Sinner & Saint


Dit nummer van Sting inspireerde me tot het schrijven van een bijdrage voor Preek door de week van de Meerkerk. Ik schrijf in deze overdenking over de duistere kant van ons karakter. Zoals de maan boven Bourbon Street een donkere zijde heeft, zo heeft ieder mens karaktertrekken die we liever niet aan het licht laten komen. Daar wil ik eens eerlijk over nadenken. Als je durft, denk dan mee…

Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden. (Hebreeën 4:16)

Lieve mensen, het staat er gewoon. In de Bijbel. We mogen zonder schroom de troon van de Genadige naderen. Wat een opluchting.
Gisteren las ik deze woorden van Paulus: “Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat.” (Romeinen 7:15). Wat een wanhoop.

Kijk, als je geen wetskennis hebt, ben je niet ‘strafwaardig’. Je doet dan dingen in je onnozelheid. Maar omdat we van God gehoord hebben, omdat we bovendien een ingebouwd besef hebben van goed en kwaad… speelt ons geweten regelmatig op. En als het niet meer opspeelt, wordt het hoog tijd voor een serieus pastoraal gesprek.

In Moon Over Bourbon Street zing Sting deze woorden: “I’ve no choice but to follow that call – The bright lights, the people, and the moon and all – I pray every day to be strong – For I know what I do must be wrong.”

…the face of a sinner but the hands of a priest

Dit lied gaat over een vampier – of weerwolf? – als ik het goed begrepen heb. Nu ben ik wel een zondaar, maar gelukkig niet van het bloeddorstige soort. Toch herken ik veel in deze woorden. En verderop gaat de zanger door: “How could I be this way when I pray to God above – I must love what I destroy and destroy the thing I love.”

We hebben nog steeds te strijden met onze oude natuur, onze duistere kant. Een hardnekkige vijand. Principieel is hij door Jezus verslagen en hebben we vrijspraak, maar in praktijk zie ik hem nog vaak in de spiegel. Met Paulus zeg ik dan: “Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood?” (Rom. 7:24) Maar daar houdt de tekst niet op. Ik jubel mee: “Dat doet God! Dank aan hem door Jezus Christus, onze Heer!” (v. 25)

5 gedachten over “Sinner & Saint

  1. Mooie en eerlijke blog Paul! Als je het goed vindt zet ik hem zaterdag op mijn blog onder de rubriek ‘hutspot’.

    Gr. Jan

Zeg iets terug op Vrijspraak

