Ezels en andere tegenliggers

Bijna 3.000 foto’s in 1 week. Ja, dat is erg veel. Maar ik had met gemak het dubbele aantal kunnen schieten, zoveel bizarre, mooie, schokkende en grappige dingen zag ik in Ethiopië. Natuurlijk zijn er situaties die wij opmerkelijk vinden, terwijl ze in de ogen van Ethiopiërs doodnormaal zijn. Ik maakte een foto van een stuk golfplaat en hoorde een voorbijganger schamper lachen. Een lelijke golfplaat, zoals er miljoenen zijn. Maar ja, ik zie er dus een stilleven in…

Alles wat bewegen kan gaat over de weg heen. Toeteren is net zo gebruikelijk als bij ons richting aangeven.

En dan het verkeer. De vlucht van en naar Ethiopië was ralaxed. We vlogen met Lufthansa van Schiphol via Frankfurt naar Addis Abeba. Op het vliegveld van Addis mocht ik geen foto’s nemen, maar de hele rij ambtenaren achter een stel wankele tafeltjes die nauwkeurig de passen controleerden en visa verkochten werkten al op mijn lachspieren. En in zeven dagen tijd hebben we in de auto ook wel plezier gehad om de manier waarop Ethiopiërs deelnemen aan het verkeer. Alles wat bewegen kan gaat over de weg heen. Toeteren is net zo gebruikelijk als bij ons richting aangeven. Verkeer van links krijgt voorrang, terwijl iedereen rechts rijdt. Als je voetgangers ziet lopen, rem je niet, maar gebruik je je claxon. Tegenliggers ga je met volle vaart tegemoet – in de hoop dat jij sterkere zenuwen hebt dan de ander.

Omdat we het op een gegeven moment echt te gevaarlijk vonden worden, gaf een van de reisgenoten aan dat we liever iets later op onze plek van bestemming zouden arriveren. Liever geen haast en in één stuk bij het hotel komen, dan betrokken raken bij een verkeersongeval. Opgenomen worden in een Ethiopisch ziekenhuis lijkt me geen pretje. In een week heb ik slechts één keer een ambulance gezien.

Wat zag ik nog meer? Kijk zelf even mee. Het is een selectie van foto’s die ik door de ramen van de Toyotabusjes heb gemaakt.  Kijk hierboven eens naar dat jongetje dat tussen het verkeer door even oversteekt. Er vallen veel doden in het verkeer – daar is niets grappigs aan te ontdekken. En autowrakken worden niet weggehaald – ze worden langs de kant van de weg achtergelaten of bij een handige knutselaar voor de deur gesloopt. Overal zie je mannen sleutelen aan busjes, vrachtauto’s en tuk-tuks. Dikke roetwolken komen uit de uitlaten van hoogbejaarde vrachtwagens die tergend langzaam omhoog rijden. En dan de doodgereden dieren die je langs of op de weg ziet liggen. Ik kan me een hyena, een paard (minus één been) en een ezel herinneren.

Verschillende keren moesten onze Ethiopische chauffeurs vol in de remmen. Eén keer eindigden we met kloppend hart in de berm – het was maar net goed gegaan toen een vrachtwagenchauffeur midden op de weg besloot te keren. Bidden is altijd een goed idee, maar voor elke verkeersdeelnemer in Ethiopië zou het verplicht gesteld moeten worden.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Een gedachte over “Ezels en andere tegenliggers

Zeg iets terug op Vrijspraak

