Gastblog Margreet Ledelay – Te bloot voor de kerk?

Christus zoekt de wereld met het Woord van de verzoening. Vanuit dat Woord vormt de kerk een gemeenschap waarin men elkaar dient en toerust om met dat Woord ook de rest van de wereld te bereiken.

Onze gemeente had bovenstaande mission statement en vroeg of ik daar een kunstwerk voor kon maken. De gemeente wilde in onze multiculturele samenleving met name de Antilliaaanse doelgroep bereiken.
En net als Paul in deze blogpost, viel het mij op dat de mannen vaak afwezig lijken te zijn binnen deze doelgroep. In Nederland dus… Ze staan niet in hun kracht. Nemen ze hun verantwoordelijkheid?

De vrouwen zijn vaak krachtig en werken keihard… Sommige mensen geloven dat dit terug te voeren is op het slavenverleden. Maar de Javanen dan? Zij kwamen ook uit slavernij van plantages ooit, kennen zij ook deze problematiek? Het gezin als hoeksteen van de samenleving. Het traditionele gezin, waar de man gewoon bij het gezin woont. Waarom is dat bij Antillianen en andere volken zo anders (eerlijk, ik hoor het graag) en wat is het voordeel daarvan?

Helaas, het schilderij werd afgekeurd, de borsten zouden te bloot zijn.

Terug naar mijn schilderij. Na een heleboel studies heb ik gekozen voor naakte mannen die naar het kruis gaan om een proces van verandering te ondergaan. Juist een zeer expressionistische werkwijze om de ruigheid te benadrukken. Het kruis staat voor het woord van verzoening uit het mission statement. De rest van de wereld staat voor de mannen. De gemeenschap ontbreekt op het schilderij. Want het schilderij zou in de kerk hangen, waardoor het binnen de gemeenschap zou hangen. Als continue herinnering voor de gemeente, waarom we kerk zijn.

Helaas, het schilderij werd afgekeurd, de borsten zouden te bloot zijn. Men dacht dat het een vrouwenborst was. Ik weigerde een hemd te schilderen, omdat dan de essentie van het schilderij verloren zou gaan. Ik had er maanden aan gewerkt en was erg teleurgesteld. Nu jaren later, ben ik gegroeid ook in mijn creatieve proces. Het schilderij spiegelt niet mijn eigen huidige kunstwerken, ik zal nooit meer zo in opdracht werken. Toch verbaasde het me dat het thema nog steeds speelt. Wereldwijd, blijkbaar. Vandaar dat ik toch dit schilderij wilde delen in een Vrijspraak blog. Het staat hier nu maar stof te vangen en dat was zeker niet mijn eerste bedoeling van dit schilderij.

Eerlijk gezegd: zelf zou ik het liefst het schilderij weggooien. Gewoon omdat ik de afwijzing wil vergeten die dit schilderij nu bij mij oproept.

“It’s a struggle for every young Black man. You know how it is, only God can judge us.” ~ Tupac Shakur

13 gedachten over “Gastblog Margreet Ledelay – Te bloot voor de kerk?

  1. Dit vind ik echt erg, Margreet. De manier waarop ‘de kerk’ met ‘de kunst’ omgaat – wat een gemiste kansen. Bij de Reformatie is veel kunst aan de kant gezet (als het al niet vernietigd is). Waar de kerk vroeger een inspirator en aanjager van de kunst was, is zij nu verworden tot de bewaakster van een bekrompen moraal. Ik zeg het wat zwart/wit, maar het komt recht uit mijn hart. ‘De kerk’ (zo zij al bestaat) moet zich diep schamen.
    Ik heb al lange tijd een blogpost in concept staan. Werktitel: de kerk moet weer dansen. Ik ga er nog even goed over nadenken.
    EN GOOI DAT SCHILDERIJ NIET WEG! Zullen we er iets goeds mee doen?

  2. Eerlijk gezegd vind ik niets erotiserends in je prachtige schilderij, laat staan iets aanstootgevends. Het past uitstekend in de context van een Christelijke gemeenschap. Mijn vermoeden is dat degenen die het afkeurden geen raad wisten met hun eigen gevoelens (want het is wél krachtige beeldende kunst, die een reactie oproept), of misschien slechts bang waren voor reacties van anderen. Koester dit geïnspireerde kunstwerk.

  3. Wat een gemiste kans van die gemeente.
    Voor mij roept dit schilderij juist uit: Kom zoals je bent!
    Ik ben blij dat je het hier laat zien. Het raakt me en ik ben het dan ook met Paul eens dat het zonde is het om het weg te gooien.

  4. Helaas een overbekende houding van christenen ten aanzien van kunst, vooral het orthodoxere deel. Dat geldt overigens voor alle soorten kunst, ook voor theater en dans. Zijn christenen gewoon kleinburgerlijk?

  5. Natuurlijk is het jammer dat het schilderij afgekeurd is, maar dat is niet de reden van deze blog. Het ging mij om de mannen weer in hun kracht en waardigheid te laten zijn wie ze zijn! Ik heb liever dat daar de discussie over gaat. Zowel binnen als buiten de kerk hebben mensen moeite met kunst. De pijn ligt hem in de rauwe boodschap denk ik…

  6. Niet weggooien is ook mijn advies. De mensen die het te bloot vinden hebben waarschijnlijk een klein blikveld en zien daardoor alleen wat anderen in hun ogen niet goed doen en denken verder niet na. Uiteindelijk heeft God ons ook niet met kleding aan geschapen.

  7. Mannen die zich onttrekken aan hun (gemeenschappelijke) verantwoordelijkheden omdat ze zich bezig houden met hun eigen dingen is helaas niet iets van alleen een buitenlandse cultuur. Kijk naar de moeite om oudsten / kerkleiders / diakenen te vinden. Carriere is belangrijk, sport, hobbies, noem maar op. Vaak zijn “inheemse” mannen niet zo asociaal dat ze zich helemaal van hun kinderen / vrouw vervreemden, maar afsluiten doen ze zich zeker.

    Waar God Adam met een mannelijke en vrouwelijke zijde schiep (die gescheiden werden toen Adam zag dat hij geen steun had), bleef de man zonder steun achter. God wil het anders zien, maar mannen hebben iets in zich van “ik red het wel alleen”, zonder gemeente, gemeenschap. Worden ze niet wijzer? Alleen in het kruis is echte herstellende gemeenschap te vinden.

    Sterk schilderij, qua boodschap. Voor mannen en ook voor vrouwen hoor!

Zeg iets terug op Vrijspraak

