Zeeën van recht, Schrijvers voor gerechtigheid > gastblog Renske Huisman

Wat is dat toch met gerechtigheid? Overal om mij heen zie ik gebrokenheid in de wereld, dagelijks word ik ermee geconfronteerd in het nieuws. Toch kom ik niet in actie en raakt onrecht mij kennelijk niet in mijn hart zolang het niet zo dichtbij komt dat m’n straat of familie ermee gemoeid is. Aan initiatieven geen gebrek. De goede doelen staan in de rij. Als ik geld geef, doen zij het werk wel. Maar als ik eerlijk ben, trek ik vaak niet eens mijn portemonnee.

Bang dat ik iets moet gaan doen? Misschien. Bang dat ik niets kan doen? Misschien.

Sorry, vechten voor gerechtigheid staat bij mij niet hoog op de agenda. Vorig jaar verscheen bij onze uitgeverij Ark Media het boek STOP THE TRAFFIK, over eerlijke handel, over bestrijding van uitbuiting, gedwongen prostitutie en mensenhandel, over recht doen ver weg en dichtbij. Een boek dat je bewust wil maken, maar ik heb het niet gelezen. Bang dat ik iets moet gaan doen? Misschien. Bang dat ik niets kan doen? Misschien.

Soms voel ik mij er schuldig over dat ik niets doe. Maar vaak ben ik te druk met mijzelf om gehoor te geven aan het schuldgevoel. En toch werd ik vorige week opeens getriggerd door gerechtigheid…

Hoe? Nou er kwam een uitnodiging voor een GRATIS concert! Ja en dan kom ik wel in actie. Dan rij ik opeens wel 100km op een dinsdagavond om bij de presentatie van de cd Zeeën van recht door Schrijvers voor gerechtigheid te zijn. En warempel, er waren van die leuke christenen hier op afgekomen. Zien en gezien worden, netwerken. Zingen voor gerechtigheid…. Nee dat zet zoden aan de dijk zul je denken.

Maar dan… De band begint met spelen en de tekst verschijnt op het scherm. Eerlijke woorden. Geen containerbegrippen. Geen tale Kanaäns. Tekst die tot nadenken stemt. Klanken die binnenkomen. Het raakt mij. Ook ik word stil. Stil voor Zeeën van recht.

Als Lydia van Maurik zingt, schiet ik vol.

Toch blijven zij hopen, toch blijven zij zingen:
Wie kan ons scheiden van Gods liefde?
Wie trekt ons uit zijn handen weg?
Wie kan ons scheiden van Gods liefde?
Hij is bij ons en Hij troost hen.
Jezus zelf huilt met hen mee.

Schrijvers voor gerechtigheid hebben een geslaagd project. Een cd met 15 nummers vol diepgang. Niet alleen over armen, slaven en onrecht ver weg, maar juist ook bij mij om de hoek. De asielzoekers in ons land, de ouden van dagen die wij laten vereenzamen in tehuizen. Ook dat is onrecht.

Nu word ik wel geraakt. Ik moet huilen. Ik wil bidden. Ik wil gaan.
Terug in de auto zing ik zachtjes mee:

Breek ons voorzichtig voor uw gebroken wereld.
Beweeg ons steeds dichter naar uw bewogen hart.

Laat uw gezicht zien en ons uw tranen huilen.
Raakt dat dan misschien iets in ons?

Laat uw gezicht zien en ons uw tranen huilen.
Maak dat dan misschien iets los in Nederland?

Renske Huisman-de Moes

7 gedachten over “Zeeën van recht, Schrijvers voor gerechtigheid > gastblog Renske Huisman

  1. Mooie ‘impressie’ van een poging tot ‘expressie’ van een ‘realistische visie’ op bijbelse gerechtigheid.
    En weer moet ik denken aan de toespraak van Bono bij het Prayer Breakfast van enkele jaren geleden. ‘Geen barmhartigheid, maar gerechtigheid.’ O.a. hier te beluisteren:
    http://godisindestilte.blogspot.com/2011/02/is-u2-een-christelijke-band.html

    Schitterend!

    Ook dit, Schrijvers voor gerechtigheid, mooi initiatief. Hoop op erkenning, herkenning, navolging. Kerkbreed.

  2. Dat CD-tje ga ik bestellen voor Crossroads boekentafel. Zag daar nota bene onze ex-voorganger Gerard Kelly op het filmpje. Dan moet het wel een goed project zijn. 🙂

    Boek ‘Stop the Traffik’ heeft mijn dochter gelezen. Ga ik niet doen, want bij dat soort dingen denk ik altijd, de realiteit zal nog veel erger zijn dan in zo’n boek beschreven en ik hecht aan mijn nachtrust. Maar dan, het geweten knaagt vanwege het nietsdoen en dat gaat eveneens ten koste van de nachtrust.
    Dilemma’s te over dus en je intro is me daarom uit het hart gegrepen. ‘Heel herkenbaar’ zeggen we in de bloggerswereld. 🙂

    Tja, en wat doen die bloggers eigenlijk zelf? Uitgezonderd de eigenaar van dit blog dan.
    Ik zie een tendens bij christenen op internet dat ‘we’ steeds aardser en horizontaler worden. Tenzij je John Piper heet of Max Lucado voor mijn part (die volg ik nog niet), is het bijna niet vol te houden (alleen) te spreken over je geloof. Je moet iets doen. Armenprojecten en missionaire churchplanting scoren goed. Maar ja, dan moet je je wel een beetje postmodern profileren naturlijk, anders ben je nog niet van deze wereld. Water bij de wijn doen dus en tegelijkertijd die ‘orthodoxe’ christenen beetje subtiel veroordelen. Vanwege het gesignaleerde ‘nietsdoen’ is het indirect geven van een schuldgevoel een klein kunstje. Maar wat doen die ‘andere’ christenen? Goed geraden, die gaan gewoon elke dag naar hun werk. Zijn moe en hebben zo hun eigen sores. Die moet je vooral niet boos maken, want stemvee is handig en hun geld kunnen we ook goed gebruiken. Al dan niet voor ‘onze’ projectjes.

    Sorry Paul en Renske, voor deze wellicht wat cynisch overkomende reactie. Het zal m’n bui wel zijn. Ook ik ben een zondaar in need of savation.

  3. @paul miller

    thanks voor je mooie reactie, welliswaar cynisch, maar je bui herken ik. Vraag is wat kunnen we met zo’n bui?
    Ik proef een kleine/goede boosheid? En wellicht een beetje verslagenheid/onverschilligheid? dat zou jammer zijn. Maargoed, herkenning is t halve werk right?

    Maar vertel eens iets meer over hoe nu verder?

    1. Er is geen enkele tegenstelling tussen geloven en doen. Er is wel een tegenstelling tussen geloven en niet doen.

      Opkomen voor kwetsbare mesen is geen hobby van een paar christenen met te veel vrije tijd. In het filmpje wordt door Antonie gezegd: “Rechtvaardigheid is geen roeping maar een opdracht” en zo is het.

      Wat je kunt doen? Misschien moet je eerst eens van jezelf leren houden. Dan de liefde van de Schepper in een ander terugzien en zijn woede in je hart toelaten als zo iemand onrecht aangedaan wordt. De stap naar actie is dan niet groot, het doel niet buiten je bereik. Het is een logische stap in de juiste richting. En Iemand loopt voor je uit. Hij is er al.

Zeg iets terug op Vrijspraak

