Laat je licht schijnen op deze foto


Ik maakte deze foto in Frankrijk. Mocht je inspiratie krijgen – laat ons in de comments of op je eigen blog (linkje hier graag) meegenieten. Een gedicht, een andere foto, een tekening, een kort verhaal, een complete roman… Verras ons. Klik op de foto voor grotere weergave. Je mag de foto met bronvermelding ook op je eigen site plaatsen. Respectvol bewerken is ook geen probleem 😉

23 gedachten over “Laat je licht schijnen op deze foto

  1. Het eerst wat bij me opkomt is de film “the kite runner”… Knappe foto hoor! Maar ik ben niet zo’n dichter! 😉

  2. Oké, dan trap ik zelf af…

    ONGRIJPBAAR

    mijn ziel blijft kind
    blijft rennend vrij
    blijft schuldloos blij
    tot ik jou vind
    jouw geest vol vuur
    ik jaag haar na
    van muur tot muur
    kijk, ik besta
    het is geen spel
    dit wat je ziet

    jij weet dat wel
    ik vang jou niet

    stenen in ons grauw bestaan
    het licht bevriest, het beeld ontdooit
    zo ren ik nog achter jou aan
    ik volg, maar ik begrijp je nooit

  3. Goed dan. Ik had al eerder gekeken maar ik kon echt niets verzinnen wat de moeite waard is voor een ander om te lezen. Of voor mezelf eigenlijk..
    Maar dit was de gedachte die ik bij de foto kreeg.

    Vals licht?

    Toen ik naar de foto keek was het eerste wat ik dacht: OK, het ziet er vrij en luchtig uit maar toch lijkt het een beetje op een gevangenis. Net alsof je in de val zit. Alsof dat kind die duif achterna rent en in de val loopt. Dat hoop je natuurlijk niet, stel je voor zeg. En eigenlijk is de sfeer er in de foto er ook niet naar..

    Aan de andere kant, en dat is de koppeling, soms kunnen we menen dat we op de juiste plek zitten (als christen bijv. Bij festivals, evenementen, firenights….) omdat daar de duif vliegt (duif > Heilige Geest)En je rent er als een malle achter aan en het lijkt ook allemaal zo goed, en toch.. Toch klopt er iets niet. En dan blijf je alsnog tegen een muur aanrennen. En de duif is er wel maar net als de wind.. Die waait waarheen hij wil, en de Geest gaat ook waarheen hij wil. Dus, dan vliegt de duif weg en blijf je achter. Weg Geest. En veel vraagtekens verder.

    ..

    1. En nu is de vraag: zit dit allemaal in deze foto of zit dit allemaal in jouw hoofd? Als je goed kijkt, komen beelden tot leven en als je de GEEST laat vliegen – inspiratie toelaat – dan kun je betekenis geven. Dat is kunst. En dat voegt waarde toe aan wat al onbetaalbaar is.
      Nu kun je hier nog een column, een gedicht, een verhaal van maken. Kom los van die foto – VLIEG.

  4. Hè duif, wat zit jij hier te zitten? Beetje luiwammessen op mijn speelplein? Wil je wegwezen! Je moet aan het werk. Vrede brengen is immers je taak. Niet hier een beetje kruimels pikken en rondhangen. Want vrede is nog volop nodig, op zoveel plaatsen op de wereld. Doe je ding, duif. En als ik groot ben kom ik je helpen. Maar eerst nog even lekker spelen….Dag duif!

  5. VRIJE GEEST

    kind, je ziet hier geen gevaar
    mijn hart staat stil
    je weet niet waar
    je komt en
    hoe je in dit leven kunt

    bestaan

    kind, je speelt een vurig spel
    je hebt een vrije wil
    een hemel of een hel
    je rent en kiest
    hebt goed en kwaad

    gedaan

    kind, ik schoot hier niet met vuur
    het beeld is kil
    vast als die muur
    kom, sta mij toe
    dat ik je laat

    begaan

    Geschreven door mij, (mede)geïnspireerd door Stella.

    1. Wauwie, wat mooi! Ja, eigenlijk zat het ook allemaal in hoofd en ik dacht meer er aan hoe de foto er bij kon passen en niet andersom omdat ik er al de hele week over iets aan het nadenken was en dat bleef/blijft maar malen.
      Maar dit is een mooi gave, dat wil ik ook wel toepassen.

      Dus, leren vliegen.. Van je hart (foto) naar je hoofd.

      1. Ja, associatie is een middel om woorden te geven aan je gevoel en gedachten. Aan deze werkwijze kun je zien dat ieder mens anders kijkt, anders reageert. Het beeld roept iets op bij jou – jij kent betekenis toe. Een ander kan dit herkennen, maar het is ook goed mogelijk dat hij/zij iets heel anders ziet en voelt.
        Soms kun je mensen ook de ogen openen. Als je niet veel invoelend vermogen hebt, dan zie je hier alleen een klein meisje op een plein achter een duif aan rennen en denk je: aardig plaatje. Je moet ook leren kijken en het beeld op je in laten werken. Ik heb wel gehad dat ik pas later ‘geraakt’ werd door een foto. Klik even op de tag beeldspraak als je meer voorbeelden wilt zien.

  6. die bal ben je kwijt
    wat ik je brom
    zo hard en hoog schieten
    dat is ook wel dom

    ik vlieg even op
    en zal het bekijken
    maar hij ligt vast
    in de tuin van die rijken

    die geven niks terug
    die pikken ‘m in
    dit tochtje omhoog
    heeft niet heel veel zin

    ik geef ze een half uur
    is ie dan niet terug over die muur
    geef ik ze dagelijks mijn natte zegen
    Totdat jij die bal hebt teruggekregen

  7. Licht, zwevend
    tegen stenen
    Twee armen grijpend naar
    twee vleugels
    de stenen licht ontstijgend
    Licht buigend
    licht zwevend
    Schoonheid onbevangen
    door handen noch door woorden

  8. @ruub Grappig en knap gemaakt – een luchtige interpretatie. Leuk!
    @sajumar – dank je – heel mooie bijdragen.

    Ook bedankt @sine metu @RobHaster @MarkdeBoer – ik geniet van jullie gedichten!

  9. Jezus, spelend in de Tempel op twaalf jarige leeftijd. O nee, toen was hij al aan het leren. Nou ja, ik vind de lichtval op die mooie robuuste muur grappig. Beetje Berlijnse muur in Frankrijk.

    1. Het is geen Joods jongetje, maar een Frans meisje… Maar inderdaad: zij is ook “Jesus in disguise”
      Ja, mooie muur toch? Die heb ik er voor de compositie even neergezet. Alleen dat licht was geluk.

Zeg iets terug op Vrijspraak

