Donker Amsterdam

Afgelopen week ben ik weer een paar keer met de camera op pad geweest. Ik maakte wat foto’s van Mokum by night terwijl mijn jongste dochter het concert van Bruno Mars in Paradiso meemaakte. Dan sta je dus voor slechts 20 euro in de parkeergarage bij het Leidseplein en kun je net zo goed die tijd gebruiken voor een stadswandeling met nachtfoto’s. Dat deed ik dus. Later in de week stapte ik na een dagje Amersfoort en Zwolle uit de trein bij Amsterdam Zuid. Daar heb ik met mijn eenvoudige Kodak-camera (die een pre-set mode voor nachtfotografie heeft – toch wel gemakkelijk voor een amateur…) al wat aardige plaatjes geschoten. Ik wilde met m’n Nikon spiegelreflex ook eens kijken wat het resultaat zou zijn. Eerlijk gezegd schiet ik nog steeds alles op de automaat – ik ben niet zo handig met techniek. Voor deze foto’s stel ik contrast en belichting achteraf wat bij. Soms gebruik ik ook het orton-ish effect van Picnik. Klik op de afbeeldingen voor grotere weergave.

Een gedachte over “Donker Amsterdam

  1. Hoi Paul,
    Erg leuk om te zien dat je de stad ’s avonds/’s nachts in bent geweest en hebt vastgelegd! Ik heb enkele jaren geleden ook verschillende keren mijn camera en statief op sleeptouw genomen, van ’s avonds tot díep in de nacht en zo ook het een en ander vastgelegd. Wil het zeker nogeens hervatten.. Naast de stad heb je ook nog de Zuidas aangedaan, leuk! Het is ongeveer de grootste tegenpool t.o.v. binnenstad (oud/nieuw) en juist daarom zo leuk dat het dichtbij elkaar is en geheel uiteenlopende fotomogelijkheden biedt. Ik woon er 10 min. fietsen vandaan; a/d andere kant van Buitenveldert.
    Mocht je het leuk vinden dan kun je op mijn website ook foto’s zien van nachtelijk Amsterdam, inmiddels alweer enkele jaren geleden.
    Groetjes, tot gauw (do.)!
    Menno

Zeg iets terug op Vrijspraak

