Jousra, een trotse moslima

Wat ik zo leuk vind aan Twitter? Dat je allerlei mensen tegenkomt en dat je met elkaar in gesprek kunt gaan – ook als je heel verschillend bent van afkomst, leeftijd en levensbeschouwing. Op straat durf je elkaar misschien niet zo gemakkelijk aan te spreken, maar in sociale media gaat het vaak vanzelf en kom je er al snel achter of je iets gemeenschappelijks hebt. Zo raakte ik een tijdje geleden in gesprek met Jousra, een jonge moslima uit Amsterdam. We hebben elkaar nog nooit in het ‘echte leven’ ontmoet, maar kwamen er al gauw achter dat we allebei serieus in het leven staan én ontzettend van lachen houden. Kijk, dat schept alvast een band.

Ik heb Jousra gevraagd om op mijn blog iets meer over zichzelf te vertellen en om dat gesprek op gang te brengen heb ik haar vijf vragen gemaild. Hieronder kun je haar antwoorden lezen. Aan het eind van haar mail met antwoorden schreef ze: “Nou dat was het dan Paul, ik hoop dat je het goed vindt en ik stel jou dezelfde vijf vragen. Heel simpel. Ik vind zelf dat je heel goede vragen hebt gesteld.”

Nou, dat is lekker… Had ik nu maar wat eenvoudige vragen bedacht. 😉 Ik zal dezelfde vragen deze week nog beantwoorden en op dit blog zetten. Het is belangrijk dat we op een respectvolle manier met elkaar omgaan en serieus ons best doen elkaar beter te begrijpen. Daar zijn Jousra en ik het alvast over eens!

Jousra, je bent een trotse moslima – zo liet je me weten. Kun je iets meer over jezelf zeggen en ons laten weten waar je vooral trots op bent?
Ik ben zeker een trotse moslima. Mijn naam is Jousra, ben 23 jaar en houd van het leven. Ik werk in een ziekenhuis als secretaresse, een superleuke baan! En natuurlijk ben ik heel blij dat wij elkaar via Twitter hebben leren kennen en zo goed met elkaar kunnen praten over geloof en over het leven ondanks dat we allebei een ander religie aanhangen. Zo hoort het! En dat vind ik ook heel belangrijk, van levensbelang, omdat je toch in een maatschappij leeft met verschillende soorten religies en culturen.
Waar ik nog meer heel erg trots op ben is het feit dat ik super lieve ouders heb die mij vrij laten in alles wat ik doe. Ze zijn openminded en gaan mee met de tijd en blijven toch strikt moslim. En mijn geloof heeft ook gezegd: kies voor de guldenmiddenweg, de Islam wordt immers het geloof van het guldenmidden genoemd en staat geen enige vorm van extremisme toe. Dus dat is iets waar ik heel trots op ben!

Ik ‘ken’ je alleen via Twitter, maar ik geloof wel dat je echt bestaat (hoewel, je weet het nooit zeker – ook dat blijft geloven…ha ha). Is het niet prachtig dat wij zo via sociale netwerken met elkaar in gesprek kunnen gaan? Is dit voor jou ook belangrijk?
Ik besta echt hoor hahaha. Ik heb dat wel eens vaker gehoord op Twitter, mensen die mij massaal vragen: ben jij echt? Omdat ze zien dat ik trots ben op m’n geloof, er graag over praat maar ondanks dat toch heel mild ben voor de ongelovigen en open sta voor wat zij te zeggen hebben. Ik vind het, moet ik zeggen, heel raar dat mensen zo denken. Want een echte moslim(a) hoort zo te zijn: open staan voor elkaar, dingen bespreekbaar maken die bij sommigen als taboe worden gezien. Dan moet ik toch weer denken aan wat profeet Mohammed (vzmh) zei: Laten de volkeren tot elkaar komen zodat ze elkaar ontmoeten. Ken geen schaamte als het gaat om geloofszaken, denk bijvoorbeeld aan het onderwijzen van je kind over wat seks betekent en uitleggen hoe dat moet gebeuren. Niet alleen aan je kind maar de profeet (vzmh) onderwees dat aan de metgezellen omdat dat een onderdeel van het geloof is, onderwijzen hoe die dingen gebeuren en hoe je jezelf moet reinigen, omdat Allah(God) van reinheid houdt. Dat is dus geen taboe!

