Levenskunst en wellevendheid

Sommige woorden raken uit de mode. Je zult niet veel mensen horen praten over ‘wellevendheid’ of ‘levenskunst’. De twee begrippen hebben niet dezelfde betekenis, maar ik wil ze even aan elkaar koppelen. Wellevendheid heeft te maken met onze omgangsvormen: beschaafdheid, welgemanierdheid. Los van wat je allemaal gelooft en vindt, is het wel prettig als mensen je respectvol behandelen en een beetje voorkomend (ook zo’n ouderwets woord) zijn. Wellevendheid is het gepaste antwoord op toenemende hufterigheid.

En dan ‘levenskunst’. Ik sprak iemand die regelmatig op bezoek gaat bij oude mensen. Hij zei: “Het maakt een groot verschil hoe je in het leven staat. Als je altijd hebt lopen mopperen en schelden, dan zul je niet een aangename persoon worden op latere leeftijd. Het omgekeerde is gelukkig ook waar. Als je een vriendelijk mens bent, belangstelling voor anderen hebt, je best doet om problemen te relativeren en om moedig en mild door het leven te gaan, dan ben je op hoge leeftijd ook een mens waar anderen graag mee omgaan.”

Savoir-vivre. Zo heet dat in het Frans. Levenskunst is de gave om er steeds het beste van te maken. Een gave houdt in dat het je gegeven moet zijn, maar ik geloof dat het ook een mentaliteit is die je (verder) kunt ontwikkelen.

Jouw vrijheid houdt op waar die van een ander begint. Dat is een liberale wijsheid waar weinig mensen moeite mee zullen hebben. Paulus zegt feitelijk ook zoiets in de tekst hieronder. Je bent een vrij mens, maar doe wel even je best om met de gevoeligheden van anderen rekening te houden. Dat is toch niet te veel gevraagd?

Houd rekening met het geweten. Ik bedoel nu niet uw eigen geweten, maar dat van die ander. Mijn vrijheid wordt door zijn geweten toch niet aangetast? Er is toch niemand die kwaad van mij kan spreken om wat ik eet, als ik God maar voor mijn eten dank? Dus of u nu eet of drinkt of iets anders doet, doe alles ter ere van God. (1 Korintiërs 10:28-31)

2 gedachten over “Levenskunst en wellevendheid

Zeg iets terug op Vrijspraak

