Gezegend met een ander zicht

Ik ben gezegend met een ander zicht
Een vreemde invalshoek
Ik zie de schaduw en het licht
Soms lijkt dat wel een vloek

Ik zie de tegenstrijdigheid
De botsende contrasten
Ontwijk graag de partijdigheid
Die mij slechts kan belasten

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet
Dat is mijn brede kijk
Maar wie zich in details verliest
Die geeft mij ongelijk

Misschien vind jij mij arrogant
Dat gat kan ik niet dichten
Ik vind het uitzicht interessant
En zie graag vergezichten

Soms word ik hier als ranke spits
Vrij pijnlijk fijngeknepen
Voel me dan lelijk klem gezet
Miskend en onbegrepen

Zoom in, zoom uit, verruim je blik
Ontdek de hele breedte
Maar denk je: hij is niet goed snik
Dan moet je ’t zelf maar weten

WYSIWYG – je krijgt wat je ziet

5 gedachten over “Gezegend met een ander zicht

  1. Je ligt misschien wat dwars en kijkt dan anders tegen zaken aan
    maar ach, dat is de crux van ’t bijbelse verhaal;
    een christen is nu eenmaal niet-normaal
    die ziet bij uitstek juist het onzichtbare, kansloze, onbetekenende en verworpen staan..

  2. Hoe te reageren als je zo persoonlijk wordt?
    Veel mensen herkennen zich juist goed in wat je schrijft, dus dat ‘ander zicht’ valt wel mee. Je kunt tal van dingen goed in je opnemen en duidelijk benoemen, dat is zeker waar.
    In mijn beleving ben je beetje Vredestichter en daarmee, als ik me niet vergis, zalig verklaard. Ja, je hebt ongetwijfeld iets Pauselijks. 🙂 Staat daarmee boven de partijen en preekt, sust, bemoedigt een ieder die rent en struikelt op zijn/haar pelgrimsweg. En ach, die details? Die komen toch terug in je mooie fotografie?

  3. Dank voor je aardige woorden. Mijn zaligverklaring komt van boven. Maar ik maak me geen illusies. Feilbaar mens met tal van tekortkomingen. De Meester Timmerman heeft nog heel wat schaafwerk te doen.
    Verder moet je dit ook weer niet te zwaar opnemen. Ik laat mijn woorden los, geĂŻnspireerd door de foto die ik in Londen maakte van een kerk in het nauw, een spits als Fremdkörper. Daar herken ik veel van mezelf in. En ik maak nogal eens mee dat mijn manier van kijken (sterk associatief en ongeordend) heel lastig kan zijn voor mensen die veel specifieker en gestructureerder waarnemen. Dat moet je ALLEBEI je best doen om elkaar beter te begrijpen. Dit gedicht probeert mijn manier van kijken uit te leggen aan mensen die andere gaven en zienswijzen hebben. Soms spreek ik in beelden omdat een woordenvloed niet alles zegt. Met al mijn verbale talenten lukt het me soms toch me onbegrepen te voelen. Mensen zijn nu eenmaal heel verschillend en mijn eigenzinnige manier van waarnemen roept niet bij iedereen direct herkenning op. Ik moet ook mijn best doen en proberen een ander te begrijpen. Heel vaak heb je allebei gelijk maar perceptie is iets heel persoonlijks. Soms DENK je dat je elkaar begrijpt… Met een foto kun je laten zien hoe jij naar de wereld kijkt. Dat vind ik zo mooi aan mijn fotografiehobby. Het geeft een extra expressiemogelijkheid aan een man met te veel tekst. It is just me – WYSIWYG

  4. Whatever the reason or result, you truly are a man proned to filling the gap, whether it be in words or pictures.

    Je wilt ook verschillen tussen mensen en visies overbruggen. Je begrijpt dat ik daarvoor naar de Bergrede van Jezus verwees. Gelukkig zijn we als mens allemaal verschillend. Mijn vader zei vroeger, als wij als (4) kinderen weer eens ruzie hadden thuis: “er gaan vele makke schapen in een kooi.”
    In de christelijke wereld doen we vaak aan ‘waarheidsvinding’, maar wie dat doet ten koste van geduld, liefde, tolerantie en gebrek aan inlevingsvermogen, schiet zijn doel voorbij. Ik geloof in de waarheid en die ‘staat’ eigenlijk altijd in het midden, nameijk het Kruis. Het ‘ligt’ er maar aan hoe je dat bekijkt. Altijd leerzaam om – vanuit jouw specifieke cameravisie – je daarover te ‘horen’ preken en schrijven.

    And by the way, ik neem je woorden altijd serieus, zelfs als het over Paul Abspoel gaat. 🙂

Zeg iets terug op Vrijspraak

