Op zoek naar God?

Eerder schreef ik hier al over de zoektocht naar God van Gordon, Dennis en Lizelotte. Gisteren bekeek ik de uitzending (afwisselend met verbazing, plezier en ontroering) en vanmorgen vroeg werd ik wakker met malende gedachten. Die maalstroom werd ook veroorzaakt door wat reacties die ik na de uitzending op internet las. Laat ik wat gedachten met je delen, misschien helpt het jou bij je zoektocht en mij bij het tot bedaren brengen van mijn onrustige gedachtenstroom.

IS ER IEMAND DIE WERKELIJK GOD ZOEKT?

Je kunt bijbelteksten vinden en citeren om dit standpunt te verdedigen: er is geen mens werkelijk op zoek naar God. Je vindt steun voor dit standpunt als je bijvoorbeeld deze psalmtekst leest: “Dwazen denken: Er is geen God. Verdorven zijn ze, en gruwelijk hun daden, geen van hen deugt. De HEER kijkt vanuit de hemel naar de mensen om te zien of er één verstandig is, één die God zoekt. Allen zijn afgedwaald, allen ontaard, geen van hen deugt, niet één.” (Psalm 14:1-3) Maar wie zo met deze woorden omgaat, kan de Bijbel laten buikspreken en elk gewenst standpunt ondersteunen. Je zou uit deze tekst zelfs “Er is geen God” kunnen citeren en – los van de context – kunnen beweren dat dit in de Bijbel staat.
Psalm 14 is voor een belangrijk deel gelijk aan Psalm 53. Is je dat ooit wel eens opgevallen? Vergelijk de teksten maar eens met elkaar. Als je eerlijk naar deze psalmen kijkt, dan is hier sprake van een verzuchting, een pijnlijke constatering: dwaze mensen leven er maar op los en doen net of God niet bestaat. Maar God is vanuit de hemel op zoek naar verstandige mensen, mensen die hem oprecht zoeken. Het probleem daarbij is: geen van ons deugt, we zijn allemaal afgedwaald. Is dat het eind van het verhaal? Ik dacht het niet.

MENSEN ZIJN VAN NATURE NIET ECHT OP ZOEK NAAR GOD

In het nieuwe testament wordt ook geciteerd uit de Psalmen. Paulus doet dat bijvoorbeeld in Romeinen 3: “Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één, er is geen mens verstandig, er is geen mens die God zoekt. Allen hebben ze zich afgewend, heel de mensheid is verdorven. Er is geen mens die nog het goede doet, er is er zelfs niet één.” (Rom. 3:10-12)
Dit is mijn conclusie: mensen zijn van nature niet echt op zoek naar God. We zijn geneigd om ons eigen belang, ons eigen plezier en onze eigen lusten na te jagen. En zolang onze zoektocht gericht is op die aardse zaken, hebben we geen oog voor de hemelse doelen. God komt gewoonweg niet in beeld, we denken dat we wel zonder hem kunnen en er is genoeg afleiding. Tot een crisis in je leven toeslaat… dan roep je het in de benauwdheid misschien toch uit naar God. Maar positiever kan ook. Er zijn veel mensen die bij de mooiste momenten van hun leven ten diepste beseffen dat het leven een geschenk is en dat het te mooi is voor toeval. ‘Er moet toch iets zijn’… concluderen we dan voorzichtig (om dit zo snel mogelijk weer te vergeten en heer van ons eigen leven te kunnen blijven).

