Dat ene meisje > Gastblog van Caroly Houmes, Directeur IJM Nederland

In februari naar de zon gaan is altijd een goede keuze, maar deze reis bracht me meer dan een bruine huid. Ik ben net terug uit Zuid-Azië, waar ik een bezoek heb gebracht aan twee van onze veldkantoren. In die paar dagen zie ik verschillende vormen van onderdrukking en onrecht – niet het onrecht omdat iemand voordringt in de rij, maar moedwillige onderdrukking door mensen die hun macht misbruiken. Het raakt me diep. Een paar dagen maar, en ik hoop dat het me nooit meer loslaat. En dan realiseer ik me dat God het élke dag ziet – en dat het Hem geen seconde loslaat.

We hebben een bezoek gebracht aan een van de grootste Red Light Districten in Zuid-Azië. Ik laat me vertellen dat in deze wijk 16.000 tot 20.000 meiden en jonge vrouwen in bordelen werken, waarvan een deel gedwongen. We rijden een smalle straat in, volgepakt met mannen en vrouwen. Onze auto dwingt de menigte stil te staan. In de massa onderscheiden zich individuen. Jonge meiden, 14, 15, 16 jaar oud. Als ik in hun ogen kijk, zie ik leegte. Bij degenen die nog niet opgegeven lijken te hebben zie ik woede, intense woede, en een enorme machteloosheid. Bordelen links en rechts geven huis aan soms tot wel 80 kamertjes. De mannen komen in groten getale. Armoede lijkt te overheersen en ziet men als de oorzaak van het probleem. Het is de leugen van de onderdrukking, verwoordt één van mijn collega’s daar treffend.

Lijkt kwaad hier letterlijk te overwinnen, omdat goede mensen denken dat ze niets kunnen doen? ~Edmund Burke

Tijdens onze rit door deze buurt zag ik een teamlid van IJM staan. Hij glimlachte haast te kort om te merken. Te midden van al die duisternis zag ik een baken van licht. Hoop. Het doet me herinneren dat God Zelf aanwezig is. Alsof Hij wilt zeggen tegen de meiden daar gevangen: “Ik ben hier. Ik zie je en vergeet je niet. Ik zal er alles aan doen om je te bevrijden. Wees niet bang voor al die mannen waarmee de straten gevuld zijn, want Ik sta daar midden tussenin.”

Het doet me denken aan het nummer ‘Prayer’ van Sixpence None the Richer:

“When I see the state of our condition
It wears me out, the endless repetition
In my heart, I need a new tradition
Hope and love: a call to proper mission

There You are, outstretched hands
A child unfree, a barren land
Will I be You? Will I be you?
I must be you, ‘cause there you are”

Is dat niet het goede nieuws? Is dat niet het moedige leven waar we voor geboren zijn? Onze missie is om net als Jezus hoop en liefde te brengen. Onze missie is om Hem te volgen op de plaatsen waar Hij te vinden is. Op deze plek worden minderjarige meiden en vrouwen, die tegen hun wil in worden vastgehouden, bevrijd door mensen die hun leven riskeren om hen te redden uit de seksslavernij. Iemand doet voor hen wat Jezus ons voor heeft gedaan.

Ik ontmoette zo’n meisje in een van de huizen waar meiden na hun bevrijding opgevangen worden. Hier krijgen ze nazorg en les. We vierden die dag de verjaardag van een meisje dat 18 jaar werd. Ik had haar op 14 jaar geschat. Het 2-jarige jongetje, dat het middelpunt van de aandacht en liefde van alle meiden was, hoorde bij haar. Toen ze gered werd was ze zwanger. Aan niets is nu te merken dat het jongetje het product is van een brute verkrachting in het kamertje waar zij vastgehouden werd. Ze onderging zoveel verkrachtingen per dag dat ze geen idee heeft wie de vader van haar mooie jongetje is. Wat een onverwachtse vreugde en vrede brengt hij haar nu.

Een kantoor te midden van zo’n groot probleem. Menselijk gezien is het gekkenwerk, nog afgezien van de gevaren. Maar zo wordt er niet gesproken door mijn collega’s daar. Succes ligt namelijk in het bevrijden van dat ene meisje. Succes ligt in het brengen van hoop.

