Ieder één boom, samen een bos! – Ethiopië dag 6

“Bomen planten” stond er vandaag ondermeer op het programma. Voor een uitgever is het wel gepast om eens een boompje te planten – al kan ik daarmee geen compensatie geven voor al het bedrukte papier…
De boom die ik plantte heb ik de “Paulusboom” genoemd. Ik dank mijn naam aan deze ijverige verkondiger van Goed Nieuws en ik neem graag een voorbeeld aan hem. In een wereld vol zorg en moeite wil ik wat liefde, licht en hoop verspreiden.

Een jonge boom, dat is een teken van hoop. De regen kwam met kracht naar beneden nadat wij ons (symbolische) bomenplantwerk gedaan hadden; ik zie dat graag als bijval uit de hemel. Ik bid dat de bomen tekens van genade zullen zijn, dat zij troost en beschutting mogen bieden aan de kinderen die in hun schaduw opgroeien.
“You don’t plant a tree, you plant a child”, zei een prachtige, oudere Afrikaanse man tegen ons. Woorden die ik bewaren wil. De kleine kinderen van Ethiopië lijken soms gedachteloos ‘gezaaid’ door vaders die wel de vrouw begeren, maar niet de zorg en verantwoording voor moeder en kind op zich willen nemen.
Elk verhaal zal anders zijn, vaders zijn niet altijd afwezig en misschien vluchten zij wel weg uit wanhoop – ik kan er niet over oordelen. Maar mij valt op dat het overwegend de dappere vrouwen van Ethiopië zijn die zich met alles wat zij hebben inzetten voor het welzijn van hun kinderen. Enkele van hen kunnen nu ondersteund worden door Compassion’s Child Survival Program, maar de nood is enorm en er kan nooit genoeg gedaan worden om deze mensen te helpen.
Wat doe ik, wat doe jij om vanuit onze rijkdom deze vrouwen en kinderen te helpen? Er is een mentaliteitsverandering in dit land nodig. Jongens moeten leren om vrouwen te respecteren en te beschermen. Zij moeten vaders worden die voor hun kinderen en vrouwen willen strijden.
Ook meisjes moeten horen dat zij waardevol, gewenst en geliefd zijn. Zij moeten weerbaar worden door goed onderwijs en verzorging, zodat zij niet – als hun moeders – in een hopeloze situatie belanden. Maar hoe bereik je dat?
We komen allemaal royaal in actie als zich ergens ter wereld een ramp voordoet. Dat is prijzenswaardig. Maar ik heb in deze dagen gezien dat het strategisch goed is om met de hulp bij de kleinste, meest kwetsbare mensen te beginnen. Ze zijn als die pasgezaaide boompjes, mooi, klein en kwetsbaar. Maar als zij omringd worden door liefde en zorg, gevoed en beschermd worden, dan zullen zij krachtig opgroeien.

Ik heb nog één dag te gaan in dit bijzondere, prachtige, verschrikkelijke, hartveroverende, chaotische land. Maar ik zal een stem zijn voor de zwakkeren. Ik zal mensen in ons ongelofelijk rijk gezegende land met liefde wakkerschudden om iets te doen voor de kwetsbare kinderen. Steun Compassion of één van de andere organisaties die over de kennis, mensen en middelen beschikken om strategische, duurzame hulp te bieden. We zijn NIET machteloos. Ik plantte vandaag één boompje, maar samen kunnen we een bos van geloof, hoop en liefde laten groeien in het hart van Afrika.

2 gedachten over “Ieder één boom, samen een bos! – Ethiopië dag 6

Zeg iets terug op Vrijspraak

