Jaap gaat naar de hel – Gastblog Jaap Marinus

Misschien trekt de kop je aan, misschien stoot hij je af. Zo werkt dat met een kop. Een televisieserie heeft overigens dezelfde uitwerking, net als een mening bij ‘De Wereld Draait Door’ of een sigaret na het eten. Vraag twintig rokers wat ze hiervan vinden en ik schat dat er één tussen zit die het niet lekker vindt. Vraag tweehonderd rokers en er zullen tien zijn die het niet lekker vinden.

In maart 2010 zijn vriend en mede-theoloog Erik Drenth en ik begonnen met de website: Staat Geschreven. We schrijven iedere vrijdag een kort stuk over een Bijbeltekst. Erik met een vrijzinnige invalshoek, ik met een orthodoxe. De eerste reacties waren lovend, maar we zagen met het groeien van het bezoekersaantal, ook de kritiek groeien. Met de komst van het artikel in de EO Visie schoot het bezoekersaantal aardig omhoog. Je raadt het al, ook de critici vermeerderden. Ach ja, hoge bomen vangen veel wind.

Ik haal mijn schouders op
Dat klinkt heel gemakkelijk. Dat is het ook. Mijn eerste alinea laat zien dat het logisch is dat er kritiek komt. Toch zit er iets niet helemaal lekker bij dit soort kritiek. Ik lees het, haal mijn schouders op en blijf vervolgens de kritische e-mail in mijn hoofd herhalen. Haal ik dan echt mijn schouders op? Nee.

Erik krijgt kritiek. Dat is logisch want zijn visie op de Bijbel is anders dan gemiddeld en een andere mening dan de ‘massa’ wordt in eerste instantie altijd tegengestaan. Het probleem is, dat ook Jaap Marinus aangevallen wordt, want: wat heeft het licht met de duisternis te maken?

Gepasseerd station
Waarom laat deze kritiek mij niet los? Het commentaar komt van de ‘Bijbelgetrouwe’ kant. Althans, de mensen die zichzelf zo noemen. De Bijbel alleen, Sola Scriptura. Hierin schuilt ook het antwoord op de vraag. Ik was namelijk precies zo, een aantal jaren terug. Lees de Bijbel, daar staat de waarheid in. Iedereen die een andere mening heeft, gaat in tegen het onfeilbare Woord van God. Fundamentalistisch orthodox noemde ik dit in Visie.

In de loop van de jaren heb ik geleerd om andersdenkenden niet meer te veroordelen, maar te begrijpen. Zo ook bij Erik. Hij durft buiten alle kaders te denken. Dat benijd ik. Val ik daardoor van mijn geloof? Na een lange vriendschap is dat gevaar toch wel geweken. Toch zijn er christenen die denken dat ik gevaar loop. Hoewel deze e-mails uit liefde geschreven worden, is er ook al heel wat liefdeloze kritiek op mijn dak gekomen. Ook hierin herken ik mijzelf.

Retour?
De negatieve reacties die wij krijgen en die op mij betrekking hebben raken mijn hart. Beter gezegd: die raken het hart van de oude Jaap. Bijbelvast, dat is wat God van ons vraagt. Dat het maar de vraag is of wij de Bijbel objectief lezen, daar denken we niet over na want: de Geest spreekt. Ik heb de conclusie getrokken dat je met stelligheid en gebrek aan nuance juist het tegenovergestelde bereikt van wat je wilt.

Terug naar de kop. Ik ga naar de hel. Dat is de conclusie die ik uit sommige reacties haal. Geen inleving, geen interesse, geen enkele vraag wordt gesteld behalve retorische. Er worden aannames gedaan. Er wordt niet gevraagd of het daadwerkelijk zo is, ze gaan er gewoon vanuit. Dat gebeurde bij Jezus ook. De Farizeeën zeiden over Hem: “Hij drijft demonen uit met behulp van de overste van de demonen: Beelzebul.” Een aanname… en deze was fout. Stuur mij maar naar de hel, er is er gelukkig maar Eén die mijn eindbestemming mag bepalen.

Ik heb onophoudelijk geprobeerd om menselijke handelingen niet te ridiculiseren, te betreuren of te vervloeken, maar om ze te begrijpen. – Benedictus de Spinoza

11 gedachten over “Jaap gaat naar de hel – Gastblog Jaap Marinus

  1. herken je gedachten en gevoelens Jaap, veel mensen zitten vast in een manier van denken die naar mijn idee ook n iet juist is. wie weet er buiten Hem om wat de waarheid precies is? wij kunnen slechts nadenken maar tegelijk zijn de antwoorden niet allemaal gelijk. raar? misschien. ik niet star en stug zijn, maar vrij. niet langer de wet leven, maar slechts Christus navolgen. de wet van Liefde voor de medemens. uiteindelijk falen we ook daarin, maar het gaat om de hartsgesteldheid. waarop bouwen wij ons leven? op wie moet ik hierbij zeggen. de details zullen verschillen, maar het gaat om de kern.

  2. JIJ gaat naar de hel, daarmee sluiten ZE zichzelf uit…
    En dat terwijl ze zelf nog springlevend zijn en geen gave hebben om in het hiernamaals te koekeloeren.
    Nou Jaap, dan gaan we lekker met z’n tweëen.
    Ik kan na deze wintermaanden toch wel weer een tintje gebruiken… ;P

  3. Voor je naar de hel gaat zou ik die koffie samen nog even willen nuttigen 😉 Hoewel de dogmatici zichzelf in de weg zitten en de weg missen, knaagt het natuurlijk wel. Open zijn met goede bedoelingen, hel en verdoemenis terug; een doornig pad. Pas op voor de wondjes.

  4. Ik kreeg woensdag te horen dat de duivel mijn website gebruikt 😉 Zodra ja ergens voor staat en dat openlijk verkondigt wordt je in de zogenaamde orthodoxe wereld al gauw gedemoniseerd 😦 Respect dus voor je gastblog Jaap

Zeg iets terug op Vrijspraak

