Jong & mooi & lekker

Dat kan onmogelijk over mij gaan. En dat klopt ook. Dit is een gastblog van Martanja Bikker. Ik geloof haar op haar woord (haar foto helpt mij geloven), maar misschien moet je zelf even lezen wat ze allemaal zeggen wil. Reageren? Dat kan ook. In de comments hieronder, of op Twitter @Martjana

Toen ik een aantal weken geleden twitterde dat ik wel weer eens zou willen bloggen, had ik niet kunnen vermoeden dat er een gastblog uit zou rollen. En dus ben ik er vandaag voor gaan zitten om me aan het schrijven te wijden…

De naam waaronder ik op twitter te vinden ben is Martjana; eigenlijk een verhaspeling van mijn eigen naam. Mijn twitterbio is kort en zegt het als volgt: jong & mooi & lekker. Hoewel deze termen in zekere zin erg subjectief zijn, kan ik me toch aansluiten bij die drie woorden. Gewoon, omdat het kan. En gewoon, omdat ik weet dat ik jong en mooi en lekker ben. Niet omdat mensen dit tegen mij hebben gezegd, niet omdat ogen dit mij hebben verteld, maar gewoon, omdat ik dat vind. En eigenlijk omdat ik een beetje de spot wil drijven… waarom zo serieus als het ook een beetje luchtig kan? Waarom prof. dr. genoemd worden als je soms de plank finaal mis slaat? Trouwens, sinds wanneer definieert wat je gedaan hebt of wat je kan wie je bent?

Ik lach me soms rot om de foto’s die ik te zien krijg

En dat is gelijk ook de valkuil van social media. Als je zorgvuldig uitkiest wie, of juist wat je bent op het internet, wie ben je dan in het echt*? Kan je op tegen de leuke, hippe jezelf van facebook en twitter? En ook dat is weer te relativeren; de mensen die jij niet zo goed kent, zullen jou ook niet zo goed kennen en zo’n hip profiel met grote waarschijnlijkheid niet eens lezen, en er zeker niet teveel over nadenken. De mensen die jou goed kennen zullen er alleen maar om lachen. En dat is dan ook weer het voordeel van social media. Je kan er zo leuk mee lachen. Ik lach me soms suf om de foto’s die ik te zien krijg op Hyves, die variëren van zoenende pubers tot decolletés met roze beha’s en foto’s met flits voor de spiegel. Ik glimlach bij het geluk van lang verloren vriendinnen met pasgeboren baby’s en aankomende huwelijken. En ook dat is zo leuk aan sociale media: binnenkijken in het leven van iemand die je lang geleden uit het oog bent verloren, zonder weer alle verplichtingen van bezoek en afspreken aan te gaan. Het is misschien oppervlakkig, maar daarom ook juist zo leuk. Ja, ik ben enthousiast over dingen doen op het internet; ik volg wat vriendinnen aan de andere kant van het land doen, ik oriënteer me breder doordat ik verschillende mensen op twitter volg en hun, weliswaar korte, mening leer kennen, en het bevredigt mijn behoefte aan nieuwsgierigheid. Wie kan zich daar niet in vinden? En eigenlijk wil ik daar dus ook graag aan mee doen, ook ik wil graag mijn mening en inzichten en ideeën het web opzenden. Jaren geleden deed ik dit ook al eens, en altijd is het schrijven blijven kriebelen. En wie ben ik dan om dit te onderdrukken? Bij deze het voornemen om binnen nu en onafzienbare tijd een blog te starten. Ach, het is eigenlijk niet eens een voornemen meer, maar een kwestie van tijd. Want natuurlijk heb ik hier ook al lang over nagedacht, al bij de eerste uitnodiging voor een gastblog. Het enige waar ik niet uit kom is de naam voor dit blog, dus heb je suggesties? Welkom!

Ik durf niet meer onder de douche te zingen

Je weet nu al wat meer van me, kort gezegd ben ik een lekker wijffie die social media toch ook wel ziet zitten. In mijn profiel op Hyves staat dat mijn passies ‘jongeren’ en ‘zingen’ zijn. Zingen doe ik graag in de auto, met de CD van Glee heel hard. Ik durf niet meer onder de douche te zingen sinds mijn broertjes in mijn jeugd riepen dat ze niet konden slapen van het gegalm en ik dus mijn mond moest houden. Sindsdien heb ik zingend douchen niet meer opgepakt. Maar mijn passie voor jongeren is heel andere koek. Het spreekt me aan dat ze nog zo kneedbaar zijn en dat je ze kan laten ontwikkelen tot kleine monstertjes. Een grapje, natuurlijk, een grapje. Ik ben jongerenwerker en iedere maandag en donderdag ontmoet ik ‘mijn’ jongeren op een veldje waar we met elkaar voetballen. Ik vind het heerlijk dat jongeren zo eerlijk zijn, en dat ze soms heel lief zijn en soms het bloed onder je nagels vandaan halen. Jongeren dagen me uit om over vanalles goed na te denken. Ik wil eerlijk tegenover hen zijn, maar dat vraagt soms flink wat zelfonderzoek of kwetsbaarheid.