Moslims hebben het nu niet gemakkelijk in ons land. Er wordt van alles gezegd en gevonden over ‘buitenlanders’ en ‘de Islam’, maar gaan Nederlanders ook gewoon met jou in gesprek om te weten te komen wie jij bent, wat jouw persoonlijke gevoelens en overtuigingen zijn?
Goede vraag Paul! Zelf woon ik in een hele leuke buurt. Toen ik veertien jaar geleden hier kwam wonen was er niet eens één buitenlander te vinden in onze flat. We werden aan het begin heel raar aangekeken maar dat was vooral omdat er angst was. Angst voor verandering van hun kant. Dus we hebben onszelf flink moet bewijzen en laten zien dat wij goede moslims zijn die niemand lastigvallen, ja dat betekent hard werken en soms slikken. Na een tijdje is het gelukkig allemaal goed verlopen en zijn wij nu het voorbeeld van de hele flat. Dus mijn punt is: geef niet op! En laat je niet wegjagen, door niemand niet. Ik blijf hier en ga niet weg uit Nederland, ik ben tenslotte een Amsterdammer, ben hier geboren en getogen alleen eet ik couscous en mijn buurman stamppot – wat ik overigens ook vaak eet. Dus ja, om antwoord te geven op jouw vraag: als buitenlander, want dat ben ik, moet je jezelf altijd extra bewijzen, laten zien dat je niet gevaarlijk bent. Soms vind ik dat wel eens zwaar omdat ik gewoon gezien wil worden als ieder ander mens die gewoon haar leven wil leiden en gelukkig wil zijn. Ik praat heel veel met mijn buren hierover omdat ik een goede band heb met hen, waar ik – zoals hierboven gezegd – ook hard voor heb gewerkt. Dus laat je als moslim(a) of buitenlander niet zomaar wegjagen, dat is mijn advies!
Er worden uiteraard veel vragen aan mij of aan mijn familie gesteld over ons geloof en soms doen we weleens een bakkie bij elkaar om elkaar beter te leren kennen en ook zo de misverstanden te voorkomen. Dat zorgt alleen maar voor liefde en respect voor elkaar. En de profeet zei ook: Wie niet goed is voor zijn/haar buren zal nooit de hemel in komen, dus zo kan je zien hoe belangrijk het is voor Allah (God) een respectvol mens te zijn ondanks dat iemand een ander geloof aanhangt of anders is dan jij. Zo denk ik er ook over want ik heb natuurlijk een eigen keus, ik word niet gedwongen.

Wat zijn dingen die je in onze samenleving anders zou willen zien en wat vind je juist heel mooi (wat moet zo blijven?)
Wat ik vind dat er anders in Nederland moet zijn is dat mensen niet meer in hokjes denken, dat mensen niet meer kijken naar hoe je eruit ziet maar je accepteren zoals je bent. Dik, dun, hoofddoek, pet, Boedha, Krishna. Dat moet terzijde worden gelaten, vind ik, en daar moet dus een grote verandering in komen. Maar ik geloof daar wel in en heb hoop dat er ooit een verandering gaat komen. Ik vind dat mensen ook meer naar het goede moeten kijken en naar de goede mensen, de mensen die wel proberen te integreren in deze harde, bevooroordeelde maatschappij; de mensen die wel, ondanks dat ze moslim(a) zijn en een baard of hoofddoek dragen, toch om 7 uur op moeten om te werken en ook zo hun steentje bijdragen in dit leven. Die mensen mogen ook beloond worden en zij mogen niet vergeten worden door dat groepje rotte appels. Dat moet veel beter in Nederland. Maar ook daar heb ik hoop op dat het gaat verbeteren. Hoop doet immers leven.

Wat is voor jou het allerbelangrijkste van je geloof en hoe kijk je tegen het geloof / de levensovertuiging van andere mensen aan?
Het belangrijkste van mijn geloof is dat je altijd, maar dan ook altijd, kan rekenen op de genade van God. Dat is zo een troost voor mij en velen met mij. Er is altijd hoop en dat doet mij zoveel goed. Hoe ik kijk naar andermans geloof? Heel simpel, leef en laat leven zoals mijn geloof ook zegt. Ik heb altijd een luisterend oor als iemand van een ander geloof over zijn/haar religie praat. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het Christendom en het Jodendom dan heeft de Islam daar zoveel  mee gemeen. De genade en liefde van God. we geloven immers in dezelfde God die wij moslims Allah noemen.

