Sanne Vogel is gewoon een prachtig mens

En dat heb ik haar via Twitter even laten weten. Leuk dat dat gewoon kan! Ik kreeg een reply met smile en een bedankje terug. Waarom dit enthousiasme? Omdat ik gisteravond naar een uitzending van Pavlov keek waarin deze jonge theatermaakster, actrice en regisseuse de hoofdrol speelde. En dat was een moedige rol, want in deze aflevering werden haar creativiteit en intelligentie deskundig geanalyseerd. Je moet maar durven… Vanaf het eerste moment heb je in de gaten dat er een sprankelende, slimme dame in beeld wordt gebracht – maar vreemd genoeg lijkt de hoofdpersoon zelf minder zeker van zichzelf. Dat wil zeggen: ze weet heel goed wat ze wil en allemaal kan wanneer ze in haar element is (op toneel), maar de twijfel slaat kennelijk toe als ze ‘gewoon zichzelf is’. Ben ik wel zo slim als mensen denken? Heb ik me misschien overal doorheen gebluft?

IETS TE DICHTBIJ

Vaak ben ik verbaasd over de manier waarop mensen naar zichzelf kijken. Je ziet als ‘buitenstaander’ een compleet persoon met tal van talenten en mogelijkheden, maar als door een goed interview of een nader onderzoek iets dieper achter de schermen gekeken wordt, dan komen ook de angsten en onzekerheden aan het licht.

Dezelfde avond keek ik ook naar een eerder uitgezonden aflevering van “24 uur met…” van Wilfried de Jong. Dit keer was acteur Pierre Bokma te gast. Het programma is in mijn ogen buitengewoon boeiend, want De Jong is een goede interviewer die mensen op hun gemak stelt en soms tot op de ziel mag benaderen. Hij kwam op een bepaald moment iets te dichtbij de ziel van zijn gast, want die werd plotseling heel kortaf en bozig. Hij vond het niet nodig om mensen te diep in zijn hoofd (hart?) te laten kijken. Prima als mensen hun grenzen aangeven en bewaken, maar je weet dat je in dergelijke programma’s onder een vergrootglas wordt gelegd… En de meeste kijkers zijn genadig – juist als je ‘zwakke’ of ‘onzekere’ kanten van bekende mensen ziet krijg je meer sympathie voor hen. Zie je wel: het zijn ook maar ‘gewone’ mensen.

UNIEK EN WAARDEVOL

Terug naar de aflevering met Sanne Vogel. Deze aflevering had mij zo te pakken omdat ik veel dingen terugzag waar ik juist afgelopen week over heb nagedacht en geschreven. Ik verwijs naar mijn blogpost over creativiteit, originaliteit en associaties. Mijn gedachten zijn niet zo goed onderbouw en uitgewerkt als die van de deskundigen die in het programma aan het woord kwamen (ieder zijn vak), maar ik vond het toch leuk om te zien dat veel van dezelfde elementen de revue passeerden.

Creatieve mensen kunnen op afwijzing en onbegrip stuiten. Hun sensitiviteit maakt hen bijzonder sterk en buitengewoon kwetsbaar. En juist in die kwetsbaarheid schuilt een bepaalde schoonheid. Als Sanne Vogel het heeft over “de schoonheid van verdriet” dan begrijp ik – denk ik – wat zij bedoelt. De wereld waarin wij leven is soms keihard. Mensen nemen zichzelf en anderen voortdurend de maat. Het is heel gemakkelijk om kritiek te geven en een ander ‘af te branden’. Maar als je tot het inzicht komt dat je een bijzonder mens bent, dat je uniek en waardevol bent… dan leer je om minder gevoelig te worden voor wat de mensen allemaal zeggen en vinden.

Ik keek of Sanne binnenkort een keer naar Hoofddorp komt voor een voorstelling. Wat blijkt? Ze was er afgelopen zaterdag. Nou ja… Er komt vast nog wel eens een kans. Kijk zelf eens rustig naar deze Pavlov-uitzending en laat me weten of je het met mijn conclusie eens bent: Sanne Vogel is gewoon een prachtig mens.

De aflevering 24 uur met… Pierre Bokma is hier terug te zien.

Een gedachte over “Sanne Vogel is gewoon een prachtig mens

  1. ‘Maar als je tot het inzicht komt dat je een bijzonder mens bent, dat je uniek en waardevol bent… dan leer je om minder gevoelig te worden voor wat de mensen allemaal zeggen en vinden.’

    Het kost de minste moeite om dat proces niet door te maken, maar wat het meeste moeite kost, daar krijgt een mens veel maar dan ook veel voor terug.

    Mooie blog!

Zeg iets terug op Vrijspraak

