroop me ook bij het zien van de ontmoeting tussen Gordon en een zandkunstenaar. Gordon is een goudeerlijke gozer en hij is door een moeilijke periode gegaan. Hij verloor zijn moeder tijdens de opnamen van dit programma. Dat maakt je ontvankelijk voor van alles en nog wat. Het is gemakkelijk om de toevalligheden weg te redeneren, maar ik geloof wel degelijk dat God ook door dergelijke ervaringen spreekt. God houdt van Gordon, van Dennis en Lizelotte. Hij houdt ook van jou en van mij. Misschien is hij wel bereid om ieder mens in zijn eigen taal aan te spreken, ik geloof dat God er goed genoeg voor is. Maar je moet wel eerlijk willen luisteren, kijken, voelen, ruiken, tasten. Jij bent, Hij is. Geloof mij.

De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat. 2 Petrus 3:9

9 gedachten over “Ben jij op zoek naar God of is God op zoek naar jou? Allebei misschien?

  1. Hoi Paul,

    Wat mooi geschreven! Ik ben het hartgrondig met je eens! Complimenten voor de EO dat ze het aandurven met deze mensen een programma te maken. Ik ga zeker kijken! Dank je wel dat je deze dingen zo duidelijk onder woorden weet te brengen.

    Groeten,

    David

  2. Mooi stuk, Paul!
    Mijn beeld van God is dat hij een ‘Ja, tenzij-beleid’ voert. En niet dat bekrompen ‘Nee, tenzij’.
    God is ook wel ff groter dan onze vrije keuze, en hij krijgt het ook nog eens bij elkaar om tegelijk onze vrije keuze te laten bestaan.
    Wat mijn ego wel lastig vind is dat ik na het zien van een kwetsbare Gordon, hem geen vervelende eikel meer kan vinden…

  3. 🙂

    Ik schreef ooit een lange mail aan mijn oudste broer over het onderwerp ‘genade of vrije wil’. Mijn broer gaf een heel kort (en treffend) antwoord: ‘Het is genade dat je een vrije wil hebt.’

    Iemand zei ooit: ‘Ik zou graag willen geloven in de dwaalleer van de alverzoening.’. Dat kan ik wel nazeggen. Maar ik weet dat er veel bijbelteksten zijn die ons erop wijzen dat het niet zo eenvoudig is om ‘binnen te gaan’. Maar bij God is niets onmogelijk. We kunnen nooit liefdevoller of rechtvaardiger zijn dan God die liefde en rechtvaardigheid IS. Ik laat het laatste oordeel met een gerust hart aan hem over.
    Mensen die de liefde en nabijheid van God hier en nu moeten missen, komen veel te kort. Daarom hoop ik dat steeds meer mensen op zoek zullen gaan en dat zij zullen vinden. En alleen Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand kan om Hem heen. (Zoektip voor meelezers).

  4. Mooie van je broer.
    En goed om te weten dat er ook nog christenen zijn die het laatste oordeel aan God overlaten. Wij zijn naar Zijn beeld geschapen en velen van ons hebben misschien wel daardoor de neiging om ook op beslissingsniveau met Hem mee te willen draaien.

    Alverzoening lijkt me onrechtvaardig. Dan is de vrije wil weg. Maar mijn beeld is wel dat – wat er ook ‘staat geschreven’ – het deurbeleid luidt: als je erin wil ben je welkom.
    Niemand komt tot de vader dan door Jezus, ook dat onderschrijf ik. Maar dan wel met een andere interpretatie dan veel anderen, die volgens mij liever een strenger deurbeleid zien.

    God zoekt ons. Altijd en overal. Hij verheugt zich als wij hem ook zoeken, maar als wij dat niet doen is dat ook tof.

    1. Ik heb wel eens gelezen dat niemand tegen zijn wil naar de hemel gaat. Dat lijkt me fair. In die zin zou alverzoening inderdaad ‘onrechtvaardig’ zijn – het doorkruist (vanuit menselijk perspectief) de vrije keuze om God en zijn genade af te wijzen. Maar genade heeft anderzijds altijd iets onredelijks: het is onverdiend. Niemand kan God verbieden om schuld kwijt te schelden – daar geeft de Bijbel ook voorbeelden van. Wie zou God tot de orde moeten roepen? Wie bepaalt of Hij rechtvaardig handelt dan Hijzelf?
      Dat is overigens iets om verder over door te denken. Voor CS Lewis was dit een omslagpunt in zijn denken over God. Als wij God normatief beoordelen, dan geven we daarmee aan dat er zoiets bestaat als ‘goed’ en ‘kwaad’. We gebruiken een liniaal (die God gemaakt heeft!) om Hem de maat te nemen. Als God niet bestaat, is er geen absoluut goed of kwaad. In wezen is niets dan verwerpelijk.

  5. Mooi stuk. Herken de vragen die je stelt. Ik denk dat (werd gisteren ook gezegd in opzoeknaargod) God al op zoek was naar jou en mij voordat wij begonnnen aan een zoektocht naar God.

    Ben benieuwd naar jouw blog als het programma is afgelopen..

  6. No arguing there.
    Genade is onverdiend, dat denk ik ook. Maar zou je niet als ‘vergeven’ of ‘genadige’ mens alsnog kunnen kiezen om een andere kant op te gaan?
    Ik heb die mogelijkheid nodig. Al kan ik me niet voorstellen hoe ik dat bij mekaar zou krijgen…

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s