Verslagen overwinnaar

welke schutter schoot met scherp
het schuim nog op de mond –
wie hamerde zo fanatiek
zijn vijand in de grond?

wie ging er woedend door het lint
zo hard, zo nietsontziend?
wie pleegde een aanslag
op die arme typemachine?

tandeloos arsenaal,
trefzekere auteur –
wie heb je diep geraakt
met je woordenmitrailleur?

6 gedachten over “Verslagen overwinnaar

  1. Ja, dat vind ik leuk. De 2e regel van het laatste vers is wat geforceerd omdat ik het rijmwoord met ‘eur’ nodig heb. Woordenmitrailleur vind ik namelijk een perfect slotwoord en dat wil ik vasthouden. Je mag ook een heel ander gedicht schrijven op basis van deze foto, nog leuker. Dat heb ik hier en elders op een blog wel vaker laten doen. Moet je op categorie ‘beeldspraak’ klikken.

  2. Update: de laatste zinnen “dat tandeloze arsenaal / maar boeken gaf je kleur / zij tonen de triomf / van een woordenmitrailleur” heb ik vervangen door de huidige tekst. Beter zo? Het mooi passende rijmwoord ‘auteur’ is mij aangereikt door de vriendelijke tweep @nijleeds – waarvoor dank!

  3. Een poging op de tweede frase…

    “wie ging er woedend door het lint
    typte blind van scherpte, nietsontziend
    en pleegde vingervlug de aanslag
    op de zwijgende schrijfmachine”

    (ik blijf een klein beeje moeite houden met “…machine” wellicht toch “masjien” van maken? ;>)

    1. Hmmm. Nu vind ik de zinnen te lang worden. Staccato past bij een typemachine / masjien. Dat laatste zie ik als dichterlijke vrijheid. In de uitspraak verdwijnt het ‘probleem’. Toch?

Zeg iets terug op Vrijspraak

