De taal van Lizelotte

In mijn vorige blogposts heb ik wat meer over Dennis en Gordon en hun zoektocht naar God geschreven – nu wil ik even stilstaan bij Lizelotte’s zoektocht. Ik miste vanavond een deel van de uitzending omdat ik me over de besneeuwde wegen van Haarlemmermeer moest begeven – er moest een zoon opgehaald worden. Spekgladde straten, sloten die ineens wel heel erg diep en koud lijken als je er langs rijdt… Maar ik ben weer veilig thuis en de rest van het gezin (de dames waren bij Caro Emerald) gelukkig ook.

Op zoek naar God. Glad ijs. Enge wegen. Diepe sloten. En Lizelotte van Dijk die tussen twee bekende heren door haar eigen zoektocht onderneemt. Gordon is emotioneel en sentimenteel – al gauw krijgt zijn geestelijke reis de aandacht. Dennis is een stoere reus en hij is zo authentiek als hij groot is. Twee totaal tegengestelde naturen. Maar ik zou het over Lizelotte hebben.

MAG JE OOK GEWOON STIL ZIJN?

Lizelotte spreekt een andere taal dan de mannen. Ik zag haar ontmoetingen met een non en een danser. Lizelotte’s bezoek aan een klooster was haar reis naar het verleden, naar een wereld die zij achter zich heeft gelaten. Niet alles uit dat verleden was goed en mooi, maar ik denk dat dit bezoek de scherpe kantjes van haar herinneringen heeft afgeveild. En dan een ontmoeting met Herman Wegter die – heel subtiel – met een lel van een doodskist op een klein geel Fiatje rondrijdt. Oké, ik snap de bedoeling – de dood is een taboe en iedereen zwijgt er liever over. En dan ga je ook nog naar een kerkhof… veel confronterender kan het niet worden. Moet er dan nog gepraat worden of mag je ook gewoon stil zijn om even rustig na te denken op zo’n bankje? Ik weet het, dat levert geen spannende televisie op – maar het is wel wijzer als je het mij vraagt.

DANSEN VOOR GOD

De danser sprak de taal van Lizelotte: de taal van beweging en expressie. Dansen voor God – veel mooier kan het leven niet worden. Kunstenares Christa Rosier spreekt ongetwijfeld ook de taal van Lizelotte:  de taal van het beeld, van schoonheid, vorm en kleur. Ik ben ook in het huis en in het atelier van Christa geweest en ik ken haar verhaal. Wat een lieve, wijze en creatieve vrouw. Helaas miste ik juist die ontmoeting vanavond en moet ik terug kijken via Uitzending Gemist. Maar ik weet gewoon dat dit contact goed geweest is. Ik ben een man van (veel te veel) woorden, maar soms komen de woorden niet verder dan je oren. Ik zie – ook in deze serie – mensen hun best doen om een ander met woorden te overtuigen. Een diepe stilte is op bepaalde momenten veelzeggender.

HET GROOTSTE MYSTERIE VAN HET UNIVERSUM

Het grootste probleem treedt op als mensen denken dat ze een ander begrijpen zonder dat zij de tijd genomen hebben zich in die persoon te verdiepen. Mannen zijn daar meesters in, vrouwen kunnen je er meer over vertellen. Ik zie goedbedoelende gelovigen voorbarige conclusies trekken en ik hoor ze – in hun drang om iemand zo snel mogelijk op het spoor van God te brengen – te stellige dingen roepen die vlak langs de waarheid heen scheren en juist daarom zo pijnlijk mis zijn. Volgens mij moet je als gelovige gewoon eerlijk toegeven dat God het grootste mysterie van het universum is en dat je als eenvoudig mens – ook met een gelovig hart – voor grote raadsels blijft staan. Waarom is er zoveel lijden in de wereld? Hoe kan het dat het de ene persoon zo voor de wind gaat terwijl een ander niets dan ellende lijkt te overkomen?

GELOVEN IS BOVENAL EEN HARTSZAAK

Lizelotte is een mooie vrouw. Ze zal vaak benaderd worden door mensen die iets van haar willen. Ongetwijfeld heeft ze geleerd om nee te zeggen – en dat is heel verstandig. Ik geloof niet dat zij zich laat inpakken door een vloed van woorden en al helemaal niet als er met een paar ‘sluitende redeneringen’ geprobeerd wordt God of het leven te verklaren. Als Lizelotte niets zegt, spreken haar ogen boekdelen. ‘Je kunt me nog meer vertellen’ – lees ik in haar blik. Zij is slim en gevoelig en spreekt bovenal de taal van het hart. En dat is een spiritueel voordeel, want langs de weg van het nuchtere verstand lopen de mooiste zoektochten dood. Geloven is bovenal een hartszaak. Er moet een vonk overspringen en dat laat zich niet regisseren. Grote kans dat mensen die zich hebben laten ompraten al snel weer op andere gedachten komen. Geloven is te bizar, te buitenissing, te wonderlijk voor het nuchtere verstand. En daarom hebben sensitieve, kunstzinnige mensen een voorsprong – zij stemmen af op een andere golflengte. Zij weten dat inspiratie iets wonderlijks is en dat je de beste beslissingen neemt zonder alles tot achter de komma uitgerekend te hebben. Volg je gevoel.

Te veel woorden, alweer. Als Lizelotte dit leest en van zich laat horen dan geef ik haar graag een ingelijste foto die ik zelf gemaakt heb. Het zal een foto zijn die haar taal spreekt, de taal van expressie, van schoonheid en kleur, de taal van het hart. En nu ga ik kijken of ik de aflevering van vanavond nog terug kan zien op Uitzending Gemist… Reageren mag in de comments of via abspoel at gmail dot com

5 gedachten over “De taal van Lizelotte

  1. Mooi weergegeven. Goed om als enthousiast Christen met hart voor de zaak ook eens stil te staan bij de manier waarop wij mensen benaderen. Een spiegel voorhouden, zoals nu houdt je scherp en ik denk dat je analyse helemaal terecht is.

    Kunnen we weer met nieuw elan de feestdagen in.

    Gr. Freek

    1. Dank je. En ik moet de programmamakers ook een groot compliment geven omdat ze echt proberen om een vertaalslag te maken (c.q. de taal van Lizelotte, Dennis en Gordon te spreken). En de drie ‘Godzoekers’ hebben ons, gelovigen, ook heel veel te leren. Het zijn mooie, bijzondere mensen die je een leven met God van harte toewenst. En inderdaad: ze houden ons – mensen die door God gevonden zijn – een heldere spiegel voor.

  2. Heu,

    Volgens mij zitten er heel mooi drie personenen in deze serie: een denker (Dennis) een dromer (Gordon) en een doener (Lizelotte). Dat verklaart inderdaad waarom het praten met Herman geen succes was, het dansen en schilderen wel. Ze heeft ook een doe-opdracht: de sleutel ophangen!
    Knap van de EO trouwens, want de kijkers zijn ook niet alleen maar denkers, of doeners. Voor ieder wat wils dus, om te identificeren…

    leendert

Zeg iets terug op Vrijspraak

