Beach House – Zebra: betoverend mooie droommuziek

Leuk om via Twitter ook nieuwe muzikale ontdekkingen te kunnen doen! Lizanne, @Journaliz op Twitter, nam een linkje naar een YouTube clip op in een van haar tweets en ik luisterde daarna naar Walk in the Park van Beach House. Nog nooit van deze groep of van dit nummer gehoord! Ik luisterde naar nog wat muziek van dit Amerikaans indie rock duo en haalde via iTunes de CD Teen Dream binnen. Soms moet je gewoon eens ‘iets nieuws proberen’ nietwaar?

De stem van de van oorsprong Franse zangeres Victoria Legrand is heel apart – in mijn oren niet een typische vrouwenstem. De muziek is zeer geschikt voor de late uurtjes – gewoon om even lekker bij weg te dromen. De teksten zijn mysterieus en vragen om een verklaring. Ik ben altijd geïnteresseerd in het verhaal achter een tekst, maar kan ook ongecompliceerd en onbevangen genieten – zoals van een abstract schilderij waar de vraag ‘wat betekent dit?’ eigenlijk niet aan de orde is. Dit is gewoon mooi. Punt.

Op Wikipedia kom ik deze omschrijving tegen: The band is often labeled a “dream pop” band due to their slow, atmospheric rhythms and haunting lyrics. Dat vind ik wel een rake omschrijving en eigenlijk past dit – net als de albumtitel – heel goed bij het dromenthema waar ik de laatste dagen over denk en blog. Daarom: geniet even mee. Overigens praten Victoria Legrand en Alex Scally van Beach House in dit korte clipje over hun droom (wie zou je een dag willen zijn?). Dat vind ik eigenlijk wel een erg leuke vraag: Wie zou jij een dag willen zijn? Laat het me weten. Ik zou wel een dag president Barack Obama willen zijn. Dan zou ik een heleboel drastische maatregelen nemen, denk ik 😉

Op deze website proberen muziekfans de songteksten weer te geven en te interpreteren. Over de song zebra wordt ook van alles gezegd en gedacht. De leukste reactie vind ik deze: I’m pretty sure the song is about a zebra.

ZEBRA

You know you’re gold
You dont got to worry none
Oasis child born and so wild
Dont I know you
Better than the rest
All deception from you

Your love is stag
In the white sand
Wilderness for miles
Eyes so mild and wise
Dont I know you
Better than the rest
All deception from you

Anyway you run
You run before us
Black and white horse
Arching among us

Your love is stag
In the white sand
Oasis child born into a man
Dont I know you
Better than the rest
All deception from you

Wilderness for miles
Eyes so mild and wise
Oasis child born and so wild

Dont I know you
Better than the rest
All deception from you

Zeg iets terug op Vrijspraak