Relationeel betekent de tijd nemen voor iemand

Jongeren zijn in mijn ogen vaak een vergeten groep. Ouders zijn zo vaak met zichzelf bezig dat ze de behoeften van hun kind uit het oog verliezen. Instanties zijn vaak gefocust op de jongeren met wie het al niet lekker gaat. Daarom vind ik mijn werk zo leuk: ik ben bezig met alle jongeren. Bij sommige jongeren gaat het wel goed, sommige jongeren kunnen de extra aandacht wel gebruiken en bij sommige jongeren gaat het gewoon niet lekker. Ik vind mijn werk zo leuk omdat we relationeel bezig zijn. Ik bouw iets met ze op, ik weet hoe het thuis gaat, of op school. Relationeel is een tegenhanger van het individualisme, iets waar we in deze maatschappij behoorlijk goed zijn. Relationeel kan er voor zorgen dat jongeren wat meer bij zichzelf naar binnen kijken en ontdekken wat ze willen, wat ze denken en wat ze voelen, zonder dat ze het zelf maar moeten uitzoeken en dan misschien verkeerde keuzes maken. Relationeel betekent de tijd nemen voor iemand, tijd die er niet altijd is. En dat is soms ook het frustrerende aan relationeel werk: te weinig tijd. Te weinig tijd om met jongeren door te brengen, te weinig tijd om nieuwe ideeën uit te werken, te weinig tijd voor van alles. En toch, toch geniet ik ontzettend van dit werk, geniet ik van de energie die ‘mijn’ jongeren me geven, geniet ik van de creativiteit die dit werk in me oproept, geniet ik van de dankbaarheid die ik voel als jongeren me vertellen dat ze zich in de kerstvakantie hebben verveeld omdat er geen voetbal was.

Genieten gaat niet altijd even diep

Genieten, het is een woord dat mijn leven kenmerkt. Ik geniet van de kleine dingen in mijn leven, ik geniet van de goede dingen in mijn leven, kortom: ik ben een levensgenieter. Als je nu denkt dat ik een feestbeest ben, dan heb je het mis. Ja, ik houd van feestjes, ik houd van dansen, maar je vindt mij niet iedere week in een of andere grote discotheek. En geniet je nog van iets als je het iedere week doet? Ik weet het niet. Ik geniet van chillen met vrienden, met een glas wijn en waterpijp of sigaretten. Ik geniet van een goed boek. Ik geniet van de eerste zonnestralen op mijn balkon, dat uit de wind ligt en waar het dus al heel vroeg heel warm wordt. Genieten gaat niet altijd even diep, het is niet het geluk wat ik ervaar door samen te leven met de man van wie ik houd. Genieten kan een kortstondig geluksmomentje zijn, wat morgen misschien al weer vergeten is, maar daardoor niet minder kostbaar.

Nog zoiets waar ik me aan erger

Ik geniet dus veel van mijn leven en van de dingen die ik doe. Dat wil niet zeggen dat mijn leven alleen maar uit hoogtepunten bestaat, het wil niet zeggen dat ik nooit eens gefrustreerd, geirriteerd of boos ben. Ik raak geïrriteerd van slome mensen op de weg of van fietsers die me niet laten inhalen. Ik maak me boos om de gemeente die moeilijk doet over geld voor goedlopende projecten. Nog zoiets waar ik me aan erger: christenen. Wat zijn ze soms hypocriet en wat maken ze zich soms druk om dingen die er niet toe doen. Ik kan wel wat voorbeelden noemen, maar je hebt er zelf vast ook een idee bij. Ik stoor me als mensen tegen me zeggen: ‘oh, ben jij er ook zo een’. Wat ben ik er een? We stoppen mensen in hokjes, en andere mensen stoppen christenen in hokjes en ik heb daar een hekel aan. Hoewel ik soms ook vind dat sommige muziek niet helemaal strookt met mijn normen en waarden, vind ik dat niet gelijk ‘duivels’. En ja, dan stoor ik mij aan het feit dat christenen wel zo suf en saai worden neergezet door een reportage op de radio, terwijl er zoveel coole en hippe en bewuste christenen zijn. Al die regeltjes en ideeën over wat goed is, en wat niet kan, en wat zondig is, laten we die gewoon aan de kant schuiven. Laten we gewoon vanuit Liefde leven, en vanuit Liefde doen. Laten we vanuit Liefde vooral ook laten. En laten we vooral ook niet vergeten om eerst de splinter uit ons eigen oog te halen.

Laten we gewoon vanuit Liefde leven, en vanuit Liefde doen. Laten we vanuit Liefde vooral ook laten.



Ik wil mijn huis openzetten

Als laatste dan nog dit: ik droom van wereldvrede. Nu ik dit schrijf voel ik me net zo’n schoonheidskoningin, en hoewel ik mooi en lekker ben, associeer ik me daar toch niet zo mee. Ja, ik droom van wereldvrede, maar dat is toch ook een beetje cliché. Mijn droom ligt eigenlijk dichter bij huis: ik hoop dat ik en mijn huis de Liefde zullen dienen. Ik hoop dat mijn huis een plek kan zijn om tot rust te komen voor wie dat nodig heeft. Ik wil mijn huis openzetten voor gasten en hen laten genieten van het leven. Ik wil mijn Liefde doorgeven aan de jongeren waarmee ik werk, aan de mensen die ik ontmoet, aan de vrienden die ik heb. En ik wil genieten, en het niet verleren. Dan komt dat stukje wereldvrede vast ook een beetje dichterbij.
Martanja

*Ikzelf doe hier natuurlijk net zo hard aan mee, want ik probeer mijn gedachten hier natuurlijk zo leuk mogelijk neer te zetten. Zodat je mij cool vindt, en interessant, en origineel. Maar diep vanbinnen ben ik natuurlijk net zo onzeker als jij dat bent en voel ik het zweet al uit mijn oksels stromen bij de gedachte dat je het misschien helemaal niet leuk vindt. Of interessant. Of origineel. En dat ik dus zo mogelijk een nog grote loser ben, omdat ik wel dacht dat ik zo zou kunnen zijn. Of zoiets.


2 gedachten over “Jong & mooi & lekker

Zeg iets terug op Vrijspraak

