God achter de draaideur / Simple Church

Door een draaideur ging ik de Saint Paul’s Cathedral in Londen binnen. Ik was er nog nooit geweest. Op de draaideur stond: “This in none other than the House of God, this is the Gate of Heaven.” Nou, nou, dacht ik, dat mag wel wat minder. Het is een imposante kerk, maar het Huis van God en de poort van de Hemel? Werkelijk?

Achter de draaideur mocht je voor 12 pond een kaartje kopen. Het voordeel van draaideuren is dat je ook weer heel snel gratis buiten staat.

Deze woorden sprak Jakob nadat hij in een visioen een ladder naar de hemel had gezien: ‘Wat een ontzagwekkende plaats is dit, dit is niets anders dan het huis van God, dit moet de poort van de hemel zijn!’ (Genesis 28:16) Zonder deze uitleg is de tekst op de draaideur verwarrend. En met die entreeprijs erbij krijg je helemaal een verkeerde indruk van Gods goede genade.

‘Betel’ werd de naam van Jakobs Simple Church. Hij sliep daar met zijn hoofd op een steen, een luxe die Jezus later niet had. Jezus – Hij was pas echt Simple Church! Overal waar Hij kwam was God aanwezig. Hij brak zijn tempel af en op in 3 dagen tijd. Nou ja, echt simpel is dat niet. Bij nader inzien is het erg ingewikkeld. Onvoorstelbaar duur. Ongelofelijk gratis.

Column geschreven voor Geloven in de Stad

3 gedachten over “God achter de draaideur / Simple Church

  1. Ik heb het wel eens anders meegemaakt…in de mooie wijk Frari in Venetie liep ik op een kansloze dag de Frarikerk binnen.Totaal verscholen in n hoek tegenover een cafeetje waar ik mijn ontbijtje had genuttigd…Ik dacht he! Das een lief kerkje! Even naar binnen….De meest serene, senange sfeer ooit gevoeld….Niemand binnen.Niemand buiten…bizar. Ik liep een tijdje rond heel sereen te wezen en toen keek ik naar beneden. Ik stond met mijn slippertjes op het graf van mijn o zo geliefde componist Claudio Monteverdi.

Zeg iets terug op Vrijspraak

