Waarom vervliegen dromen? En welke droom kun jij je nog herinneren?

Verder in het uiterst boeiende Vergeetboek van Douwe Draaisma. Ik zie gedachten voorbij komen die ik ook wel eens gehad heb (al kan ik er niet met zoveel kennis over schrijven als de auteur!) en ik zie vragen en ideeën die compleet nieuw voor mij zijn. Opmerkelijk voorbeeld: ik heb me nooit gerealiseerd dat iemand die blind geboren is ook niet in beelden kan dromen. Beelden bestaan voor zo’n persoon gewoon niet. Dat is nogal tragisch… ook je droomwereld is plat en beeldloos. Ik kan me er geen voorstelling van maken en ben blij dat mij het zicht gegeven is. Lees, denk en droom even met me mee – het is een mooie reis.

JAAG JE DROMEN NA

Dromen worden over het algemeen niet gekenmerkt door logica en samenhang. Allerlei beelden, gedachten en gevoelens vinden hun weg naar je hoofd terwijl jij rustig (of onrustig) ligt te slapen. Elke nacht geven we ons over aan die andere wereld en slechts een enkele keer weten we ons vrij precies te herinneren wat we gedroomd hebben. Sommige mensen rusten niet voor ze die dromen met iemand gedeeld hebben, anderen zullen hun droombeelden liever voor zichzelf houden – uit gène of gewoon omdat ze geen behoefte hebben aan een gesprek over dit persoonlijke onderwerp.

Draaisma heeft een aansprekende regel boven zijn hoofdstuk ‘Waarom we dromen vergeten’ geplaatst. Ik vroeg me af aan welke dichter of filosoof deze mooie woorden ontleend zijn, en het blijkt om een regel uit Ruby Tuesday van de Stones te gaan. Wie had dat durven dromen? Het gaat om deze woorden:

There’s no time to lose, I heard her say
Catch your dreams before they slip away

Welke dromen kun jij je nog herinneren? Durf je je dromen te delen? Wil je ze najagen? Of, dat kan natuurlijk ook, wil je ze liever zo snel mogelijk en volledig vergeten?

JAAG JE BOZE DROMEN WEG

Een vrouw uit mijn omgeving vertelde me dat ze traumatische herinneringen heeft. Als boze dromen of gedachten zich aan haar opdringen, dan stelt ze zich een houten kist voor waar ze deze nare dingen in stopt. Ze timmert de kist dicht en zet hem in gedachten op een trein: enkele reis naar nergensland. En geloof het of niet, voor haar is dit een effectieve methode.

Ik ken ook het verhaal van een overlevende van de verschrikkelijke killing fields in Cambodja. Hij werd zwaargewond voor dood achtergelaten tussen de lichamen van zijn vermoorde familieleden en vrienden. Hij bleef bewegingloos liggen tot de moordenaars vertrokken waren. Zijn herinneringen zijn te pijnlijk en te wreed voor woorden. Niemand kon hem van zijn traumatische herinneringen afhelpen – totdat hij zichzelf (en anderen!) leerde om te mediteren over Psalm 23 voor hij ging slapen. Hij heeft over deze troostrijke psalm zelfs een lucide droom gehad (een visioen, dus alsof je het bewust meemaakt) en hij schrijft:

Since I’ve been using this psalm for evening meditation, my nightmares have left me: I haven’t once dreamed about being hunted by the Khmer Rouge or the Thai soldiers. I seems as though my need for security and comfort while I sleep is met by this psalm, because I know I can trust God. I told some psychologists how I’d learned to deal with my nightmares by this method, and they didn’t believe me. I admit that it doesn’t sound very scientific, but I don’t care. I tried the scientific advice, and it didn’t work; the Book of Psalms does work, and that’s good enough for me. Bron

Wat je verder ook vindt van dit verhaal – ik denk dat we ieders gevoelens op dit punt moeten respecteren. Mooi als je een methode vindt om de spoken uit je hoofd te jagen!

