Paul, een man die in vrijspraak gelooft

Beloofd is beloofd. Eerder plaatste ik hier mijn vragen met Jousra’s antwoorden, nu draaien we de rollen om. Met één klein probleem. Jousra heeft gezegd dat ze mij precies dezelfde vragen wil stellen, maar – hoe ruimdenkend ik ook ben – toch vind ik het lastig mezelf aan te spreken als ‘trotse moslima’. Daarom ben ik maar zo vrij geweest om de formulering waar nodig een beetje aan te passen – in de hoop dat Jousra het nog steeds goede vragen vindt en dat ze blij met mijn antwoorden is. Daar gaan we.

Paul, je bent een actief blogger en twitteraar. Je maakt er geen geheim van dat je christen bent. Kun je iets meer over jezelf zeggen en ons laten weten wat je zoal beweegt?
Ja, ik ben een mededeelzaam type. Ik doe veel, praat (te) veel, schrijf veel – gewoon omdat ik het leven zo mooi vind en omdat ik het leuk vind om met mensen om te gaan. Niet alleen via de sociale media, maar vooral ook in het leven van alledag. Ik heb altijd al praatjes gehad (vanaf de wieg) en schrijven doe ik al zolang ik een pen kan vasthouden. Op de lagere school mocht ik met een typemachine mijn eerste verhaal uitwerken over ‘Een goede dief’. Dat verhaal moet nog ergens in een plakalbum zitten, ik moet het weer eens opzoeken. Sindsdien zijn mijn vingers bijna vergroeid met het toetstenbord. Schrijven is leuk! Het is inderdaad geen geheim dat ik gelovig ben – bekijk dit blog en je krijgt wel wat aanwijzingen. Ik heb het geloof op een geloofwaardige manier van mijn ouders meegekregen. Voor mij is dat een geschenk, iets waar ik blij mee ben, veel kracht en hoop uit haal. Omdat ik een bevoorrecht mens ben, wil ik graag andere mensen inspireren en bemoedigen. Dat doe ik met teksten, maar ook met de foto’s die ik maak. Ik hoop dat mensen gaan meegenieten van de dingen waar ik van geniet! Maar het leven heeft ook lelijke, onbegrijpelijke kanten. Ik heb misschien wel meer vragen dan antwoorden. Maar dit weet ik: de melodie van het leven is te mooi voor toeval en achter elke compositie schuilt een componist.

En wat persoonlijke informatie: ik ben een man van 49 jaar, geboren in Haarlem, werkend in Amsterdam (uitgever bij Ark Media) en wonend in Hoofddorp met mijn vrouw Lydia, zoon Robin en dochters Sosha en Pascalle. Ik houd van muziek, van lezen en schrijven en van alle vormen van creativiteit. Ik heb oog voor schoonheid, gebrokenheid en kwetsbaarheid.

Jousra ‘kent’ je alleen via Twitter, maar zij gelooft hopelijk wel dat je echt bestaat. Is het niet prachtig dat je zo via sociale netwerken met elkaar in gesprek kunt gaan? Is dit voor jou ook belangrijk?
Verbluffend knappe vraag! Ik zou willen dat ik hem zelf bedacht had. En ja, ik meen dat ik ook werkelijk besta. Dat is overigens wel een leuke gedachte als het om God (Allah) gaat: we hebben hem niet persoonlijk ontmoet, maar dat wil nog niet zeggen dat hij er dus niet is. Denk daar maar eens over na. En het feit dát we bestaan en dit soort gesprekken kunnen hebben vraagt al om een verklaring. Ik heb op het punt van geloof veel gemeenschappelijk met jou, Jousra. We zijn er allebei van overtuigd dat we hier niet ‘zomaar’ zijn, dat het leven zin en betekenis heeft en dat we geroepen zijn om te leven uit liefde en genade – zoveel meer dan alleen ‘respect’. Ook willen we – met gelukkig heel veel mensen samen – streven naar gerechtigheid voor ieder mens en bewaring en herstel van de schepping.

Gelovigen hebben het niet altijd gemakkelijk. Er wordt van alles gezegd en gevonden over christenen, maar herken jij daar veel van bij jezelf en je medegelovigen? Hoe kijk je naar andere gelovigen – ook buiten ons land?
Als het goed is doen christenen hun best om Jezus na te volgen. Maar ja, we lijken in praktijk veel te weinig op onze Meester. Hij ging heel gemakkelijk met mensen om, maar wij sluiten hele categorieën zomaar uit. Dat deden zijn eerste leerlingen trouwens ook al, net als de godsdienstige leraren van die dagen. Jezus durfde overigens ook tekeer te gaan tegen mensen die wel mooie dingen beweerden, maar er niet naar leefden. Dat moeten we ook durven: onze stem verheffen tegen onrecht. Samen met andere welwillende mensen kunnen we opkomen voor mensen die worden uitgebuit, onderdrukt of gemarginaliseerd. Als christenen moeten we eerlijk omgaan met kritiek, niet gelijk in de verdediging schieten, bereid zijn om te luisteren, te leren en te veranderen.

