Samen in de wachtkamer

Maar als wij hopen op wat nog niet zichtbaar is, blijven we in afwachting daarvan volharden. De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten. (Romeinen 8:25,26)

Het geloof van anderen kan intimiderend zijn. Je hoort soms iemand praten over God, het hiernamaals en grote levensvragen alsof er een soort glasvezelkabel tussen hemel en aarde gespannen is. Mocht iemand zo’n directe aansluiting hebben, geef dan alstublieft de contactgegevens van het internetbedrijf door, want ik wil ook zo’n kraakheldere verbinding met Boven!

We vernemen gelukkig wel regelmatig iets van God. Soms maakt Hij zijn wil onmiskenbaar duidelijk. In een preek. Door een bijbeltekst. Misschien door middel van een impuls, een gedachte waarvan je gewoon zeker weet dat hij je door Gods Geest ingegeven is. Mysterieus blijft het. Maar laten we eerlijk zijn, we horen de stem van God niet zo duidelijk als de stem van ons navigatiesysteem in de auto. We moeten ons vaak in stilte afzonderen, zorgvuldig op de Zender afstemmen, de ruis van de lijn halen door eerst aan God te vertellen wat ons dwars zit, of door eerlijk de dingen op te biechten die de verbinding in de weg kunnen staan.

We hebben geloofszekerheid. Dat wil zeggen: we zijn ervan overtuigd dat als wij Jezus volgen, we niet bedrogen uit zullen komen. De hemel is er. God bestaat. Er is een toekomst waarin pijn en verdriet  eeuwig tot het verleden zullen behoren. Maar zover is het nog niet – we zitten nog samen in de wachtkamer.

Wij hopen op wat nog niet zichtbaar is, maar blijven in afwachting daarvan volharden. Volhouden. Moedig blijven. Ons geloof bewaren en delen. Is dat gemakkelijk? Nee, dat is het zeker niet. En daarom hebben we de gemeenschap van gelovigen zo hard nodig. Onze reisgenoten, de mensen die voor ons als Jezus willen zijn – ze zijn onmisbaar in de strijd. En wij, eenvoudige gelovigen, willen zo ook voor anderen zorgen. We hebben onze Reisgids. We hebben een Navigator die spreekt met woordloze zuchten: de Bijbel noemt Hem de heilige Geest.

Geschreven voor Preek door de week van De Meerkerk

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s