Venite Exultemus Domino. Nee, dat is geen toverspreuk van Harry Potter.

Een paar weken geleden stuurde een goede fee (nou ja, het was waarschijnlijk een medewerkster van GMI) mij een CD-box met de bescheiden titel: THE BEST TAIZÉ ALBUM IN THE WORLD …EVER! Hier kun je wat voorproefjes beluisteren. Een van die liederen heet Venite Exultemus Domino – Kom, wees blij in de Heer. De 3 cd’s heb ik direct in iTunes gezet zodat ik er onderweg van huis naar werk (en andersom) naar kan luisteren. Ik vind het mooie, rustgevende muziek. Gisteravond ben ik samen met mijn zoon Robin bij de Taizé-viering in Ahoy Rotterdam geweest. Massaal en intiem tegelijk. Indrukwekkend, maar niet door de omvang en het lawaai, maar door de eerbied en stilte. Een mooie ervaring. En het was wel prettig dat ik al wat kennis had gemaakt met de muziek van Taizé.

We leven in een drukke wereld. Christelijke geloofsgemeenschappen zijn door de eeuwen gesticht om te midden van alle drukte en strijd een plaats van rust en vrede te kunnen bieden. Voor enkele toegewijde mensen betekent dit een levensroeping, voor velen is een dergelijke geloofsgemeenschap een tijdelijk toevluchtsoord, een vluchtheuvel. Taizé past in een heel oude traditie én is van deze tijd.

Samen met Robin had ik de hele dag door hartje Rotterdam gelopen. We hebben lekker rondgehangen bij Selxyz Donner en bij Feedback – dergelijke plaatsen zijn de hemel op aarde voor mensen die van boeken / muziek houden. We hadden al lopend ook een waanzinnig lange rij wachtenden gezien bij een outlet van UGGs – laarzen die kennelijk zeer begerenswaardig zijn (foto rechts). In de winkels van elke grote stad kun je een overvloed aan ‘must haves’ zien – mensen lopen winkel in, winkel uit – en al dat geshop maakt hen niet zichtbaar gelukkiger. Dat zet me toch aan het denken.

Het contrast tussen het winkelhart van Rotterdam en de Taizé-viering in Ahoy was groot. In het centrum was het druk en lawaaiig, in Ahoy was het ook druk, maar tegelijk vredig en stil. Ik snap waarom deze rust zo aantrekkelijk is voor veel mensen. Er waren bezoekers uit 70 landen, zo las ik ergens. Mooi om teksten en liederen te horen (en te zingen) in verschillende talen en ook prachtig om de eenheid te ervaren tussen zoveel mensen en nationaliteiten. In de bars en bussen van Rotterdam werd er over gesproken (ik heb het zelf gehoord) met een mengeling van verbazing en spot. Gelovigen die ‘halleljuja zingen in Ahoy’ zijn natuurlijk niet goed snik. Maar mensen die uren in de rij staan voor een paar afgeprijsde laarzen hebben wel goed begrepen waar het in het leven ten diepste om draait – denk ik dan maar op mijn beurt 😉

Ik las op de website deze tekst van Brother Roger, de oprichter van de Taizé geloofsgemeenschap:

“Sinds mijn jeugd ben ik nooit het besef kwijtgeraakt dat je door gemeenschapsleven kunt laten zien dat God liefde is – en liefde alleen. Geleidelijk aan groeide de overtuiging dat het essentieel was een gemeenschap te stichten van mannen die vastbesloten zijn hun hele leven te geven en die altijd zullen proberen elkaar te begrijpen en zich met elkaar te verzoenen; een gemeenschap waar vriendelijkheid en eenvoud overal en altijd centraal staat.”

Onderstaand filmpje maakte ik woensdagavond in Ahoy. Daaronder nog een filmpje waarin je Venite Exultemus Domino hoort zingen en uitleg krijgt…

Zeg iets terug op Vrijspraak