29 gedachten over “Jousra, een trotse moslima

  1. Geweldig initiatief, Paul & Jousra!

    Gelijk een heel klein kanttekeningetje: kan even kort worden uitgelegd wat “(vzmh)” betekent? Ik houd het nu maar even op “gezegend zij zijn naam”, maar wordt graag gecorrigeerd als ik mis zit.

    Ik ben er vooral van overtuigd dat we moeten ontmoeten, niet ontwijken. Omarmen, niet afweren. Geen polarisatie, maar op zoek naar de evenaar!

  2. Wat heerlijk, dit initiatief. Doet me goed. Tweede Paasdag kwam ik ook in gesprek over o.a. de Islam. Kan er echt verdrietig van worden wanneer er uitsluitend wordt gereageerd op grond van wat er in de publiciteit geroepen wordt. Met elkaar in gesprek gaan, elkaar respecteren, de ruimte laten, groeikansen bieden…..insluiten i.p.v. uitsluiten. Dat doet de mens zelf goed én de wereld om je heen.’Wat gij wilt dat u geschied, doe dat de ander.’ Toch!

  3. Heel erg bedankt voor jullie reacties mensen. Mijn dank gaat bij deze ook naar Paul die dit mogelijk heeft gemaakt! Vzmh betekeng vrede zij met hem hahaha. Graag gedaan.

  4. Mooi dat dit stuk dat de basis voor ‘samenleven’ direct (in de inhoud) en indirect (hoe het tot stand gekomen is) blootlegt: respect.

    Zolang we respectvol met elkaar omgaan en respectvol naar elkaar kunnen (blijven) luisteren, is de basis voor een ‘samen’-leving gelegd.

    Bedankt Paul en Jousra, voor dit mooie voorbeeld hoe het kan.

  5. Apetrots op Paul en op Jousra…
    Ga vanavond naar de hagepreek van Thomas von der Dunk en kies echt partij voor de Vrijheid. Niet die van Wilders.

  6. Aan Jousra,

    dag jousra, leuk stuk. Goed in het Nederlands geschreven.
    Vraagje: Je noemt jezelf een trotse Moslima, ik heb begrepen dat er 4 wetscholen zijn. Ik wilde graag weten welke verschillen er zijn en welke jij volgt. Voorbeeld: Ik hoor namelijk dat het niet iedere moslim inktvis mag eten. Terwijl het volgens mij zo is, dat elke vis toegestaan is voor een moslim.

    Ik hoor van je,

    Groet,

    Patrick

  7. Goed interview. Ik ben ook verbaasd over hoe open en liefdevol Jousra op twitter is. Zij is een voorbeeld-Moslima, niet alleen in haar netheid/beleefdheid, maar ook in haar doen en laten. Ook heb ik vaak discussies gevolgd tussen Jousra en anderen die over haar hoofddoek beginnen. Het feit dat Jousra daar zelf voor heeft gekozen -op haar twintigste- en dat het niet is opgedragen door haar ouders is al genoeg bewijs dat zij (net als de meeste hoofddoekdraagsters) niet onderdrukt wordt.

  8. Ja en ik heb van Jousra gehoord dat zelfs mensen die het totaal niet verdienen toch kunnen rekenen op de genade van Allah dus dat zit wel goed.

    😉

  9. “Het belangrijkste van mijn geloof is dat je altijd, maar dan ook altijd, kan rekenen op de genade van God.”

    En ik maar denken dat dat ‘exclusief’ was voor het christelijke godsbeeld, solo gratia :0). Dank je wel voor het delen.

  10. Dag Jousra,

    Ben zeer geinteresseerd in de Islam,

    Zou je me iets kunnen vertellen over de 4 wetscholen en welke keuze ik het best kan maken.

    Groet,

    Patrick

  11. Lieve Jousra,

    Met het door jou geschrevn stuk in samenwerking met Paul ben ik nog meer overtuigd dat jij de juiste instelling hebt om het leven te leven.

    Je weet wij hebben zeker niet het zelfde geloof maar een ding is zeker wel het zelfde doel en dat is vrede in de wereld

    Groetjes

    Jack

Zeg iets terug op Vrijspraak

