Sosha vindt dat elke vrouw zich mooi moet voelen

De laatste tijd zijn er een paar mooie vrouwen aan het woord gekomen op Vrijspraak. Dat was niet vooraf zo gepland, het ene verhaal haalde het andere aan. Ik moet wel zeggen dat dit blog van een middelbare man er enorm van opleeft.
En dan mag nu een van mijn twee mooie dochters een bijdrage schrijven. Dat kun je toch moeilijk een gastblog noemen, want Sosha is gelukkig ons kind aan huis. Maar wat ze te melden heeft is niet kinderachtig, maar heel volwassen.

Sosha las me een artikel voor over het schoonheidsideaal bij vrouwen. Dat artikel had zij voor school geschreven. Haar woorden maakten me zo trots (nóg trotser dan ik al was) dat ik haar vroeg of ik haar gedachten over dit onderwerp op m’n blog mocht zetten. En dat mocht. Hieronder kun je Sosha’s bijdrage lezen – reageren is altijd leuk. Dat geldt ook voor al die andere dames die hier de laatste tijd mededeelzaam zijn geweest – en jawel, er komen ook nog bijdragen van heren.

GASTBLOG SOSHA ABSPOEL

Mooie meisjes?

Het schoonheidsideaal in de westerse wereld is in de loop der jaren amper veranderd. Al jarenlang wordt van de vrouwelijke modellen verwacht dat zij in de kleinste maten passen en dus graatmager zijn. De mooiste meisjes lopen, in de mooiste jurkjes, over de catwalk. De modellen zijn de standaard geworden waaraan de hedendaagse vrouw wil voldoen, ze zijn tot in de puntjes perfect.

Elke vrouw moet zich weer mooi voelen, ongeacht haar figuur.

Het lijkt alsof er geen grens aan zit, alsof de modellen steeds dunner worden. Dit baart ernstige zorgen. Magere modellen mogen niet meer geïdealiseerd worden.

Het algehele beeld van de vrouw wordt door de modellenwereld compleet misvormd. Vrouwen moeten dun zijn om mooi te zijn. Vrouwen die in de bladen en op televisie zien hoe mooi en vooral hoe dun de modellen vandaag de dag zijn, krijgen een slecht zelfbeeld. Het wordt hun verlangen om dun te zijn, in de hoop mooi te worden gevonden. Menig vrouw is zelfs bereid hiervoor drastische en gevaarlijke maatregelen te nemen. Ook voor de modellen zelf heeft de idealisering van dun zijn alleen maar negatieve kanten. Ze doen er alles aan om zo mager te zijn als in de modewereld wordt verlangd. Maar dat is een standaard waar ze niet aan kunnen voldoen. Het aantal opdrachten zal aanzienlijk dalen wanneer een model niet dun genoeg is. Dit drijft deze modellen tot het uiterste en ook zij zullen maatregelen nemen die het lichaam uitput en kapot maakt.

Door de belangrijke mensen in het modellenwereldje wordt beweerd dat de kleren gewoon mooier vallen bij een dun model. Maar deze eis is zo ver doorgevoerd dat het schoonheidsideaal van de vrouw in het algemeen totaal misvormd en ongezond is geworden.

Kortom, het schoonheidsideaal moet weer naar een gezonde standaard. Elke vrouw moet zich weer mooi voelen, ongeacht haar figuur. Men moet voor een gezond schoonheidsideaal zorgen, liever vandaag dan morgen.

Lees ook de andere gastbijdragen en laat van je horen!

10 gedachten over “Sosha vindt dat elke vrouw zich mooi moet voelen

  1. ‘Maar deze eis is zo ver doorgevoerd dat het schoonheidsideaal van de vrouw in het algemeen totaal misvormd en ongezond is geworden.’ > scherp! Krachtig geschreven.

    Een ideetje wat me zomaar te binnen schoot (maar wat je geheel zelf moet weten natuurlijk): inzenden naar de Insite / Ronduit? Of Xist in Christ? Bied het aan, ze kunnen vast wel wat met dit onderwerp wat ook weer zo herkenbaar is voor veel christelijke (maar ook niet-christelijke) meiden.

    liefs,
    Stella

  2. @Stella
    Dankje! Ja, leuk idee, zal ik zeker gaan doen!

    @abspoel
    Thanks daddy!

    @Marieke Havenaar
    En ik kan me geen betere kringleidster wensen 😉

    @Carol L. Douglas

    Thank you so much!

    @Eline
    Dankjwel! Nee, die heb ik niet gezien. Is dat een documentaire?

  3. Hi Sosha,
    Wow! Prachtig geschreven, ik zou zeggen; ga door met schrijven!!! Het is zo herkenbaar voor iedere jonge vrouw!
    Als tegenreactie ben ik daarom stichting BUtiful opgezet, een organisatie voor jonge vrouwen tussen de 16 en 25 jaar. We organiseren een BUevent, conferentie, om met elkaar Gods waarheid te ontdekken over vrouw-zijn.
    Want als we onszelf zijn als vrouw, zijn we op ons allermooist!
    Wie weet wil je nog eens een blog schrijven voor in het programmaboekje van de conferentie?
    Groet,
    Marije

    1. @Marije

      Hey!

      Wat een gaaf initiatief! Wanneer is dat event? Wat voor blog had je dan in gedachte? Als je graag contact met me wilt opnemen, kan je via mijn vader aan mijn email adres komen! Ik ben benieuwd!

      Groetjes!

Zeg iets terug op Vrijspraak

