Oswald Chambers – My Utmost For His Highest – steeds opnieuw geraakt

Voorafgaand aan de retraite in Helvoirt (zie blogposts van 19 en 20 februari) was ons gevraagd een boek of tekst mee te nemen: iets wat je als waardevolle inspiratiebron beschouwt. Ik had bijvoorbeeld De navolging van Christus van Thomas à Kempis of Gedachten van Blaise Pascal mee kunnen nemen, maar eerlijk gezegd is My Utmost For His Highest van Oswald Chambers op cruciale momenten in mijn leven nog belangrijker voor mij geweest. Zonder in details te treden: dit bijbels dagboek (in het Engels noem je dit een devotional – hadden wij dat woord ook maar) heeft mij op donkere dagen licht gegeven en op mooie dagen de ogen geopend.

Oswald Chambers (1874-1917) kwam tot geloof door de prediking van Charles Hudson Spurgeon. Hij studeerde theologie en gaf bijbelles in Engeland, Amerika en Japan. Hij trouwde in 1910 met Gertrude Hobbs en samen kregen zij één dochter – Kathleen die (nu nog steeds?) in Londen woont. Van 1911 tot 1915 was Chambers hoofd van Bible Training College in Londen. Tijdens de Eerste  Wereldoorlog werkte hij als legerpredikant in Caïro, Egypte. Daar overleed hij op 15 november 1917 op 43-jarige leeftijd. Zijn vrouw, stenografe van beroep, heeft ervoor gezorgd dat het werk van haar man op schrift gesteld en overgeleverd is. Vijfig jaar lang bleef zij doorwerken om de woorden van haar man te bewaren en door te geven. Is dat niet mooi? Er zijn meer dan 30 boeken van Oswald Chambers uitgekomen, maar My Utmost For His Highest is verreweg het meest geliefde werk.

Stand firm in the faith, believing that what Jesus said is true, although in the meantime you do not understand what God is doing. He has bigger issues at stake than the particular things you are asking of Him right now. – Oswald Chambers

Ik kocht destijds ook een CD die gelijktijdig met deze Special Updated Edition van DHP werd uitgegeven. Ik ben benieuwd of er nog een bloglezer is die dit boek of deze CD net zo koestert als ik dat doe. Mijn favoriete tracks van de CD zijn Man After Your Own Heart van Gary Chapman, You’ll Be There van Cindy Morgan en A Heart Like Mine van Bryan Duncan.

Zijn er boeken of zijn er bijzondere songs die jou door mooie en/of donkere dagen hebben geleid? Durf te reageren…

Overigens: je kunt My Utmost For His Highest ook gewoon op internet lezen. Kijk maar eens even HIER. Het boek en de CD zijn ook nog wel te koop. Er is een Nederlandse vertaling van dit prachtige dagboek te koop bij uitgeverij Kok.

Dit lied raakt mij ook steeds weer: Man After Your Own Heart – Gary Chapman

8 gedachten over “Oswald Chambers – My Utmost For His Highest – steeds opnieuw geraakt

  1. Boek: No Compromise, het verslag over het leven en de muziek van Keith Green, en hoe die tot op de dag van vandaag mensenlevens aanraken.
    Muziek: ‘I believe in You’, geschreven en gezongen door Bob Dylan, van het album ‘Slow train coming’.

  2. @Paul
    Nu wil ik niet stoken in een goed huwelijk hoor, maar het boekje dat jij noemt, vind ik een beetje over the top: ‘too much’. Bush las eruit op de donkere dag begin van ‘Shock and Awe’. Was vast inspirerend voor hem. Beetje bemoediging kon hij wel gebruiken.
    Ik las een kritisch blogje over Chambers van een mijnheer die nu nog in Caïro woont en dat vond ik heel herkenbaar. 🙂
    Wij verkopen op zondag diverse uitvoeringen in leer van ‘My Utmost…’. Een soort van verafgoding en verheerlijking. Overigens verschijnen er steeds meer journals en dagboeken in leatherbound editions (Lewis, Yancy), als ware het een Holy Bible. Ik vind het een brug te ver gaan.
    Gisteravond toch weer even naar Kill Bill 2 gekeken. Foute boel natuurlijk, maar daar werd een songtekst van Johnny Cash in gebruikt; eentje die Bob Dylan ook zingt op zijn Shot of love. If I had that money, I do things way may. But little they know. It is so hard to find one rich man in ten, with a satisfied mind. Dit lied zou misschien mijn lijflied kunnen of moeten zijn, want hoe ouder ik word, hoe meer ik een strijd in mijzelf ervaar en verang naar aards geluk en rijkdom. Bij Walk the Line zit ik te stevast janken en de christelijke platen van Bob Dylan heb ik in mijn jeugd stukgedraaid. Misschien ga ik een dezer dagen eens in dat favorite boekje van jou bladeren, op zoek naar wat good old Chamber over dat onderwerp te zegggen had. 🙂 Als ik er maar niet depressief van word…

  3. Ik heb destijds (hoe lang al weer geleden?) ook de Special Updated Edition + CD gekocht. Tijdloos dagboek waar ik zo af en toe weer naar grijp. Nadat ik je blog had gelezen ben ik gaan speuren naar de CD… nog niet kunnen vinden. Ik zal hem toch niet kwijt zijn… dat is nou ‘zonde’!

  4. ik moet me heel saai bij je aansluiten denk ik. My Utmost is echt een heerlijk boek!, hij heeft een hele speciale manier van de vinger leggen op ons hart en de praktijk van iedere dag met God leven. Echt goed dagelijks ‘voedsel’. Thomas staat op twee. Nummer 3 dan: Het feest van de navolging, van Richard Foster. Over ‘discipline’: de uiterlijke oefeningen van gebed, stilte, studie, nederigheid, vieren,… die ons op een plek brengen waar we God kunnen ontmoeten. Kan het alleen maar heel langzaam lezen, ken geen enkel ander boek dat zo volgepakt zit met diepe wijsheden; zo’n beetje ieder zin is raak.

    En in de categorie ‘donkere tijden’: Gebroken Dromen, van Larry Crabb. Prachtige, persoonlijk zoektocht naar het ‘hoe’ van lijden dat in Gods handen een instrument wordt om dichter naar Hem toe te groeien.

  5. Heb ook het dagboek , Geheel voor Hem, vind het erg inspirerend vooral als je op
    zoek bent naar het het diepere leven met Hem.
    Oftewel, ik leef niet meer, maar Hij leeft in mij.
    Als je nog meer van dat soort boeken zoekt, lees dan eens wat boeken van
    Marie Monse , George Muller, Bakth Singh, Sundar Singh, Glady Alyward de vrouw met het Boek, Groetjes G.

Zeg iets terug op Vrijspraak