Caroly Houmes
Directeur IJM-NL

International Justice Mission (IJM) is een mensenrechtenorganisatie die recht verschaft aan slachtoffers van slavernij, seksuele uitbuiting en andere vormen van gewelddadige onderdrukking. Wie meer wil weten over de missie en werkwijze van IJM: bezoek de website en lees het boek VRIJHEID VOOR LINH

Vind meer informatie op de IJM website

7 gedachten over “Dat ene meisje > Gastblog van Caroly Houmes, Directeur IJM Nederland

  1. What a testimony of God’s presense in the midst of darkness and dispair! Thanks for all that you (IJM) do to be His hands and feet in this world. Be encouraged to persevere!
    In Him,
    Caroline

  2. Via een persoonlijke mail kreeg ik een reactie van een man die zei dat het voor veel mannen een pijnlijk punt is om hier te reageren. Hoe zuiver zijn wij, gelovige of ongelovige mannen, in onze omgang met seksualiteit? Hoe gaan wij om met kwetsbare mensen, met meisjes en vrouwen?
    Er zal zeker een grote verlegenheid rond dit onderwerp zijn – ik kan me ook wel gezelligere thema’s voorstellen dan seksslavernij, uitbuiting en mensenhandel. Maar we mogen hier niet over (blijven) zwijgen.
    Ook als je zelf strijdt tegen seksuele verleiding (en deze strijd met regelmaat verliest) roep ik je op om op te komen voor mensen die uitgebuit en misbruikt worden. Neem er afstand van, verzet je ertegen. Mocht je zelf aan de kant van de uitbuiters en misbruikers staan (of gestaan hebben), maak dan schoon schip. Er zijn mogelijkheden om hulp te krijgen – je hoeft niet in verkeerde patronen gevangen te blijven. Als je anderen (zeker als dat tegen hun wil gebeurt!) hierbij betrekt moet je daar direct mee ophouden. Maak het bespreekbaar, neem iemand in vertrouwen en zorg dat je uit die negatieve spiraal komt en anderen niet mee naar beneden neemt in je ‘vrije val’. Ik geloof in de kracht van de opstanding, ik geloof in een nieuw begin. Jij ook?
    Mail me als je hierdoor bent aangesproken en er iets over kwijt wilt. abspoel at gmail dot com – ook ik ben een man van vlees en bloed – ook ik moet leven in een wereld vol verleidingen. Alleen Jezus is perfect, wij doen ons best om bij Hem in de buurt te blijven of te komen 😉 Lees Romeinen 8

    1. Ter verduidelijking, ik en (wij allemaal bij IJM) kijken niet naar deze mannen – in deze blog beschreven – als vijand, maar als degenen die net zo goed redding nodig hebben. Misbruik maken van jonge slachtoffers is wat anders dan seksuele verleiding denk ik, maar hoe dan ook is dat niet het gevecht wat we strijden, zie Ef. 6:11

      1. Helemaal mee eens. Maar mannen zullen soms uit schuldgevoel (ook als je fysiek nooit iemand te na gekomen bent) misschien hier niet reageren omdat zij zich dan hypocriet vinden. Dat snap ik heel goed. Eerst maar eens die balk uit het eigen oog… Maar ik laat me door dergelijke gevoelens niet meer weerhouden want ik heb er veel over nagedacht. Jezus is perfect, ik ben een struikelende volgeling die in Zijn kracht mag opstaan. We hebben inderdaad een geestelijke strijd, maar Paulus doet er ook niet moeilijk over dat we een vleselijke strijd hebben te voeren (ik ellendig mens, wie zal mij verlossen? Lees dit). Dit is het goede nieuws: we mogen (verder) leven uit genade in plaats van schuld. We dragen wel de consequenties voor verkeerd handelen, als daar sprake van is, laat dat ook duidelijk zijn. Ook is er soms vanuit menselijk oogpunt op dit gebied iets onherstelbaar stuk gegaan. Maar laten we hoopvolle mensen zijn en elkaar aanmoedigen om het goede te doen, recht te zoeken.
        En o ja, als er kinderen bij betrokken zijn (misbruik in wat voor vorm dan ook) is het sowieso verschrikkelijk en verwerpelijk. Bij de meeste mannen speelt dit gelukkig niet, maar hoe kijken wij naar (jonge) vrouwen? Met liefde en respect? Niets mis met het bewonderen van schoonheid en met liefde voor vrouwen – ik kan daar als man geen genoeg van krijgen. Maar het is voor mannen wel een strijd om ook op dit punt Jezus te volgen. Dat wil ik nog even kwijt, wetend dat ik voor veel mannen spreek.

  3. When I started reading this I was thinking, “we have sex trafficking and exploitation here in the US too; how much different is it there?” But I was stopped cold by her mention of a red light district of 16,000-20,000 young women. That’s the size of a small city; it requires sex tourism from all over the world to support such an area.

    It beggars the imagination. I know we have to do something about this—it’s a form of slavery and God will not be pleased by toleration of it. The question is, what can we do?

    I’m going to share this on my wall, Paul. It’s one tiny step, I guess. Not really much, but… what CAN we do?

    (Note: Paul suggested the obvious which truly hadn’t occurred to me–we can financially support IJM Netherlands.)

    1. Thank you Carol, so true. Where can I find your wall?

      Financial support of IJM The Netherlands is very welcome to help pay for the rescue the poor cannot afford.

      We shouldn’t underestimate the power of prayer as well, it’s truly a fight against darkness..

Zeg iets terug op Vrijspraak