FLARDEN EN CITATEN

Ik ga het boek van Draaisma hier niet samenvatten – dat is bijna niet te doen. Het is als het navertellen van een droom: je weet veel details niet meer en je kunt ook niet alles zo zeggen als je het ervaren hebt. Je droomwereld blijft intiem en zelfs voor jezelf raadselachtig. Je waarneming is altijd subjectief, hetgeen je doorgeeft altijd selectief. Hier een paar flarden uit het Vergeetboek, genomen uit het gedeelte over dromen:

“Het is misschien geen toeval dat de schaarse dromen die mensen zich wel herinneren vaak repeterende dromen zijn.” (p. 41)

“Volgens Strümpell is het raadsel niet zozeer waarom je dromen vergeet, maar hoe het mogelijk is dat je er af en toe een onthoudt.” (p. 42)

“Als ik in het echte leven had meegemaakt dat ik me plotseling met mijn begeerlijke buurvrouw in de kelder bevond zou ik me dat een week later beslist nog herinneren, temeer daar wij helemaal geen kelder hebben.” (p. 42)

“Wat je na een tijdje van de droom herinnert is niet meer de muziek, het landschap, het zweven, maar de vervoering die je tijdens het dromen voelde.” (p. 46)

VRAGEN EN PERSOONLIJKE GEDACHTEN OVER DROMEN

Welke dromen zijn jou bijgebleven? Heb je terugkerende dromen en, zo ja, wil je daar iets over vertellen? Hecht je (bijzondere) betekenis aan bepaalde dromen? Wat zijn dromen eigenlijk?

Let wel, ik vraag niet naar een wetenschappelijke uitleg, maar naar jouw eigen beleving / gevoel. Heb je methodes gevonden of bedacht om een droom vast te houden of juist kwijt te raken? Herken je iets in wat hierboven beschreven staat? Zie maar welke vragen je wilt beantwoorden, mailen kan ook abspoel at gemail dot com

Mijn eigen antwoorden. Ik heb een aantal keren gedroomd over de situatie dat ik nog één vergeten tentamen moet doen. Als ik wakker word moet ik mezelf geruststellen: ik heb al mijn papiertjes al lang geleden gehaald en geen tentamen gemist. Ik wijt deze terugkerende droom aan stress. Vermoedelijk heb ik me tijdens examenperiodes te druk gemaakt. Meer zoek ik er niet achter.

Verschillende keren heb ik gedroomd dat ik los kan komen van de grond. Niet verticaal, maar horizontaal als een vogel. Het is niet angstig, het is eigenlijk wel grappig. Als ik zweef verbaas ik me over het gemak waarmee ik hoogte win. En ik ben helemaal niet zo’n held in de hoogte, moet je weten.

Zelf denk ik dat dromen je de mogelijkheid bieden om stress te verwerken en gedachten te ordenen. Ik sluit als gelovige niet uit dat er bijzondere dromen zijn die veel meer zijn dan dat. Ik ben wel heel voorzichtig met het interpreteren van dergelijke dromen en ik ga er niet bewust naar op zoek. De echte wereld is voor mij ook al mooi genoeg…

Vannacht droom ik verder, morgen blog ik verder. Hoop ik!

6 gedachten over “Waarom vervliegen dromen? En welke droom kun jij je nog herinneren?

  1. hoi Paul, ik kan me 1 droom nog erg goed herinneren. ik droomde lang geleden dat ik naar het westen van ons land zou verhuizen. Woonde toen in oost-Groningen. de kinderen waren nog klein en er was nog geen wolkje aan de lucht. In die droom ging ik alleen, mijn ( inmiddels ex) man ging niet mee. Vreemd vond ik dat toen. En nu…jaren later? Zoals je weet is deze droom uit gekomen…..

  2. Leuke thema’s snijd je aan. Ik ben vaak achtervolgd door de Duitsers, maar gezien mijn leeftijd kan dat niet. Het kwam door een voorleesexercitie van Reis door de Nacht, van een leraar op de lagere school. Echt bedreigend was het meestal niet; ik ontsnapte altijd weer. 🙂
    Zeer veel verwarrende dromen over dubbele eindexamens, spijbelen (nooit gedaan), allerlei varianten op thema tentamenbriefjes & Co. Als kind soms vervolgdromen, zeer gedetailleerde dromen van compleze architectuur en ook dromen in dromen. Maar ik vind mijn droomleven al met al niet spectacuair en bewust dromen doe ik feitelijk niet veel.
    In ND pas een opmerking gelezen dat je ware seksuele geaardheid naar boven komt in je dromen. Handig bij twijfel, maar de bevestiging dat ik hetero ben zat ik niet echt op te wachten, maar toch… 🙂 Overigens denk ik dat God ook je dromen wil opschonen, net zoals dat genezen van die nachtmerries in jouw voorbeeld. Ik heb onlangs net twee boeken over Cambodja gelezen en ben nu bezig met mijn derde. Dat waren geen beste tijden, maar vraag je ernaar in je omgeving, dan weet niemand er meer van af.

