Alle mensen (met het oog op Pinksteren)

Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitgieten. (Handelingen 2:17)

Geeft het feit dat je op een bepaalde plek op aarde geboren bent je speciale voorrechten? Is het een verdienste? Anders gezegd, als je ergens geboren wordt waar de levensomstandigheden uiterst beroerd zijn, is dat dan je eigen schuld? Dikke pech?

Beantwoord deze vragen zelf, maar ik geloof dat God de Schepper is van alle mensen, alle volken, alle stammen. Hij heeft Israël als bijzonder volk geroepen, maar vreemd genoeg is de uitverkiezing door God minder aangenaam dan je zou denken. Hoeveel heeft het joodse volk geleden?

God koos Maria uit om zijn Zoon in deze wereld te brengen. Wat heeft zij doorstaan toen haar Zoon een marteldood stierf, wonderlijk tot leven kwam, om – en laten we dat vanuit haar perspectief even niet vergeten – daarna terug te gaan naar het Vaderhuis? Maria kreeg in Johannes een ‘nieuwe zoon’, maar wat zal ze Jezus gemist hebben!

Paulus werd uitgekozen toen hij nog een vijand van het kruis was. Weet je waarvoor? Het staat in Handelingen 9:15-16 waar Ananias deze opdracht kreeg: ‘Ga, want hij is het instrument dat ik gekozen heb om mijn naam uit te dragen onder alle volken en heersers en onder al de Israëlieten. Ik zal hem tonen hoezeer hij moet lijden omwille van mijn naam.’

Uitverkiezing gaat in de Bijbel vaak samen met lijden. Kennelijk kiest God volken en individuen uit voor een speciaal doel en dat doel wordt bereikt door lijden heen. Hoe aantrekkelijk is dat?

Dat Lichaam van Christus, die kerk die vanaf Handelingen 2 maar groeit en groeit (al zou je dat hier niet zeggen)… hoezeer heeft dat te lijden? Paulus schrijft daar over: “Ik ben blij dat ik nu voor u lijd en dat ik in mijn lichaam mag aanvullen wat er nog aan Christus’ lijden ontbreekt, ten behoeve van zijn lichaam, de kerk, waarvan ik de dienaar ben. (…) Aan hen heeft God bekend willen maken hoe glorierijk dit mysterie is voor alle volken: Christus is in u, hij is uw hoop op goddelijke luister.” (Kolossenzen 1:24-27)

God wil door zijn volk, zijn Zoon en zijn kerk ALLE MENSEN zegenen. Hoe wijd staat ons hart open? Voelen wij de (groei)pijn van het wereldwijde Lichaam?

Geschreven voor Preek door de week van de Meerkerk

3 gedachten over “Alle mensen (met het oog op Pinksteren)

  1. Vandaar dat sommige joden zeggen dat het helemaal niet zo leuk is om uitverkoren volk te zijn! Uitverkoren om een zegen te zijn voor alle volken ter wereld

    1. “gezegend ben je ermee” – heb ik wel eens gehoord. Er zit inderdaad een schaduwkant aan het uitverkoren zijn. Het legt een zware verantwoordelijkheid op de schouders. Je ziet bijvoorbeeld dat Israël in het Oude Testament steeds tot de orde geroepen wordt: zij moeten het voorbeeld zijn voor de rest van de wereld.
      Ik geloof niet in de vervangingsleer (Israël heeft zeker niet afgedaan), maar je kunt wel zeggen dat voor het Lichaam van Christus hetzelfde geldt: geroepen om te lijden, maar wel met de zekerheid van verlossing en: de hoop op goddelijke luister.

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s