Foto zonder gezicht

Johannes spreekt met liefde. Let maar op, wat hij ook meedeelt, waar het ook over gaat – altijd met liefde. En dit is zo grappig: ik heb Johannes nog nooit ontmoet en toch heb ik het gevoel dat ik hem een beetje ken. Door zijn brieven. Er zit een zee van afstand in ruimte en tijd tussen zijn woorden en mijn luisterende hoofd en hart – maar toch heeft die liefdevolle boodschap geen millimeter aan kracht ingeboet.

Ik was eens op bezoek bij een man die zijn vrouw leerde kennen via een chatbox. Er hing een prachtige bruidsfoto aan de wand. Een bruid met bloemen in de hand. Mooi. Gek genoeg een foto zonder hoofd, maar de armen en de handen, het in wit geklede lichaam, dat was ook al heel prachtig om te zien. Ik complimenteerde hem met de foto. Hij vertelde mij hun verhaal en haalde van onder een kastje een dik pak papier tevoorschijn. “Kijk eens,” zei hij, terwijl hij het huisstof van het pak papier afblies, “en dit is nog maar een deel van onze correspondentie. We hebben alles uitgeprint.”

Die foto zonder gezicht. Dat pak papier. Een man die over zijn – op dat moment afwezige – vrouw spreekt met zoveel zichtbare liefde. Ik hoef haar niet te zien om te weten dat hij zielsveel van haar houdt. Ik zie het aan hem. Aan die foto. Aan dat papier.

De mensen zien God niet. Wij ook niet, tenminste – ik niet, maar we geloven wel dat Hij bestaat. We zien de tekenen van zijn liefde. We horen en zien anderen over Hem praten. Soms met een liefdesbrief in hun handen. De liefdesbrief van Johannes. Over zijn God. En dat het zo jammer is dat mensen ons niet echt kennen, omdat ze God nog niet hebben leren kennen.

Daar moet ik even goed over nadenken.

Zeg iets terug op Vrijspraak