  3. Dag Paul,

    Mooi geschreven!
    Dromen vind ik ook erg interessant…en ik beantwoord dus graag je vragen.
    Ik herinner vaak mijn dromen. Misschien omdat ik ze wíl herinneren en er dus op let. Ik heb tijdens mijn puberteit een droomdagboek bijgehouden en het hielp me echt om dromen te (blijven) herinneren.
    Ze gaan bij mij altijd over dezelfde thema’s. Misschien droomt elk mens wel altijd in dezelfde thema’s die bij zijn/haar persoonlijkheid passen… Mijn repeterende dromen zijn o.a. dromen over te laat komen, examens die ik nog moet leren, ademen onder water en oneindig veel supergrote kamers in mijn eigen huis ontdekken. Ik was op de middelbare school een uitsteller, had vreselijke faalangst, was perfectionistisch en ja, dat leidde tot stress. Dus de dromen over te laat komen en examens komen daar nog van, denk ik. De dromen over onder water ademen en nieuwe kamers ontdekken gaan over vrijheid, over vele mogelijkheden en nieuwe kansen. Zo zie ik het tenminste. Het gekke aan dat huis met die kamers is, dat ik in mijn droom altijd herken dat ik eerder in dat huis ben geweest, maar alleen tijdens dromen. Het huis bestaat niet echt.
    Mijn dromen zijn vaak een verbeelding en uitvergroting van mijn gevoelens. Als ik me een beetje onzeker voel dan droom ik geheid die nacht dat ik verlaten wordt…

    Ik heb ook dromen die ik zelf kan sturen. Superleuk! Lucide dromen. Af en toe maar, hoor.

    Ben benieuwd wat ik vannacht droom na het schrijven van deze reactie!

    Groeten,
    Tine de Jong-Veenstra

    1. @ Alie – bedankt! Bijzonder hoe je toch iets gedroomd hebt dat werkelijk is uitgekomen. Misschien gebeurt er ook echt iets in je onderbewuste – leeft er al een bepaald verlangen, of knaagt er iets van binnen…

      @ Paul Miller – nog bedankt voor je reactie. Je komt met een bijzonder element in de discussie: seksualiteit. Juist op dit gebied is er begrijpelijke terughoudendheid over ‘dromen delen’. Ik vond het grapje van Draaisma over zijn aantrekkelijk buurvrouw en de kelder daarom wel erg grappig (we hebben geen kelder). Hij schrijft ook over erecties bij de man en seksuele opwinding (in ieder geval lichamelijk) bij de vrouw. Het schijnt niet eens (altijd) erotisch te zijn, het heeft te maken met zwellingen die tijdens bepaalde slaapfases zich op een natuurlijke wijze voordoen. Zonder in details te treden meen ik dat vrijwel elke man zich hier wel iets bij voor kan stellen. En voor de meeste dames zal het ook niet gek klinken (hoop ik dan maar).

      @Tine – Dank voor je reactie! Ik ben geen ‘dromen-onthouder’ – ik ben nu door dit onderwerp gegrepen dankzij dat Vergeetboek van Douwe Draaisma. Maar als ik jouw dromen lees, herken ik wel het een en ander. Vooral over die kamers. Ik heb ook wel eens dromen van nieuw ruimtes, grote kamers en inderdaad: mogelijkheden. Sowieso ben ik iemand die altijd kansen en mogelijkheden ziet. Gelukkig heb ik weinig angstige droommomenten gekend. Wat jij beschrijft over ‘onder water’ lijkt me bijvoorbeeld heel onprettig. Ik kan me voorstellen dat er dan ook werkelijk iets met je ademhaling gebeurt, misschien lig je onder een deken of met je gezicht in een kussen? Omdat ik als kind vaak astma had, ken ik wel het gevoel van benauwdheid in lange nachten. Toch houd ik nu van de nacht, vanwege de zee van tijd en de stilte. Maar ja, overdag gaat het gewone leven wel verder… Mocht je iets interessants dromen – iets wat wij ook graag zouden willen horen: deel je droom! 😉

      1. Tja, wij hebben allebei college gehad van dezelfde docent geschiedenis Middeleeuwen. De goede man is inmiddels overleden. Of het door zijn homoseksuele geaardheid kwam weet ik niet, maar wat kon hij sappig verhalen over de seksuele escapades van de monniken. Het dromenleven speelde daarin een belangrijke rol. Nachtelijke verkrachtingen door, al dan niet ingebeelde demonen, en meer van dat soort onkuise ellende. Daar is een speciale naam voor, maar ben te lui om het op te zoeken. Jouw omschrijving is erg braaf. Houden zo mijn vriend. 🙂

Zeg iets terug op Vrijspraak

