She’s not in the project

She’s not in the project

he’s in the project, she’s not in the project

nameless girl, approaching me
silently
flowers changing hands
you didn’t even expect
to be noticed

he’s in the project, she’s not in the project

pretty girl, surprising me
painfully
aware of what I see
they’re pushing you away
it’s breaking me

you are God’s project
and mine

5 gedachten over “She’s not in the project

  1. Auw … deze post geeft goed weer waar ik toch wat moeite mee heb bij het sponsorprincipe. We sponsoren zelf ook een meisje via Compassion, in Tanzania. Maar ik heb moeite met het idee dat Compassion per gezin maar één kind opneemt in hun projecten, hoe goed het ook uit te leggen is.

    Wat dat betreft is er ook veel voor te zeggen om te kiezen voor ondersteuning en toerusting van hele gemeenschappen (bijv. vanuit een plaatselijke kerk), zoals andere organisaties doen (bijv. Tear). Ik snap het positieve effect van het een-op-een-contact tussen kind en sponsor, maar dat onderscheid tussen kinderen binnen een gemeenschap vind ik toch wel lastig …

    1. Hoi Annemarie! Het is voor Compassion ook een duivels dilemma. Ik snap het wel. De zin “He is in the project, she is not in the project” vatte ik eerst op als een oproep aan mij om dit meisje te gaan sponsoren. Ik vroeg de projectleider of hij alle kinderen bij name kende. “Ja”, zei hij. Ik liet de foto van dit meisje zien en toen zei hij opnieuw: “She’s not in the project”. Toen begreep ik dat ze ‘niet in aanmerking kwam’ of van buiten de compound kwam. Men kende haar wel. De mensen van Compassion doen niet onaardig tegen haar, maar ze werd weggeduwd door andere kinderen (jongetjes) die ook allemaal aandacht en op de foto wilden.
      Ik vertel het verhaal nog wel. Het heeft me erg aangegrepen.
      Maar het is niet bedoeld als kritiek op Compassion. Elke aanpak kent z’n beperkingen.

      1. Hm, ik denk dan ‘als juist dat persoonlijke contact tussen sponsor en sponsorkind zo belangrijk en invloedrijk is, hoe invloedrijk is het dan niet als je níét “uitverkoren” wordt om gesponsord te worden?’ Inderdaad een duivels dilemma :-(.
        Kan me ook goed voorstellen dat het heel aangrijpend is om hier zo direct mee geconfronteerd te worden, als zo’n duivels dilemma een gezicht krijgt in zo’n meisje.

  2. En dan zijn er ook nog de kinderen die je helemaal niet durven te benaderen… Het is altijd pijnlijk de realiteit van het leven in arme landen te zien. Groeten van Leila overigens!

Zeg iets terug op Vrijspraak

