Hoopvolle tekens – Ethiopië dag 4

Het wi-fi symbooltje staat keurig linksboven in het scherm van mijn iPhone – twee van de drie streepjes zijn zichtbaar. Samen vormen zij een hoopvol teken: Internetverbinding!
Maar helaas, schijn bedriegt. Het draadloze internet van hotel Dire International is zo dood als een pier. Geen mail, geen Facebook of Twitter, geen nieuwe tekst op mijn blog.
Ik schrijf deze woorden op het tekstverwerkertje van mijn iPhone, in de hoop dat ik binnenkort in staat zal zijn ze op mijn blog te plaatsen.
Het is 04:42 uur. Het is stil in het hotel en ik lig in een comfortabele hotelkamer in Nazareth, Ethiopië. Gisteren nam ik een nieuwe aflevering van mijn videodagboek op (hopelijk snel te zien op YouTube). Vanaf het balcon van mijn hotelkamer kan ik verderop kleine huisjes van golfplaten zien. Op slechts een paar vierkante meter wonen gezinnen in deze krotjes. Deze mensen zouden graag in zo’n comfortabele hotelkamer willen slapen, maar zij delen hun bed met meer familieleden en ze mogen blij zijn als het binnen droog blijft. De enorme ongelijkheid in de wereld is pijnlijk zichtbaar in Ethiopië.
Dit land is prachtig, de mensen zijn over het algemeen vriendelijk (en gracieus – de jonge vrouwen zien er prachtig uit, ook als ze door de slums lopen!) maar Ethiopië is een land met schrijnende armoede en grote misstanden.

Gisteren (maandag) waren we te gast bij een van de Compassion sponsorkinderen. Het meisje was vrij willekeurig van de schoollijst geplukt, haar verhaal is het verhaal van miljoenen kinderen in Afrika.
In het piepkleine huisje woont het meisje met haar oma en overgrootmoeder. Er is ook een jonge ‘oom’ aanwezig, een knappe jongen van een jaar of zeventien. Hij staat bescheiden in de deuropening en ziet hoe een paar goedgeklede en weldoorvoede Nederlandse mannen en vrouwen een plekje op de houten bankjes innemen. In het huisje is het donker. Er is geen echte vloer, het papieren tafelkeedje is doorweekt van regenwater, oma en overgrootmoeder zitten in een hoekje met door het leven getekende gezichten. Het meisje zit tussen ons in, verlegen weggedoken.
Ze doet het heel goed op school. Net als haar jonge oom wil zij later dokter worden. Haar vader is een aantal jaren geleden overleden, haar moeder daarna. AIDS is de naam van de vloek die dit kleine meisje indirect getroffen heeft. Maar zij is gezond en leergierig, zij wordt geholpen met onderwijs en voeding, zij heeft echte kansen, al zal ze ervoor moeten vechten. Ik zie hoopvolle tekens, en hoop en bid dat deze echt in praktijk tot structurele verbetering van de levensomstandigheden van deze mensen zullen leiden. Ik wil daarin geloven!
In dezelfde bedompte ruimte zit een mooie jonge vrouw in een onwaarschijnlijk smetteloze witte jurk. Ook zij was ooit een Compassion sponsorkind, maar nu is zij sociaal werker. Ze belichaamt de hoop van het kleine meisje, ze is het zichtbare bewijs dat verandering werkelijk mogelijk is.

De aanpak van Compassion werkt. Werk nauw samen met plaatselijke kerken, focus op de meest kwetsbare kinderen en geef hen de gezondheid, kennis en weerbaarheid om de toekomst aan te kunnen.
De mensen worden hier niet oud in levensjaren. Ze worden wel jong oud door tropenjaren, door de zwaarte van hun levensomstandigheden. Je ziet aan hun gezichten dat het bestaan vaak ondraaglijk hard is. Maar je ziet ook hun dankbaarheid en hun rotsvaste geloof. Ze hebben reden om te hopen dat hun kinderen het beter zullen hebben omdat zij met hulp van anderen gevoed en geschoold zijn. Tussen alle ellende in zijn dit de lichtpuntjes.
We lieten wat cadeautjes achter en namen veel beelden en indrukken mee. Zodra ik weer een echte internetverbinding heb zal ik de woorden en beelden met jullie delen. In de hoop dat ik hier jullie ogen en oren mag zijn en dat je via mijn verslag een indruk krijgt van het leven in Ethiopië en van het mooie werk dat Compassion via locale kerken en hun scholen doet. Levensbelangrijk werk dat absoluut onze steun verdient!

Zeg iets terug op Vrijspraak

