Afscheid van Afrika – Ethiopië dag 7

Slechts één week, maar het lijkt wel of we veel langer in Ethiopië zijn geweest. We hadden een druk, enerverend programma en we hebben heel veel grote en kleine mensen gezien. Wat een land… Waanzinnig mooi, absurd chaotisch, totaal overrompelend.

In mijn videodagboek geef ik een persoonlijk verslag in woord en beeld. Op mijn camera, en op de kleine externe harde schijf die ik als backup heb meegenomen, staan héél veel foto’s. Ik moet een selectie maken, maar ik wilde deze week zoveel mogelijk vastleggen zodat ik op allerlei manieren het mooie werk dat Compassion hier door locale kerken doet onder de aandacht kan brengen. Ik heb heel erg mijn best gedaan en vrijwel elke minuut van deze trip optimaal benut.
Niet alleen mijn iPhone, fotokaartje en externe hard disc staan bol met beelden, mijn hoofd en hart zitten ook vol. Ik zal tijd nodig hebben om alle indrukken te verwerken. Bij mij lukt dat het beste door te schrijven en te delen. Dank je wel dat je naar mij luisteren wilt!
In het gezelschap van deze ondernemersreis was ik een vreemde eend. Maar zo heb ik me toch niet gevoeld. We hebben elkaar in een week tijd van dichtbij mogen meemaken en daar heb ik bijzonder van genoten. De teamleiders van Compassion, zowel uit Nederland als Ethiopië, hebben voortreffelijk werk gedaan. We hebben verdrietige en vrolijke, hartverscheurende en humoristische, hopeloze en hoopgevende dingen met elkaar meegemaakt.
David Ros, een van de ondernemers, vatte zijn indrukken treffend samen in één woord: puinhoop. Maar daarbij moet de laatste lettergreep van dit woord wel positief worden opgevat. Wij zijn mensen van geloof, hoop en liefde. Wij kunnen niet bij de pakken neerzitten. Wij hebben hoop voor Afrika en voor deze wereld. Soms tegen onze eigen waarneming en gevoelens in: hoop die uitstijgt boven het puin.
Wat geeft ons hoop? God geeft ons hoop. Compassion geeft ons hoop omdat zij kinderen uit armoede bevrijden in Jezus’ naam. De kerk – ook die van dit land – geeft ons hoop. Jazeker, de kerk bestaat uit feilbare mensen die verschrikkelijk de fout in kunnen gaan. Ik hoef geen voorbeelden te geven, je kent ze zelf wel. Maar denk God en de kerk weg in Ethiopië en je houdt niet veel anders dan puin over.
Moet je gelovig zijn om dit werk te kunnen doen? In zekere zin wel. Het is inspirerend en troostend om in God te geloven – vind ik. Ook met mijn onbeantwoorde vragen, frustraties en wanhoop ga ik naar God. Ik heb wel vragen en klachten, maar ik kan ze gelukkig adresseren. Wij leven niet in een zinloos, hopeloos heelal. De schoonheid en de liefde winnen het van de lelijkheid en de haat. Geloof is veel sterker dan ongeloof. Vraag het de Afrikanen, sceptische, zelfverzekerde Nederlanders! Hun economie is dood, maar hun God is groot. Bij ons is het andersom.

Maar wat je geloof of overtuiging ook is, doe alsjeblieft iets voor de allerzwaksten in deze wereld. Deel je rijkdom, je liefde en geluk en je zult er niet armer van worden.

Wat deed ik hier? Ik wilde jullie ogen en oren zijn. Kuifje in Afrika – ik vind het prima. De anderen gaan ook enthousiast terug. Veel teamleden hebben hun eigen sponsorkind of sponsorstudent ontmoet. Keer op keer ontroerende en hoophevende momenten. Onze sponsorkinderen (van onze kerk en van ons gezin) leven niet in Afrika maar in Azië. Ik schaam me er nu voor dat ik hen vrijwel uitsluitend financieel gesteund heb. Geld geven is te gemakkelijk. Hoop geven is moeilijker, maar uiteindelijk nóg belangrijker.

20110527-064630.jpg

3 gedachten over “Afscheid van Afrika – Ethiopië dag 7

  1. Hoi Kuifje!
    Welkom terug, ieder woord is oke dat je schreef.
    Het woord ‘puinHOOP’ is zeer treffend en zegt veel. Ben blij met je goede ervaringen, we spreken elkaar snel…

  2. Hoi broer! Fijn, dat je op een positieve noot kan eindigen en gezond bent gebleven. We mailen wel als je weer thuis bent.

  3. Wij leven niet in een zinloos, hopeloos heelal. De schoonheid en de liefde winnen het van de lelijkheid en de haat. Geloof is veel sterker dan ongeloof. Vraag het de Afrikanen, sceptische, zelfverzekerde Nederlanders!

    🙂

Zeg iets terug op Vrijspraak

