Letterlijk onbeschrijfelijk – Ethiopië dag 3

Mijn derde dag in Ethiopië was een zondag. De man die mij en de hele omgeving van dit hotel al om 5:30 uur wakker zingt, is niet een moslim geestelijke maar een Ethiopisch orthodox christen. In mijn oren klinkt het als Arabisch gezang vanaf een minaret. Zo kun je je dus vergissen.

Het bleek dat de kerkdienst niet Engelstalig was. We wilden graag een levendige ‘full Gospel’ dienst meemaken en dat is in ieder geval gelukt. De Geest spreekt alle talen, maar mijn Amhaars is sinds vrijdag nog niet echt verbeterd.

We kregen wat we hadden kunnen verwachten: een levendige dienst met zang en dans (eerst heel ingetogen maar daarna zeer uitbundig), proclamatie van het Woord, vurige gebeden (amen is hier meestal nog NIET het eind van het gebed) en nog wat opmerkelijke gebeurtenissen die je in een charismatische kerkdienst kunt verwachten. Voor mij is het een dubbele cultuurschok als Nederlandse baptist. “Doe maar normaal” is niet de lijfspreuk van Afrikaanse pinksterchristenen. Laten we het zo maar samenvatten.

Maar wat me bij dit alles enorm aansprak is de intensiteit, de beleving en de geestkracht. In dit land is de economie op sterven na dood, maar het geloof is springlevend. Ik vrees dat dit voor ons, nuchtere Nederlanders, een spiegel van onze werkelijkheid is.

Is iedereen hier arm? Nee, zeker niet. Vanavond aten wij in een traditioneel Ethiopisch restaurant en dat zat vol met welgestelde, piekfijn geklede inwoners van Addis Abeba. De prachtige kleding en de parkeerplaats vol mooie auto’s maakten wel duidelijk dat geld verdienen niet voor elke Ethiopiër onmogelijk is.
Je ziet heel veel bedrijvigheid. De mensen hebben wel een handelsgeest. Maar je komt ook veel mensen tegen die letterlijk hun hand op moeten houden.

De troosteloosheid van sommige wijken is echt om wanhopig van te worden. Ik kon het vanmiddag eerlijk gezegd niet goed verdragen. “De hel bestaat en ik rijd er nu in een Toyota- busje dwars doorheen…” dacht ik op een bepaald moment. Het is letterlijk onbeschrijfelijk. Ik zal morgen hopelijk iets van m’n gevoelens over kunnen brengen in het 3e deel van mijn videodagboek. Daarvoor moet ik (met behulp van mijn luid zingende geloofsgenoot) vroeg uit de veren. Omdat ik dan de rust heb om – na een nacht slapen – mijn indrukken te verwoorden, maar ook vanwege een zeer praktische reden: ’s ochtends vroeg is er meer plek op het draadloze internet van dit hotel. (Mocht je binnenkort toevallig in de buurt zijn en wil je gratis meesurfen, het wachtwoord is Engels voor draadloos. Meer verklap ik niet).

Nu naar bed, morgen naar Nazaret. Niet de gelijknamige plaats in het Heilige Land (of het zou het Heilige land van de rastafari moeten zijn – dan zit ik nu dus in zekere zin in hartje Jeruzalem), maar een plaats die op een paar uur rijden van Addis Abeba ligt.

Anyway. Het was opnieuw een bijzondere dag en het is goed dat ik ook dat videodagboek heb. Ik type deze tekst namelijk met mijn wijsvinger op het schermpje van mijn iPhone. Dat gaat wel, maar een laptop was wel erg handig geweest.

Morgen meer!

5 gedachten over “Letterlijk onbeschrijfelijk – Ethiopië dag 3

  1. Hoi Paul,
    we weten allemaal van het bestaan van krottenwijken, maar zolang het een ver van mijn bed show is… Het is schrijnend dat de economische en geestelijke situatie zo tegengesteld met Nederland,waar het egoisme steeds prominenter aan de macht is.

  2. Dank Paul, voor je treffende relaas. Helemaal het moment waarop je aangeeft door “hel” te gaan, terwijl je voor “hun vegrippen” door de normale leefmostandigheden van deze mensen gaat! Ik zit hier met kippenvel en realiseer me hoe verwend wij hier zijn! Dank voor de relativering…. Groet Anita

Zeg iets terug op Vrijspraak