Vergeleken met de situatie van gelovigen in andere landen hebben we het hier heel erg goed. Ik heb veel boeken uitgegeven over mensen die vanwege hun levensovertuiging vervolgd worden. De vrijheid die wij moslims hier (nog!) bieden, moet ook geboden worden aan mijn medechristenen in andere landen. Dus ook in landen waar de Islam de toonaangevende godsdienst is. Laten wij elkaar behandelen zoals we zelf behandeld willen worden.

Wat zijn dingen die je in onze samenleving anders zou willen zien en wat vind je juist heel mooi (wat moet zo blijven?)
We moeten zelf veranderen, anders is het alleen symptoombestrijding. We kunnen anderen niet veranderen, we hebben wel de kracht om goede voorbeelden te geven. Ik houd van mijn land en mijn cultuur, maar ik heb niets met dom nationalisme. Vreemdelingenhaat is uit den boze. Ieder mens is door God gewenst. Punt. Als we dingen fout doen, moeten we zelf de verantwoording nemen en bereid zijn ons leven te beteren. Inderdaad: verbeter de wereld, begin bij jezelf!
Nederland is door de eeuwen heen een welvarend land vol wetenschap en kunst geweest. We stonden bekend als een toevluchtsoord voor vrije geesten, intellectuelen, creatieve mensen, vluchtelingen en ondernemende types. Nu krijgen we helaas steeds meer de reputatie van een onverdraagzaam land waar het eigenbelang heerst en waar we genadeloos mensen weren die onze gastvrijheid en bescherming heel hard nodig hebben. Dat maakt me boos. Als ik bijvoorbeeld onlangs die Afghaanse meisjes / jonge vrouwen bij Pauw & Witteman zie, dan denk ik: dergelijke prachtige mensen moet je helemaal niet weg willen sturen. Die horen hier thuis en ze maken onze samenleving alleen maar mooier, rijker en gevarieerder. Bovendien: je gaat toch geen mensen naar landen terugsturen waar ze direct levensgevaar lopen!? We moeten verdraagzaam en beschaafd blijven (of het weer worden) en we moeten ons inzetten voor de gelijkwaardigheid en bescherming van ieder mens. En het zou ook fijn zijn als de toon van onze publieke discussies weer beschaafd en respectvol wordt. De verharding in onze mentaliteit zie je helaas ook te vaak terug in woordkeuze en manier van spreken.

Wat is voor jou het allerbelangrijkste van je geloof en hoe kijk je tegen het geloof / de levensovertuiging van andere mensen aan?
Het kortste antwoord? Jezus. Mijn hoop is gericht op hem. Ik kan werkelijk geen kwaad woord over Jezus zeggen. Ik ben diep onder de indruk van zijn wijsheid, mildheid en goedheid. Maar ik vind hem ook erg stoer. Hij durfde te spreken en kon als geen ander waardig zwijgen. Ik geloof dat hij naar ons toe gekomen is om de wereld met God te verzoenen. Dit blog heet Vrijspraak. Dat betekent dat dit een stukje vrije ruimte is waar ik mijn mening en creativiteit kwijt kan en waar ik met andere mensen in gesprek kan gaan. Maar het is voor mij persoonlijk ook een verwijzing naar deze bijbeltekst: God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. (Romeinen 3:22).

Bedankt voor deze uitwisseling, Jousra. Je bent een mooi en geliefd mens en ik weet zeker dat we elkaar eens echt zullen ontmoeten. Ik kijk er naar uit!

5 gedachten over “Paul, een man die in vrijspraak gelooft

  1. Wat bijzonder dat je Jezus “stoer” noemt. In kinderbijbels, films en zondagschoolplaatjes komt dat aspect totaal niet naar voren. Zo heb ik nooit over Hem gedacht. En de vele beelden hier in Limburg tonen of een baby Jezus, een lijdende Jezus of een gestorven Jezus, met vaak een machtige (verdrietige) Maria erbij.

  2. @Irene (die ene),
    We hebben net Pasen gevierd, dat is het toppunt van de ‘stoerheid’ van Jezus wat mij betreft. Er werd hem dodelijk onrecht aangedaan en toch besloot Hij dit voor ons te ondergaan, om vervolgens keihard met de dood af te rekenen. Dat vind ik pas stoer!

  3. Ik hoorde eens dat een kind ‘Zere Jezus’ zei, in plaats van Here Jezus. Dat begrijp ik erg goed. Jezus, lijdend, zielig, sneu. Waar was dat nou goed voor?
    Het heeft wat gekost voordat ik dacht: Jezus, Leeuw, Held, sterke God. ‘Stoere Jezus’, ik geef hem door, dank je wel!
    Hartelijke groet en Gods zegen van Gretha

  4. Heel mooi!!!! wat een mooie woorden Paul! echt waar!! Weet je, ik denk precies hetzelfde over Jezus als jij alleen zie ik hem als een profeet maar de eigenschappen die jij beschrijft over hem is hetzelfde als in de Koran. Een zeer vredelievend mens! een voorbeeld en een genade voor deze wereld.
    En inderdaad, verandering begint bij jezelf! alleen dan kan de wereld veranderd worden, heel mooi!! Pfff nou sprakeloos! Je tekst aan het begin is ook zo komisch ahahahhahahaha. Moet toch zeggen dat we veel op mekaar lijken. We zullen mekaar zeker eens ontmoeten!! kijk er ook naar uit!

    Dank nogmaals!

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s