WIE HEM ZOEKT ZAL DOOR HEM WORDEN BELOOND

We zijn toch aan het citeren, dus laat ik er nog een bijbeltekst bij halen. Een hele mooie, lees maar mee: “Zonder geloof is het onmogelijk God vreugde te geven; wie hem wil naderen moet immers geloven dat hij bestaat, en wie hem zoekt zal door hem worden beloond.” Deze tekst staat in Hebreeën 11. De schrijver van dit bijbelboek is niet bekend, maar hij haalt veel voorbeelden aan van mensen die op een dappere en eerlijke manier – zonder zichtbaar of tastbaar bewijs – op de weg van het geloof gegaan zijn. En daar vinden we volgens mij de sleutel: geloof is het vertrekpunt van een geslaagde zoektocht. En wat is geloof? Een ander woord voor vertrouwen. En zoals ik in mijn vorige blogpost over dit onderwerp al schreef, geloven heeft alles te maken met relatie, met overgave, met liefde, met hoop. Als je op God hoopt is dat al een goed begin. Je moet het met hem durven wagen. Als je met een eerlijk hart hem aanroept, dan is dat een eerste teken van geloof. En als je met dat kleine beetje geloof op zoek gaat (en op zoek blijft!) dan gaat je geloof groeien en langzaam veranderen in een diepe levensovertuiging. Slaat de twijfel nooit meer toe? Wat denk je zelf? Natuurlijk wel. Vergelijk het met een liefdesrelatie. Juist als je samen door crisismomenten heen komt, groeit je liefde en verstevigt je onderlinge band. De Bijbel beschrijft veel van die crisismomenten in het leven van gelovige zoekers in oude tijden. We staan niet alleen. Veel mensen zijn samen met jou op pad. Sommigen zijn nog maar net op weg, anderen hebben al wat meer van God mogen ontdekken. Laat je niet ontmoedigen, God beloont eerlijke zoekers!

IS ER EEN WEG?

Als je op zoek naar God gaat, kun je niet om Jezus heen. Dat is mijn persoonlijke overtuiging en er zijn veel bijbelteksten die deze overtuiging ondersteunen. Die ga ik hier niet allemaal citeren, maar ik zeg het je omdat ik je een lange omweg wil besparen. Misschien heb je een vertekend beeld van Jezus. Ik schreef gisteravond een gedicht waarin ik met woorden zo’n beeld aan flarden schoot. Een zoetsappig beeld van Jezus kan mij gestolen worden. Ik lees de Bijbel, bijvoorbeeld het evangelie van Johannes, en kom een heel andere Jezus tegen dan ik op plaatjes zie. Hij is veel meer vlees en bloed dan die vrome beelden. Hij is echt, overrompelend en onweerstaanbaar. Hij zegt over zichzelf dat hij de Weg, de Waarheid en het Leven is en dat niemand bij de Vader komt dan door hem. En ik geloof dat hij gelijk heeft. Sterker nog: het is mijn diepste overtuiging. Ga die Weg.

4 gedachten over “Op zoek naar God?

  1. Hoi Paul, mooie blog weer. Ik lees sinds kort je blogs en geniet van je openheid, eerlijkheid en kwetsbaarheid. Ben je ook een tijdje terug op twitter gaan volgen, maar daar heb je gas teruggenomen. Die worsteling met de sociale media herken ik. Het is voor mij ook steeds weer een gevecht om de sociale media te beheersen en er niet door beheerst te worden. Soms win ik en soms verlies ik…
    Ik wilde eigenlijk alleen maar even mijn waardering voor je uitspreken. Je kent me waarschijnlijk niet. Ik ben voorganger van een evangelische gemeente in Haarlem genaamd Shelter.
    Geniet de komende kersttijd van God en je gezin!

    1. Bedankt voor je aardige en bemoedigende reactie, Jan. Leuk dat je me volgt en m’n blogs leest. Ik ken Shelter Haarlem – ben er slechts 2x geweest, maar nooit in een reguliere dienst (1x voor een Continental Sound concert jaren geleden en 1x voor een begrafenisdienst – ook heel lang terug).
      Het is inderdaad belangrijk om onze tijd en aandacht goed te verdelen. Twittergebruik kan nogal obsessief worden. Sociale media zijn belangrijk en worden denk ik alleen nog maar belangrijker. Heel leuk, gezellig en nuttig voor kennisuitwisseling en netwerken; het kan echter ook gauw uit de hand lopen. Maar, dat zeg ik dan altijd maar: ik kijk bijna geen televisie. 😉

  2. Bedankt Paul, voor je mooie blogs.

    Dezen had ik afgelopen week echt nodig.
    Even steun in deze tijd, waar je door mensen die erg gelovig zijn op hun manier echt bedroefd dan worden.

    Bij dit blog moest ik denken aan een tekst uit Efeze 2 vers 8.
    Vooral het laatste stukje, het is niet uit u, maar Gods Gave.

    Groetjes uit Fryslân van Ineke

    1. Dank je, Ineke. Je verwijst naar een mooie tekst. Ik citeer hem hier voor meelezers – iets uitgebreider dan jouw verwijzing:

      Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan. Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid.

      Groetjes uit het pittoreske Hoofddorp in het besneeuwde Noord Holland.

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s