Dicht eens over deze dame in het dakraam…

Dit is een uitdaging aan alle poëtische geesten die toevallig naar dit blog zijn komen zweven. Of misschien is het helemaal niet toevallig en moet je hier gewoon zijn? Hoe dan ook, laat je inspireren door deze dame die de wereld bekijkt vanuit haar hoog verheven positie. Welke woorden en gedachten dicht jij haar toe? Leef je uit…
Ben je geen dichter? (Dat weet je nooit zeker…) Een kort verhaal is ook welkom. Laat je creatieve bijdrage achter in de comments. Heb je een langer verhaal? Mail naar abspoel at gmail dot com.

17 gedachten over “Dicht eens over deze dame in het dakraam…

  1. hoog in de kerk
    kijk ik neer op de wereld
    wat zien de dingen er zo
    mooi en nietig uit

    straks weer met mijn voeten op de grond
    waar ze thuis horen

    ik weet het wel hoor:
    de kerk is geen uitkijkpost

  2. moet ik echt
    die vlecht
    weer helemaal zelf naar buiten werken?

    en welke prins
    zal daarginds
    mijn haar betasten met zijn vlerken?

    ik ben het zat
    en weet je wat
    ik beëindig m’n goede werken

    ik knip ‘m af
    die haren straf
    en kan dan ongestoord thuiswerken

  3. nieuwsgierigheid
    naar de drukte
    drukte van het geloof

    hoog van boven
    alle mensen in het oog

    thuisbasis
    geeft de veiligheid
    veiligheid voor nieuwsgierigheid

  4. Ik sta hier en ik wacht bij het raam. Het vuur in de haard knispert zacht, de bomen wuiven in de wind.
    Ik blijf wachten, ja dat is gaaf, op Paul de fotograaf.

    Wat zal hij schieten, misschien wel niets.
    Is Paul het vergeten of misschien wel niet.
    Weet hij nog waar ik woon dit jaar, misschien is hij wel verdwaald.

    Ik zit voor het raam en kijk naar de maan. Ik moet nog even wachten en dan komt hij eraan.
    Dan krijg ik fotoos die hij bezorgt via zijn mail.
    Ik wacht op Paul, waar komt hij vandaan misschien uit de vorige laan.

    Ik fluister heel zachtjes zijn naam, ik wacht al een tijd het duurt al zo lang.

    Jaaa daar is hij.

  5. Zojuist
    beneden
    met beide benen
    op de grond
    keek ik omhoog
    keek op
    naar de toren
    die verwees
    naar nog hoger

    tot mijn verrassing
    was de deur
    naar de toren
    gewoon open

    zo liep ik
    stap voor stap
    tree voor tree
    hijgend
    steeds
    stijgend
    omhoog
    tot hier

    nu geniet ik
    hier
    heel alleen
    van wat ik zie
    de huisje-
    boompje-
    beestje-
    huisjes
    met alle
    drukke
    mierenmensjes
    in hun doenerijtjes
    slavernijtjes

    en sta ik
    hier
    los te zweven
    tussen hemel
    en aarde

    wat zal ik doen?

    nog hoger
    en verder
    dan voorbij

    of toch lager
    terug
    naar alles
    wat er lijkt te zijn

    of hier blijven
    tot iemand me gaat missen

    ach
    ook dit
    is een moment
    opname

    en er valt niet
    te ontkomen
    aan kiezen

  6. Kleur een gelaat gekregen

    Tussen verschoven steen
    en een geopend hart
    vormen grijze muren en het dak
    kleurloos afgebakende ruimte
    voor een woord dat even sprak
    en toen weer doofde
    En jij
    kliefde het zwart wit
    uit de barst ontsproot hoop en stem
    kleur een gelaat gekregen
    scheurt de grauwheid open
    luistert en spreekt de maker
    en doet het hart geloven

  7. Is het eenzaam hoog daarboven
    Kijk je minzaam op me neer?
    Dame, wil je wel geloven
    Dat ik soms jouw plek begeer?

    Hoog verheven boven alles
    Niet gehinderd in je zicht
    Eenzaam in je zolderraampje
    Zonder lach op je gezicht

    Ja, je uitzicht is veel beter
    Dan wat ik hier voor me zie
    Tussen mensen van twee meter
    Zie ik heel dat schouwspel niet

    Laag sta ik hier tussen voetvolk
    ‘k Haal je met mijn lens dichtbij
    Kijk je even naar beneden
    En heb je dan een lach voor mij?

      1. Ha! Yentl heeft een lach voor mij! Even terug lachen 🙂

        En ook een 🙂 voor alle andere grappige, gevoelige en geinspireerde blogdichters… Er kan nog meer bij!

  8. Met je neus in de lucht
    Met je neus in de wind
    -zucht-
    Droom mijn kind
    Droom dat je hoog in de wolken
    Het leven weer vindt

    Met je hoofd in het licht
    Met je hoofd in de wind
    -zicht-
    Droom mijn kind
    Droom dat je hoog in de wolken
    Het zonlicht steeds vindt

  9. allles glijdt naar beneden
    de blik van de dame
    een kerk zonder zeden
    voor allen
    die nog durven kijken
    resten beneden
    enkel lijken
    met je ogen dicht
    in het zonlicht kijken
    dat is pas cool
    alles wat boven je is
    geeft je een goed gevoel

  10. Wat sta je daar zo eenzaam
    Zon en wind spelend
    Met je lange gouden haar
    Kijkend uit het zolderraam

    Nu slechts nog wat dromen
    De wind nam je mee
    Geen tijd voor goodbyes
    Je tijd was gekomen

    Aan het begin van je reis
    In al je pijn en verdriet
    Laat Gods tranen je de weg wijzen
    Naar een hemels paleis

  11. Zij had hem al lang gezien
    met groothoeklens en GigaBits beschikbaar
    om te onthouden een meesterlijke foto.

    Daarom, ja om niets anders had zij honderd treden getrotseerd
    honderd kleine stapjes maakten haar prinses
    in een koepel boven grijze muren.

    Hij zag haar guitig kopje turen
    en in een flits van levendige dame boordevol ideeën
    naar een verstilde compositie van pixels, pixels,
    pixels hier getoond.

    Het kon haar bekoren.

  12. Wat maakt het uit

    O liefste ik wat maakt het uit
    Hoe hoog ik klim
    Hoe laag ik zink
    Die afstand tussen
    Ik en mij blijft gelijk
    Zoals voorheen

    O liefste ik
    Wat maakt het uit
    Of ik klim tot aan de hoogste top
    Of zink tot in het diepste grint
    Van elke centimeter weet ik toch al
    Het verschil

Zeg iets terug op Vrijspraak

